تبیان، دستیار زندگی
رسول اكرم، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، فرمود: قسم به كسی كه جانم در دست اوست، در تورات و انجیل و زبور و حتّی در خود قرآن، مانند این سوره وجود ندارد. این سوره، امّ الكتاب و سبع مثانی است. بین خدا و بنده‏اش تقسیم شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوره ی حمد

سوره حمد

رسول اكرم، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، فرمود: هركس سوره ی فاتحة الكتاب را بخواند، به او چنان پاداش می‏دهند كه گوئی دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مرد و زن مؤمن صدقه داده است. مجمع البیان، ج 1، ص 14

رسول اكرم، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، فرمود: قسم به كسی كه جانم در دست اوست، در تورات و انجیل و زبور و حتّی در خود قرآن، مانند این سوره وجود ندارد. این سوره، امّ الكتاب و سبع مثانی است. بین خدا و بنده‏اش تقسیم شده است  بخش نخست سوره ی مباركه ی حمد تا مالك یوم الدین در باره ی خداوند سبحان است. ایاك نعبد و ایاك نستعین در رابطه با مقام عبودیّت محض بنده است، بعد از آن تا پایان سوره، درخواستهای بنده از حضرت حقّ می‏باشد، كه اگر بنده، حقّ دو بخش نخست را بجا آورده باشد، به او عطا می‏شود.- و بنده هرچه بخواهد به او عطا می‏شود.- مجمع البیان، ج 1، ص 15.

حضرت رضا، علیه السّلام، فرمود: اگر از من سؤال شود كه چرا خداوند دستور داده كه در همه ی نمازها، سوره ی حمد، خوانده شود؟ در پاسخ می‏گویم: برای اینكه قرآن متروك نشود، همواره نمازگزاران با قرآن ارتباط داشته باشند و آن را از یاد نبرند و انتخاب سوره ی حمد از این جهت است كه همه ی معارف و مفاهیم قرآن در آن جمع است...- علل الشرایع، ج 1، ص 247 - بحار الانوار، ج 85، ص 248.

هركس سوره ی فاتحة الكتاب را بخواند، به او چنان پاداش می‏دهند كه گوئی دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مرد و زن مؤمن صدقه داده است.

امام صادق، علیه السّلام، فرمود: اسم اعظم خداوند در سوره ی فاتحة الكتاب مندرج است.- شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 132.

امام باقر، علیه السّلام، فرمود: بیماری را كه سوره ی حمد شفا ندهد دیگر درمان‏پذیر نخواهد بود.- اصول كافی، ج 2، ص 458.

امام صادق، علیه السّلام، فرمود: اگر سوره ی حمد را هفتاد بار بر مرده‏ای بخوانید و زنده شود، جای شگفت، نخواهد بود.- مكارم الاخلاق، ص 42

علاّمه حسن زاده ی آملی می‏گوید: در عالم رؤیا به این محروم گفتند: هرچه می‏خواهی از سوره ی فاتحه بخواه.- هزار و یك نكته، ص 190، ش 375.

آیت اللَّه كشمیری می‏فرمود: قرائت یك حمد و یازده سوره ی توحید و هدیه ی آن به ارواح مؤمنین بسیار مؤثر است.- اسوه ی عارفان، ص 199.

تهیه و تنظیم برای تبیان: سلطانی