تبیان، دستیار زندگی
در چنین شرایطی گروه قابل توجهی از جوانان عطای ازدواج و تشکیل خانواده را به لقایش بخشیده و زندگی مجردی پیشه می‌کنند به امید روزی که شرایط تغییر کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطایش را به لقایش بخشیدیم

جوان و ازدواج

شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه به دلیل نابسامانی از یک سو و پیچیدگی از سوی دیگر زمینه‌های لازم برای یک ازدواج واقعی و سالم را فراهم نمی‌کند. عدم تعادل جنسی و پیشی گرفتن جمعیت دختران نسبت به پسران، فشارهای اقتصادی و معیشتی تأمین یک زندگی خانوادگی، شرایط فرهنگی جامعه و قواعد و سنت‌هایی که کارکرد مطلوب خود را از دست داده و بلکه کارکرد منفی پیدا کرده‌اند، تغییر و تحول نگرش‌ها و ارزش‌های اجتماعی و… همه و همه دست به دست هم داده‌اند و امکان ازدواج درست و تشکیل زندگی خانوادگی پایدار را برای خیل عظیمی از جوانان کشور دشوار کرده است. در چنین شرایطی گروه قابل توجهی از جوانان عطای ازدواج و تشکیل خانواده را به لقایش بخشیده و زندگی مجردی پیشه می‌کنند به امید روزی که شرایط تغییر کند.

جمعی  در حسرت عدم امکان ازدواج با مطلوب خویش تن به ازدواجی اجباری می‌دهند که با پوششی از منع و محدودیت‌های فرهنگی و فشارهای اجتماعی و خانوادگی همراه است.

گروهی دیگر با رویاهای بلند پروازانه، تن به دامی می‌سپارند که وعده ارتقای موقعیت اجتماعی و طبقاتی آنها را در ازدواج با اقشار بالا و مرفه جامعه و یا ازدواج با افرادی از آن سوی مرزها می‌دهد.

ازدواج ناموفق

جمعی دیگر در حسرت عدم امکان ازدواج با مطلوب خویش تن به ازدواجی اجباری می‌دهند که با پوششی از منع و محدودیت‌های فرهنگی و فشارهای اجتماعی و خانوادگی همراه است.

برخی به قول خودشان می‌سوزند و می‌سازند اما دم بر نمی‌آورند چرا که عهد کرده‌اند با لباس سفیدی که به خانه بخت می‌روند به زندگی‌شان خاتمه دهند. عده‌ای جسورتر و پشیمان از ازدواجی از روی عدم شناخت و ناآگاهی، راه دادگاه‌های خانواده را پیش می‌گیرند و ماه‌ها و سال‌ها در راهرو‌های دادگستری سرگردانند تا حکم طلاق بگیرند.

و بالاخره گروهی نیز با هنجارشکنی و بی‌وفایی، ازدواج ناخواسته و نامطلوب را در ظاهر ادامه می‌دهند اما با نوعی طلاق عاطفی دل در گرو دیگری دارند و آشیانه‌ای دیگر بنا می‌کنند. اشکال و انواع ازدواج‌های نامطلوبی که ریشه‌های طلاق و جدایی را در خود دارند به فهرستی که در بالا اشاره رفت محدود نمی‌شود و می‌توان باز هم به آنها اضافه کرد.

مطرح کردن چنین مطالبی نباید باعث دلسردی جوانان نسبت به ازدواج گردد و نباید منجر به افکار وسواسی و ایده آل گرایی های مفرط شود . بلکه ضروری است ملاک ها و ارزش های واقعی را بشناسیم .

اما همه این اشکال و انواع زندگی‌های از هم گسیخته و ناموفق یک پیام دارند؛ ازدواج نامطلوب ریشه جدایی است. بیائید و بیائیم با شناخت مسائل و مشکلات این عرصه از اجتماع و تلاش برای حل تعدیل آنها زمینه‌های ازدواجی سالم و زندگی متداوم و پایدار زوج‌های جوان را فراهم کنیم. و در این امر نه تنها جوانان ، بلکه پدران و مادران، اساتید و معلمان، روانشناسان و جامعه شناسان، همه و همه باید تلاشی مضاعف داشته باشند. مطرح کردن چنین مطالبی نباید باعث دلسردی جوانان نسبت به ازدواج گردد و نباید منجر به افکار وسواسی و ایده آل گرایی های مفرط شود . بلکه ضروری است ملاک ها و ارزش های واقعی را بشناسیم و اجازه ندهیم تا سنت های غلط و نا فرجام ،دست و پا گیر ازدواج هایی با هدف و افرادی باشد که با هزاران امید و آرزو دست به انتخاب می زنند و زندگی مشترک را آغاز می کنند.

دکتر محسن بهشتی پور- خانواده مطهر با تغییر و اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

دختران مسن و پسران جوان

دوری و دوستی،بین عاشق و معشوق

به آرامی به عنوان یک مد!

مهریه سنگین ،عامل بی اعتمادی

علاقه مندان به چت بخوانند

زندگی مشترک یا جهنم ساختگی

چه پیشنهاد عجیبی!

چه زود دیر می شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.