تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن! (7)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

حدس بزن

حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

(برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید)

دو میلیون کهکشان

تصویر اول :

دو میلیون کهکشان

جهان ما مملو از کهکشان ها است. کهکشان ها، این توده های عظیم گاز، غبار، ستارگان و همینطور ماده تاریک، اولین ساختارهای سازنده جهان در ابعاد بزرگ هستند. درحالی که کهکشان های دوردست، به علت انبساط عالم از هم دور می شوند، گرانش آن ها، که بر کهکشان های همسایه تاثیر می گذارد، سبب ایجاد گروه و خوشه های کهکشانی می شود. بعضی از این ساختارها در یکی از جامع ترین نقشه های کهکشانی از آسمان ثبت شده اند؛ نقشه جامع کهکشانی APM که در اوایل دهه 1990 به پایان رسید. در حدود 2میلیون کهکشان در منطقه ای به شعاع 100درجه و به مرکزیت قطب جنوب راه شیری بررسی شدند. مناطق روشن کهکشان های بیشتر، مناطق آبی کهکشان های بزرگ تر و مناطق سیاه ستاره های محلی را نشان می دهند. اکتشافات علمی بسیار، از جمله این مطلب که جهان در ابعاد بزرگ به شکلی حیرت آور پیچیده است، از بررسی این نقشه حاصل شده اند.

حدس بزن

تصویر دوم :

نمایی نزدیک از حفره ای در مریخ

این عکس را مدارگرد اکتشافی مریخ از منطقه ای اطراف آتشفشان مریخی قدیمی به نام «Arsia Mons» گرفته است. در تصویر لکه ی کاملا تاریکی دیده می شود که تصور می شود دهانه ورودی غاری مریخی باشد. مدتی پیش به صورت اتفاقی مدارگرد اکتشافی مریخ این دهانه مرموز را کشف کرد. در تصویری که از آن تهیه کرد، تنها یک لکه ی تاریک دیده        می شد و نه چیزی بیشتر. اما در این عکس در سمت راست دهانه،  دیواره ی آن نیز دیده می شود. در واقع نخستین بار مدارگرد دقیقاً از بالای دهانه عکس گرفته بود، طوری که هیچ یک از دیواره های دهانه دیده نمی شد ولی در این عکس که با زاویه گرفته شده است، دیواره مشخص است. این دهانه 150 متر قطر دارد و تا عمق حدود 78 متر آن دیده می شود. مریخ شناسان بر این باورند که این دهانه را مواد مذاب لایه های زیرین، مانند برخی دهانه های مشابه زمینی، به وجود آورده اند. به این صورت که مواد مذاب درون پوسته هنگام بالا آمدن، راهی برای خروج خود به بیرون باز می کنند و گاه پس از عقب نشتن این مواد این تونل ها همچنان باقی می مانند.

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ این بار هر دو تصویر بسیار مشکل بودند به طوری که بر خلاف هفته های گذشته ما تمام تصویر را برای حدس زدن قرار دادیم! اما قبول کنید که تصویر اول واقعا بی نظیر است.

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق این هستی است.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

منبع:

apod.nojum.ir

گردآوری و تنظیم:

محمدحسین اربابی فر (عضو انجمن نجوم تبیان)