تبیان، دستیار زندگی
با پایان عمر دولت نهم در دهه سوم مرداد، موسم اسباب‌كشی مدیران دولت و موسسات وابسته به آن فرا رسیده ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمام جانشینان علی آبادی

علی آبادی و احمدی نژاد

با پایان عمر دولت نهم در دهه سوم مرداد، موسم اسباب‌كشی مدیران دولت و موسسات وابسته به آن فرا رسیده و این هفته‌ها، بسیاری از كت و شلوارپوش‌هایی كه از جابجایی یا عزل خود آگاه شده‌اند، منتظر شناخت مدیر جایگزین و مراسم تودیع و معارفه نشسته‌اند. انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری هم مانع تغییرات گسترده مدیریتی در زیر‌مجموعه دولت نشده و با مصاحبه تلویزیونی هفته گذشته رییس‌جمهور مبنی بر قطعی بودن عزل و نصب‌های جدید، اندك تردیدهای باقیمانده هم از بین رفته است.

به نقل از سایت گل ، همزمان با اعلام علنی احمدی‌نژاد، رسانه‌ها به خصوص روزنامه‌ها در حوزه تخصصی خود گمانه‌زنی را آغاز كرده‌اند و هر یك سعی دارند با پیدا كردن منفذ خبری به ذهن رییس‌جمهور و مشاورانش، جلوتر از سایر مطبوعات نام مدیر مربوطه را روی جلد ببرند. در ورزش نیز رایزنی‌ها به واسطه جولان بیش از 10 روزنامه تخصصی و چندین روزنامه سیاسی با صفحات ورزشی وسایت های مختلف از ماه های گذشته آغاز شده و در هفته اخیر به نقطه اوج رسید. در مطلب حاضر هشت گزینه مهم مطرح شده برای جانشینی علی‌آبادی را با هم مرور می‌كنیم هرچند با اطلاع از تصمیمات غیر‌قابل پیش‌بینی احمدی‌نژاد، هیچ بعید نیست كه ناگهان گزینه دیگر ظاهر شود و همه این لیست احتمالی را كنار بزند.

احمدی نژاد در کنار دادکان و علی آبادی

دادكان؛ ورزشی‌ها در انتظار سنت‌شكنی احمدی‌نژاد

از روزی كه رییس‌جمهور در گزارش تلویزیونی و زنده به مردم اخراج محمد دادكان از فدراسیون فوتبال را اقدامی اشتباه از سوی علی‌آبادی دانست و مخالفت خود را با كنار گذاشتن وی به صراحت با مردم در میان گذاشت، دكتر یكی از گزینه‌های مهم ریاست ورزش در دولت دهم لقب گرفت چه حتی آن دسته كه شانس پیروزی در انتخابات دولت دهم را به رقیبان احمدی‌نژاد می‌دادند، از ارتباط حسنه و تنگاتنگ این استاد دانشگاه و ملی‌پوش سابق فوتبال با سیدمحمد خاتمی و بنیاد باران اطلاع داشتند و این آشنایی را ضامن صدارت دادكان بر ورزش ایران می‌دانستند. دادكان در دولت هشتم به خاطر خدمات بزرگش به فوتبال و صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی 2006 از رییس‌جمهور وقت نشان لیاقت و مدیریت گرفت حال آنكه در سال ابتدایی دولت اصولگرای نهم، خلع قدرت شد و صندلی‌اش با دخالت فیفا به تئوری پرداز جناح رقیب یعنی محسن صفایی‌فراهانی و بعدها به علی كفاشیان معاون ورزش در دولت اصلاح‌طلب خاتمی رسید.

روابط نزدیك دادكان با سران حزب پرنفوذ موتلفه اسلامی نیز شانس او را برای تصاحب عنوان نخستین رییس ورزشی سازمان تربیت‌بدنی افزایش می‌دهد هرچند مدافع با اخلاق و اسبق پرسپولیس در دهه 60، طی چند ماه اخیر بارها فرصت بازگشت به عرصه مدیریت ورزش كشور را آگاهانه با اظهار‌نظرهای تند خود و نقد مكرر عملكرد معاون احمدی‌نژاد (آخرین آن نامه‌نگاری به رییس‌جمهور پس از ناكامی در المپیك و رد پیشنهاد آشتی در جلسه مستقیم با علی‌آبادی) پس زده است.

