تبیان، دستیار زندگی
همواره‌ فهم‌ ودرك‌ حقایق‌ قرآن‌ برای‌ انسان‌ آگاه‌ وخواهان‌ كشف‌ واقعیات‌ِ حیات‌ِفرازمانی‌ِ انسان‌، مطلبی‌ بوده‌ كه‌ اورا به‌ دنبال‌ تفسیر آن‌ كشانده‌ است‌. زوایای‌ آشكاروپنهان‌ قرآن‌، تفسیری‌ از زبان‌ صاحبان‌ درك‌ آن‌ حقایق‌ می‌ خواهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 مهدی ،اهل سر خدا

قرآن مجید

اشاره

همواره‌ فهم‌ ودرك‌ حقایق‌ قرآن‌ برای‌ انسان‌ آگاه‌ وخواهان‌ كشف‌ واقعیات‌ِ حیات‌ِفرازمانی‌ِ انسان‌، مطلبی‌ بوده‌ كه‌ اورا به‌ دنبال‌ تفسیر آن‌ كشانده‌ است‌. زوایای‌ آشكاروپنهان‌ قرآن‌، تفسیری‌ از زبان‌ صاحبان‌ درك‌ آن‌ حقایق‌ می‌ خواهد. اینان‌ كسی‌ جزمعصومان‌ از عترت‌ پیامبر خدا نیستند، آنانی‌ كه‌ پیامبر گرامی‌ اسلام‌ به‌ عنوان‌ هم‌ردیف‌قرآن‌ معرفی‌ نمود.

این سلسله، مجموعه‌ای‌ از تفسیر سالار شهیدان‌ علیه‌السلام در باره‌ برخی‌ از آیات‌ قرآنی‌است‌ كه‌ بی‌ گفت‌گو، شنیدن‌ تفسیر قرآنی‌ از عزیز عرش‌ وارض‌ بسی‌ شیرین‌ است‌. در آغازسخنانی‌ چند از امام‌ علیه‌السلام پیرامون‌ جایگاه‌ قرآن‌ در حیات‌ انسان‌، وقرآن‌ وخانه‌ وحی‌حسینی‌، فضل‌ قرائت‌ قرآن‌ وابعاد مختلف‌ قرآن‌ را بررسی‌ خواهیم‌ نمود.

سورة‌ توبه‌

سورة‌ توبه‌ نهمین‌ سورة‌ قرآن‌ ودارای‌ صد و بیست‌ ونه‌ آیه‌ می‌باشد، این‌ سوره‌ تنها سوره‌ای‌ است‌ كه‌ در آغازآن‌  "بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌" نیامده‌ است‌ این‌ سوره‌ مدنی‌ است‌ودر سال‌ نهمین‌ هجری‌ نازل‌ شده‌ است‌. نام‌ دیگر این‌ سوره  "براءت‌" است‌ این‌ سوره‌یكی‌ از سوره‌هایی‌ است‌ كه‌ تماما در یك‌ مرحله‌ بر پیامبر گرامی‌ اسلام‌ نازل‌ شده‌ است‌. ودر فضل‌ وارزش‌ قرائت‌ آن‌ از پیامبر گرامی‌ اسلام‌ روایت‌ شده‌ است‌ كه‌ هر كس‌ سورة‌انفال‌ وبراءت‌ بخواند من‌ اورا در روز قیامت‌ شفاعت‌ می‌كنم‌.

(هو الذی‌ ارسل‌ رسوله‌ بالهدی‌ ودین‌ الحق‌ لیظهره‌ علی‌ الدّین‌ كله‌ ولو كره‌المشركون‌.)

او خدایی‌ است‌ كه‌ پیامبرش‌ را با هدایت‌ ودین‌ حق‌ ـ به‌ سوی‌ مردم‌ ـ فرستاد تابرتمامی‌ مكاتب‌ چیره‌ شود هر چند مشركان‌ خوش‌ ندارند.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام در بارة‌ زمان‌ وكیفیت‌ تحقّق‌ مضمون‌ این‌ آیة‌ شریفه‌ می‌ فرماید:

منا اثنا عشر مهدیا أولهم‌ امیر المؤمنین‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ وآخرهم‌ التاسع‌ من‌ولدی‌ وهو القائم‌ بالحق‌ یحیی‌ الله‌ به‌ الارض‌ بعد موتها ویظهر به‌ دین‌ الحق‌ علی‌ الدّین‌كله‌ ولو كره‌ المشركون‌، له‌ غیبه‌ یرتد فیها اقوام‌ ویثبت‌ فیها علی‌ الدّین‌ آخرون‌ فیؤذون‌ویقال‌ لهم‌: (متی‌ هذا الوعد ان‌ كنتم‌ صادقین‌.)

اما الصابر فی‌ غیبته‌ علی‌ الاذی‌ والتكذیب‌ بمنزلة‌ المجاهد بالسیف‌ بین‌ یدی‌رسول‌ الله‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله.

(المؤمنون‌ والمؤمنات‌ بعضهم‌ اولیاء بعض‌ یأمرون‌ بالمعروف‌ وینهون‌ عن‌المنكر ویقیمون‌ الصلاة‌ ویؤتون‌ الزكوة‌).

مردان‌ وزنان‌ باایمان‌ برخی‌ یاور برخی‌ دیگرند امر به‌ معروف‌ می‌كنند ونهی‌ ازمنكرمی‌نمایند نماز را به‌ پا می‌دارند و زكات‌ را می‌پردازند.

