تبیان، دستیار زندگی
همیشه مردم با شنیدن این جمله که "به نیازهای خود اهمیت دهید"، می گویند: "آیا این کار خود خواهانه نیست؟" می خواهم از این فرصت برای رفع این نگرانی، استفاده کنم. اعمال این سیاست ناشی از این درک است که وقتی از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسمی خودخواهانه برقرار نمایید

همیشه مردم با شنیدن این جمله که "به نیازهای خود اهمیت دهید"، می گویند: "آیا این کار خود خواهانه نیست؟" می خواهم از این فرصت برای رفع این نگرانی، استفاده کنم. اعمال این سیاست ناشی از این درک است که وقتی از لحاظ عاطفی آنچه را که می خواهید داشته باشید، مقداری از آن را نیز می توانید به دیگران و نیازهای عاطفی آنان اختصاص دهید.

اگر قصد دارید در خانه محیط آرام تر و شادتری ایجاد کنید، یکی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید انجام فعالیتی است که منحصر به خود شما باشد. مثلاً، صبح زود قبل از دیگران از خواب برخیزید. از این فرصت برای دراز کشیدن، صرف قهوه در محیطی آرام ، و مطالعه یکی دو بخش از کتاب مورد علاقه تان، استفاده کنید. گاهی نیز در مورد زندگی خود بیندیشید. به هر حال سعی کنید این رسم خاص را در خود پرورش دهید.

مسلماً افراد متفاوت هستند. بعضی ها دوست دارند قدری ورزش را به نحوی در برنامه فشرده روزانه خود بگنجانند. بعضی دیگر دوست دارند به کتابفروشی ها بروند یا پیش از آغاز کار یک لیوان چای در آرامش بنوشند. بعضی دیگر یک حمام یا دوش گرم را قبل از کار یا برنامه ای خاص ترجیح می دهند. نکته اینجاست که این وقت از آن شماست (بخش خاصی از روز که متعلق به شماست).

سعی کنید رسم مفیدی را پیش بگیرید؛ مثلاً هنگامی که از محل کار به خانه برمی گردید، چند خیابان مانده به خانه توقف کنید و در خیابانی که درختان و گیاهان زیادی دارد برای دقایقی زیبایی های اطراف را بنگیرید. نه کار فوق العاده ای است و نه زمان زیادی می گیرد، فقط کافی است که در فاصله زندگی شغلی و زندگی شخصی ( به منزل آمدن و سر و کار داشتن با کودکانی که توجه شما را نیاز داشتند و استحقاق آن را دارند) نفسی تازه بکشید.طی آن چند دقیقه نفس عمیقی بکشید و به خود یادآوری کنید که من خوشبختم، زیرا به خانه خود نزد خانواده ای پر محبت می روم و در کنار آن در مقابل درختان و زیبایی طبیعی آنها ، احساس خضوع مرا فرا می گیرد. سپس بعد از دقایقی به طرف خانه بروید.

در چگونگی احساس "من" به خاطر استفاده از این فرصت کوتاه، تفاوت بسیاری ایجاد می شود. به جای آن که با عجله، خسته و عبوس وارد خانه شوید، احساس آرامش و محبت بیشتری می کنید. در نحوه استقبال افراد خانواده تان نیز تفاوت هایی مشاهده می گردد. آنان نیز آرامش شما را حس خواهند کرد.

به هر حال کاری کنید، رسمی انحصاری برای خود برقرار کنید، یا زودتر از خواب بیدار شوید و حمام کنید یا در مسیر بازگشت از محل کار به خانه متوقف شوید و رایحه گل های سرخ را استنشاق کنید. مطمئن باشید از این که تا چه حد از آن چند دقیقه بهره می برید متعجب خواهید شد.
منبع: از کاه کوه نسازید

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان - زهره پری نوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.