شعار «تیمداری و دینداری» این استاد دانشگاه شهید بهشتی بیش از هر دولت دیگری، به اعتقادات و شعائر دولت احمدی‌نژاد نزدیك است. همه این بهانه‌ها و دلایل می‌گویند احمدی‌نژاد روی نام دادكان برای واگذاری كار به متخصص مكث خواهد كرد.

کاشانی و علی آبادی در کنار یکدیگر

حاج حبیب؛ با ورزش تا بهشت

عده‌ای از این جمله حاج‌حبیب كه گفته بود «با ورزش می‌توان به بهشت رفت» تعبیری طنز و وارونه ارایه كردند با این مضمون كه منظور مدیر‌عامل اسبق پرسپولیس رفتن به خیابان بهشت و ساختمان شورای شهر تهران بوده است! اما مردم، كاشانی را پیش از انتصاب به عنوان مدیر‌عامل پرسپولیس برای بار دوم به شورای شهر فرستادند تا اتهام بهره‌برداری تبلیغاتی از فوتبال به این آموزگار آموزش و پرورش تهران نچسبد. در نزدیكی حبیب كاشانی به حلقه معتمدان احمدی‌نژاد همین بس كه حكم مدیر‌عاملی وی در پرسپولیس به‌رغم مخالفت و مقاومت علی‌آبادی به سفارش رییس‌جمهور در خرداد 86 امضا شد و او یك سال بعد پرسپولیس را قهرمان تحویل داد و رفت. كاشانی در روزهای تبلیغات انتخاباتی و خارج ساعات اداری به وضوح برای احمدی‌نژاد فعالیت می‌كرد و حتی در بسیاری از سفرهای تبلیغاتی وی، گرد یاران نزدیك دكتر دیده می‌شد. محبوبیت كاشانی نزد هواداران پرشمار پرسپولیس امتیازی برای ستاد مردمی رییس‌جمهور محسوب می‌شد و همین رویه، زمینه بازگشت حبیب كاشانی به پرسپولیس را فراهم كرد اگر چه بعدها مسایل مربوط به دو شغله بودن وی، حكم امضا شده را موقتا ملغی كرد. به هر حال گفته می‌شود حاج حبیب اكنون به طور غیررسمی مدیرعامل باشگاه خصوصی استیل‌آذین است اما در واقع در انتظار نشسته تا تكلیف صندلی علی‌آبادی مشخص شود و پس از آن در صورت نرسیدن به ریاست سازمان راهی پرسپولیس شود.

حمیدرضا آصفی و سیدمهدی هاشمی

دو چهره كاملا سیاسی با علایق ورزشی كه هر یك طی چند سال اخیر در اوج مشغله‌های كاری، حوزه ورزش را رها نكرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه در دولت خاتمی، در حال حاضر سفیر ایران در امارات متحده عربی است و دو سالی می‌شود كه از هیات مدیره استقلال كنار كشیده اما عضویت در هیات رییسه فدراسیون شنا را هنوز برای خودش حفظ كرده است. آصفی در جریان مذاكرات محرمانه ایران با مقامات فیفا بر سر رفع تعلیق فوتبال كشور جزو تیم سه نفره اعزامی سازمان بود و این عمق اعتماد دولت به این دیپلمات را نشان می‌دهد. سیدمهدی هاشمی نیز قائم‌مقام وزارت راه و ترابری است كه ریاست فدراسیون تیراندازی را نیز چند صباحی است كه در اختیار گرفته...هاشمی در اختلافات اخیر ورزش و سازمان بازرسی كل كشور بر سر پرونده دو شغله‌ها حاضر به استعفا نشد و نشان داد با قاطعیت از صندلی ورزشی‌اش دفاع می‌كند. عده‌ای جدیت این مدیر را نقطه ضعفش برای اداره حوزه پرنشاط و جوان‌پسندی چون ورزش می‌دانند اما آصفی پرستیژی به مراتب نزدیك‌تر به علایق ورزشی‌ها از خود نشان داده است.

واعظ آشتیانی

آشتیانی و بذرپاش؛ شانس همیشگی صنعتی‌ها در ورزش

امیررضا واعظ آشتیانی، مدیری از جنس دولت نهم كه پس از ناكامی در ورود به شورای شهر به رغم قرار گرفتن در ردیف‌های اول لیست رایحه خوش خدمت سراغ صنعت را گرفت و مدیرعامل شركت شهرك‌های صنعتی ایران شد. پستی بسیار حساس كه پس از دو سال و تنها به خاطر عدم تمایل شخص واعظ ناتمام ماند. آشتیانی، اما در همین حین ریاست فدراسیون دوچرخه سواری را نیز به مشغله‌های خود افزود تا قبل از پیوستن به باشگاه استقلال بیگانه با مدیریت ورزشی نباشد. واعظ، در دهه 60 بازیكن تیم معروف كیان بوده و با بازیكنانی نظیر عابدزاده همبازی و با چند مهره تیم یكدست وحدت از جمله مجید جلالی رفیق و هم محله بوده است.