او خدایی‌ است‌ كه‌ پیامبرش‌ را با هدایت‌ ودین‌ حق‌ ـ به‌ سوی‌ مردم‌ ـ فرستاد تابرتمامی‌ مكاتب‌ چیره‌ شود هر چند مشركان‌ خوش‌ ندارند.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام در باره‌ نقش‌ مهم‌ تربیتی‌ والهی‌ فریضة‌ امر به‌ معروف‌ ونهی‌ازمنكر فرمودند:

فبدأ الله بالامر بالمعروف‌ والنهی‌ عن‌ المنكر فریضة‌ منه‌ لعلمه‌ بأنها اذا ادّیت‌واقیمت‌ استقامت‌ الفرائض‌ كلها وهیّنها وصعبها؛ وذلك‌ ان‌ الامر بالمعروف‌ والنهی‌ عن‌المنكر دعّاء الی‌ الاسلام‌ مع‌ ردّ المظالم‌ ومخالفة‌ الظالم‌ وقسمة‌ الفی‌ء والغنائم‌ واخذالصدقات‌ من‌ مواضعها ووضعها فی‌ حقّها.

خداوند در این‌ آیة‌ شریفه‌ در آغاز سخن‌ از امر به‌ معروف‌ ونهی‌ از منكر به‌ عنوان‌یك‌ واجب‌ گفت‌ زیرا خداوند می‌داند كه‌ هر گاه‌ این‌ فریضه‌ ادا شود وصورت‌ گیرد دوازده‌امام‌ وهدایت‌ گر ـالهی‌ جامعه‌ انسانی‌- ازما -خاندان‌ پیامبرـ می‌باشد كه‌ اول‌ ایشان‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ وآخرین‌ آنان‌ نهمین‌ فرزند از نسل‌ من‌ است‌ او به‌ پادارندة‌حق‌ می‌باشد. خداوند به‌ واسطه‌ او زمین‌ را حیاتی‌ دوباره‌ می‌بخشد ودین‌ حق‌ را به‌ دست‌ اوبر تمامی‌ ادیان‌ برتری‌ می‌دهد هرچند مشركان‌ اكراه‌ دارند. او غیبتی‌ طولانی‌ خواهد كرد كه‌ گروهی‌ از دین‌ برگردند وگروهی‌ بردین‌ پای‌فشارند، آنان‌ مورد اذیت‌ قرار گیرند وبه‌ آنان‌ طعنه‌ زنند وگویند. پس‌ كی‌ است‌ آن‌ وعده‌ اگر از راستگویانید. آنان‌ كه‌ شكیبایی‌ كنند بر اذیت‌ وآزار وانكار بی‌ دینان‌ در زمان‌ غیبت‌ همانندرزمندگان‌ در كنار پیامبر خداباشند.

قرآن

دیگر تكالیف‌ چه‌ آسان‌ وچه‌ سخت‌ آن‌ تحقق‌ می‌یابد،زیرا امر به‌ معروف‌ ونهی‌ ازمنكر - انسان‌ را - به‌ اسلام‌ راستین‌ به‌ همراه‌ بازگشت‌ ناحق‌ گرفته‌ها ومخالفت‌ با ستمگروقسمت‌ كردن‌ بیت‌ المال‌ وغنائم‌ وگرفتن‌ زكات‌ از جای‌ خود وصرف‌ آن‌ در مورد خود فرامی‌خواند.

سورة‌ رعد

سورة‌ رعد سیزدهیمن‌ سورة‌ قرآن‌ كریم‌ دارای‌ چهل‌ وسه‌ آیه‌ است‌ این‌ سوره‌ ازسوره‌هایی‌ است‌ كه‌ در بارة‌ مكی‌ یا مدنی‌ بودن‌ آن‌ اختلاف‌ است‌ ابن‌ عباس‌ می‌گوید همه‌آن‌ مكی‌ است‌ ومقاتل‌ وابن‌ كلبی‌ می‌گویند به‌ جز آخرین‌ آیه‌ همه‌ مكی‌ هستند وحسن‌بصری‌ وعكرمه‌ وقتاده‌ می‌گویند این‌ سوره‌ همه‌ مدنی‌ است‌ مگر دو آیة‌ آن‌ كه‌ مكی‌ است‌از پیامبر گرامی‌ اسلام‌ نقل‌ شده‌ است‌ كه‌ هر كس‌ این‌ سوره‌ را قرائت‌ كند به‌ عدد ابرهایی‌كه‌ در گذشته‌ بود ودر آینده‌ ایجاد می‌شوند به‌ او پاداش‌ داده‌ می‌شود ودر روز قیامت‌ از وفاكنندگان‌ به‌ عهد وپیمان‌ خدا محسوب‌ می‌شود.

(قل‌ كفی‌ بالله شهیدا بینی‌ وبینكم‌ ومن‌ عنده‌ علم‌ الكتاب‌)

بگو خداوند برای‌ شهادت‌ وگواهی‌ بین‌ من‌ وشما كافی‌ است‌ وآنان‌ كه‌ نزد شان‌ علم‌ودانش‌ قرآن‌ است‌.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام دربارة‌ عالمان‌ به‌ كتاب‌ خدا می‌فرماید:

نحن‌ الذین‌ عندنا علم‌ الكتاب‌ وبیان‌ ما فیه‌ ولیس‌ عند احد من‌ خلقه‌ ما عندنا؛ لاناااهل‌ سر الله‌

نحن‌ آل‌ الله‌ وورثة‌ رسوله‌.

ما كسانی‌ هستیم‌ علم‌ ودانش‌ كتاب‌ خدا وتفسیر آیات‌ آن‌ نزد آنان‌ است‌، آنچه‌ درنزد ماست‌ هیچ‌ كس‌ دارا نیست‌ زیرا ما اهل‌ اسرار پنهان‌ خداییم‌، ما خاندان‌ خداییم‌ و وارثان‌ پیامبر او.

غلامعلی‌ صفائی‌ بوشهری‌

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری