تبیان، دستیار زندگی
خدایا! بر محمد و آل او درود فرست و... به دست من كارهاى خیر را براى مردم جارى كن و چنان كن كه با منت گذاردن باطل نسازى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام سجاد علیه‌السلام و نهضت‏خدمت رسانى

شهادت امام سجاد علیه السلام

قسمت چهارم: دعاى توفیق خدمت‏به خلق

آنچه گذشت: قسمت سوم: آثار ترک خدمت

امام سجاد علیه السلام با توجه به ثواب فراوان و آثار دنیوى و اخروى خدمت‏به خلق، همواره دست‏به دعا برمى‏داشت و توفیق خدمت را از درگاه الهى خواستار مى‏شد.

از جمله آنها این دعاهاست:

«اللهم صل على محمد و آله و... اجر للناس على یدى الخیر و لاتمحقه بالمن; (23) خدایا! بر محمد و آل او درود فرست و... به دست من كارهاى خیر را براى مردم جارى كن و چنان كن كه با منت گذاردن باطل نسازى‏».

خدایا! بر محمد و آل او درود فرست و جان مرا به زیور بندگان شایسته‏ات بیاراى. و بر من لباس تقوا بپوشان تا بتوانم در راه فضل و كمال از دیگران پیش بیفتم و زیادى مالم را به مستمندان، ایثار كنم

«اللهم صل على محمد و آله و احجبنى عن الشرف و الازدیاد و قومنى بالبذل و الاقتصاد و علمنى حسن التقدیر و اقبضنى بلطفك عن التبذیر و اجر من اسباب الحلال ارزاقى و وجه فى ابواب البر انفاقى... اللهم حبب الى صحبة الفقراء و اعنى على صحبتهم بحسن الصبر... ; (24) خدایا! بر محمد و آل او صلوات بفرست و مرا از اسراف و ولخرجى بر كنار دار و راه بذل و بخشش بر مستمندان، با میانه روى و اعتدال در مصرف را به من نشان بده. و خوب اداره كردن زندگى را به من بیاموز. و به لطف و كرمت از تجمل و اسراف بازم دار. و وسایل روزى مرا از راه حلال فراهم كن. و مرا به انفاق در راه خیر موفق بدار;... خدایا! مصاحبت‏با فقیران را برایم دوست داشتنى ساز و به همنشینى و شكیبایى با آنان یاریم كن.»

«اللهم صل على محمد و آله و حلنى بحلیة الصالحین و البسنى زینة المتقین فى... السبق الى الفضیلة و ایثار التفضل... ; (25) خدایا! بر محمد و آل او درود فرست و جان مرا به زیور بندگان شایسته‏ات بیاراى. و بر من لباس تقوا بپوشان تا بتوانم در راه فضل و كمال از دیگران پیش بیفتم و زیادى مالم را به مستمندان، ایثار كنم...»

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری


23. صحیفه سجادیه، دعاى 20.

24 و 25. همان، دعاى 30 و...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.