تبیان، دستیار زندگی
توجه به مولفه‌های معقول، منطقی و مشروع تشكیل خانواده عامل رسیدن به آرامش روحی و سكون موردنظر قرآن كریم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عامل رسیدن به آرامش روحی چیست؟

آرامش

«سیدتقی كبیری»، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) شعبه آذربایجان‌غربی، با اشاره به مولفه‌‌های قرآنی در انتخاب همسر گفت: قرآن كریم در آیه 21 سوره مباركه «روم» هدف عمده در تشكیل خانواده را مودت، مهربانی و رحمت معرفی می‌كند كه تشكیل خانواده با توجه به مولفه‌های معقول و منطقی و قرآنی می‌تواند با ایجاد مودت و رحمت انسان را به سكون و آرامش روحی و روانی برساند.

وی درباره مولفه‌های انتخاب همسر در جامعه كنونی اظهار كرد: آنچه كه جوانان و خانواده‌ها در انتخاب همسر و تشكیل خانواده آن را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند امور ظاهری و مادی است كه با معیارهای قرآنی مطابقت ندارد.

كبیری با بیان اینكه در معیارهای دینی انتخاب همسر توجه به امور دنیوی و جمال و زیبایی مورد غفلت واقع نشده، افزود: این معیارهای هم باید در مسئله تشكیل خانواده مورد توجه قرار گیرد ولی اینكه در اولویت قرار گیرد، صحیح نیست و باید ایمان ملاك اصلی انتخاب قرار گیرد و انتخاب بر اساس معیارهای قرآنی، رسیدن به امكانات دنیوی و مادی را نیز تضمین می‌كند.

باید انسان در مسئله تشكیل خانواده در پی این باشد كه آیا فرد مقابل به‌عنوان همسر و شریك زندگی او را در مسیر اطاعت الهی و رسیدن به تكامل و تعالی یاری خواهد كرد؟ انسانی كه در پی رسیدن به آرامش است، قطعا ایمان و ارزش‌های دینی را در انتخاب همسر ملاك قرار خواهد داد.

وی با تاكید بر توجه به اصالت خانوادگی هر دو طرف در تشكیل خانواده تصریح كرد: اصالت خانوادگی از این جهت مهم است كه در خانواده‌ای اصیل و مقید به امور دینی و اعتقادات اسلامی فرزندانی قرآنی تربیت می‌شوند كه در مورد انتخاب همسر نیز از معیارهای دینی غافل نخواهند بود.

معیارهای دینی انتخاب همسر توجه به امور دنیوی و جمال و زیبایی مورد غفلت واقع نشده، این معیارهایی هم باید در مسئله تشكیل خانواده مورد توجه قرار گیرد ولی اینكه در اولویت قرار گیرد، صحیح نیست.

كبیری در پاسخ به این پرسش كه شناخت قبل از ازدواج به چه صورت باید حاصل شود، تأكید كرد: متاسفانه آنچه كه امروز در جامعه در باب ایجاد شناخت طرفین نسبت به همدیگر با عنوان دوستی قبل از ازدواج و گفت‌وگوهای خصوصی اتقاق می‌افتد صحیح نیست، شناخت باید از طریق گفت‌وگو و با اطلاع خانواده دختر و پسر انجام شود، ولی روش شناخت در دوستی‌های متداول صحیح نیست چون طرفین در گفتمان‌های مستقیم و دوستانه نكات منفی را مطرح نمی‌كنند و با بیان دیدگاه‌های مثبت و آرمانی خود، شناخت درستی از طرف مقابل به‌دست نمی‌آورند.

قرآن

وی با بیان اینكه فضای گفتمانی با فضای زندگی متفاوت است، اظهار كرد: دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج برای شناخت منجر به شناختی نسبی و آرمانی می‌شود كه اثرات روحی ناخوشایندی در طرفین خواهد داشت.

مدرس دانشكده علوم قرآنی خوی با اشاره به آیه 187 سوره «بقره» «هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنّ» ادامه داد: در قرآن كریم زوجین مانند لباس برای همدیگر معرفی شده اند و این تشبیه ظریفی است زیرا لباس علاوه بر حفظ انسان، عامل زینت است كه همسر باید در منش، گفتار و رفتار نیز برای همدیگر زینت باشند و در مشكلات نیز حافظ همدیگر بوده و یكدیگر را از انحرافات و ضلالت‌ها مصون دارند.

كبیری با بیان اینكه تشكیل خانواده از نشانه‌های الهی است، گفت: رسیدن به مودت و رحمتی كه قرآن كریم برای تشكیل خانواده ترسیم‌كرده است، در سایه انتخاب قرآنی حاصل می‌شود و معیارهای قرآنی عامل تكامل و تعالی انسان می‌شود.

باید انسان در مسئله تشكیل خانواده در پی این باشد كه آیا فرد مقابل به‌عنوان همسر و شریك زندگی او را در مسیر اطاعت الهی و رسیدن به تكامل و تعالی یاری خواهد كرد؟ انسانی كه در پی رسیدن به آرامش است، قطعا ایمان و ارزش‌های دینی را در انتخاب همسر ملاك قرار خواهد داد.

در قرآن كریم زوجین مانند لباس برای همدیگر معرفی شده اند و این تشبیه ظریفی است زیرا لباس علاوه بر حفظ انسان، عامل زینت است كه همسر باید در منش، گفتار و رفتار نیز برای همدیگر زینت باشند و در مشكلات نیز حافظ همدیگر بوده و یكدیگر را از انحرافات و ضلالت‌ها مصون دارند.

وی عدم آگاهی نسبت به مبانی قرآنی و احادیث درباره همسرگزینی، نبود فضای قرآنی در برخی خانواده‌ها را از دلایل مهجوریت معیارهای قرآنی در انتخاب همسر عنوان و اضافه كرد: اگر قرآن كریم به معنای واقعی وارد لایه‌های زندگی فردی و اجتماعی شود، در مورد انتخاب همسر نیز قطعا جوانان مولفه‌های قرآنی را مورد توجه قرار خواهند داد ولی وقتی كه فردی عملا در مورد انتخاب‌های خود در امورات زندگی توجهی به دستورات قرآنی ندارد، در مورد ازدواج نیز در پی تشكیل زندگی قرآنی نخواهد بود.

دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج برای شناخت منجر به شناختی نسبی و آرمانی می‌شود كه اثرات روحی ناخوشایندی در طرفین خواهد داشت.

قرآن

وی ادامه داد: مهریه‌های سنگین، مراسمات غیرمتعارف و توجه زیاد خانواده‌های زوجین به امور مادی، از همان ابتدا زندگی را به سمتی سوق می‌دهد كه معیارهای قرآنی در حاشیه قرار می‌گیرند.

كبیری تصریح كرد: اثرات بی‌توجهی به معیارهای قرآنی در همسرگزینی بعداز تشكیل خانواده بروز خواهد كرد و زندگی صرف دنیوی ادامه خواهد یافت كه زوجین آرامش و طمانینه‌ای از جهت تشكیل خانواده ندارند و نتیجه آن گسترش طلاق در جامعه و تزلزل بنیان خانواده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خوی با اشاره به نقش مراكز آموزشی و رسانه در تبیین مولفه‌های قرآنی انتخاب همسر خاطرنشان كرد: باید معیارهای قرآنی و نیز هدف از تشكیل خانواده در قالب منابع درسی آموزش داده شود تا جوانان با آگاهی دقیق انتخاب درستی در این امر انجام دهند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران: (ایکنا)