آشتیانی در همان فصل نخست مدیریت در استقلال قهرمانی لیگ را به شكل معجزه‌آسایی در كارنامه خود ثبت كرد هر چند در لیگ قهرمانان آسیا جز ضعیف‌ترین نتایج تاریخ باشگاه آبی چیزی نصیبش نشد. نزدیكان مدیرعامل فعلی استقلال خبر موثق‌ دارند كه واعظ برای نشستن بر كرسی اول ورزش ایران دورخیز كرده و در حال حاضر یكی از افرادی است كه برنامه‌اش را به خیابان پاستور ارسال كرده است.

در كنار وی یك صنعتی دانه درشت دیگر به نام مهرداد بذرپاش، قرار دارد. رییس گروه مشاوران جوان احمدی‌نژاد در شهرداری تهران، طی چهار سال گذشته با سرعت برق‌آسایی پیشرفت كرده و تا مدیرعاملی سایپا خود را بالا كشید.هنوز زمزمه‌های دخالت این مدیر فوق‌العاده جوان در نصب و عزل دایی در تیم ملی فوتبال به گوش می‌رسد و دامن زدن مطبوعات به این شنیده‌ها باعث شد وی به شدت در محافل ورزشی، شناخته شود.

بذرپاش كه برای چندساعت در نیمروز اردیبهشت امسال، مدیرعامل شركت مهم« شستا »نیز بود حالا یك گزینه پرشانس برای جانشینی علی‌آبادی شمرده می‌شود. درباره مالك روزنامه وطن‌امروز گفته می‌شود اگر اراده كند، حكم معاونت رییس‌جمهور در سازمان تربیت‌بدنی را به نام خود خواهد زد.

یزدانی خرم و احمدی نژاد در کنار یکدیگر

محمدرضا یزدانی‌خرم؛ معجزه‌گر والیبال و البته كشتی!

محمد رضا یزدانی‌خرم بیش از 20 سال بدون وقفه پست‌های مختلفی در ورزش ایران تجربه كرده است كه آغاز همگی آنها ریاست بر فدراسیون والیبال بود. ورزشی كه در ضعیف‌ترین وضع به حاجی سپرده شد و در روز خداحافظی او كه 17 سال بعد اتفاق افتاد، یكی از قدرت‌های آسیا به شمار می‌آمد.

یزدانی‌خرم البته در انتخاب فدراسیون دوم دچار اشتباه شد تا كشتی در المپیك ورزش ایران را به خاك سیاه بنشاند. چند قهرمانی در رده‌های جوانان و نوجوانان هم البته در پرونده حاج‌محمدرضا دیده می‌شود، ولی هر چه هست از او هم برای ریاست ورزش برنامه خواسته‌اند. یزدانی‌خرم در جمع مدیران قدیمی ورزش، سر سلسله و حلقه اصلی محسوب می‌شود و همین نقش میدانداری‌اش باعث شده جایگاه ویژه‌ای نزد تصمیم‌گیران این حوزه داشته باشد.

علی آبادی

علی‌آبادی؛ و البته مهندس خودش هم شانس دارد

تحركات هفته های اخیر سایت سازمان مبنی بر امید علی‌آبادی برای تداوم یك دوره چهار ساله دیگر در ساختمان خیابان سئول، احتمال ابقای مهندس را از صفر به اولین عدد دو رقمی افزایش داده است و طبیعتا از امروز هر ساعت كه می‌گذرد این شانس بیشتر هم می‌شود، چرا كه سكوت رییس‌جمهور باد در بادبان رییس فعلی سازمان ورزش خواهد بود. علی‌آبادی شاید با این توجیه كه اشتباهاتش را مرتكب شده و از این پس زمان نتیجه‌گیری رسیده، بماند.

با این حال باید منتظر تصمیم شخص اول کشورمان بمانیم و ببینیم آیا مهندس علی آبادی بار دیگر و برای 4 سال دیگر مرد اول ورزش کشومان خواهد شد یا اینکه .........

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری