تبیان، دستیار زندگی
به دنبال گرم شدن هوا در فصل تابستان، بساط فروش شربت، آبمیوه، آب زرشك، لواشك و انواع آلوچه در كنار برخی خیابان‌ها دیده می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوراكی‌های جذاب و آلوده در تابستان

لواشک و آلو

به دنبال گرم شدن هوا در فصل تابستان، بساط فروش شربت، آبمیوه، آب زرشك، لواشك و انواع آلوچه در كنار برخی خیابان‌ها دیده می‌شود.

اگر از عرضه غیر بهداشتی این گونه مواد در معابر عمومی بگذریم، پشه‌ها، مگس‌ها و انواع حشرات موذی را دور این سفره تابستانه می‌بینیم كه سلامت افراد را تهدید می‌كنند.

به احتمال زیاد همه شما آب زرشك یا آب آلبالویی را كه دستفروشان در لیوان‌های شیشه‌ای بزرگ محتوی یخ در گرمای عطش‌آور تابستان به دست افراد می‌دهند، دیده‌اید؟

آیا به لیوان آنها توجه كرده‌اید؟

این لیوان‌ها نه تنها در طول روز در معرض گرد و خاك و حشرات موذی هستند، بلكه بعد از هر بار مصرف با دست‌های آلوده دستفروشانی كه خود نیز امكان شستن دست‌هایشان را ندارند، تنها در یك ظرف آب شسته می‌شوند كه نه تنها این آب، آنها را تمیز نكرده، بلكه آنها را به عوامل میكروبی بیشتری آلوده می‌كند.

از طرفی دیگر به مواد تشكیل‌دهنده این نوشیدنی‌های غیربهداشتی توجه كرده‌اید؟ اگرچه این نوع نوشیدنی‌ها از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردارند و به رفع عطش و خستگی شما كمك می‌كنند، اما از آن جایی كه هیچ نظارتی بر شیوه عرضه آنها وجود ندارد، گاهی مشاهده می‌شود كه انواع رنگ‌ها با مقادیر زیادی نمك در تهیه آنها به كار می‌رود و یا از یخ‌های آلوده و چندبار مصرف در هنگام عرضه آنها استفاده می‌شود كه صددرصد برای سلامت مصرف‌كننده خطرآفرین هستند و در یك كلام باید جدا از مصرف آنها خودداری كرد.

موضوع دیگر، لواشك‌های قرمز و خوش‌رنگی می‌باشند كه این روزها در اماكن تفریحی در زیر نور لامپ‌‌ها، رنگ و لعاب بیشتری پیدا كرده و هوس‌انگیزتر می‌شوند.

آیا پیش از این كه وسوسه شوید و آنها را خریداری كنید، درباره سلامت آنها كمی فکر كرده‌اید؟

اگرچه لواشك‌ها به نظر ترش و خوشمزه می‌آیند و خواص غذایی آنها به میوه‌هایی كه از آنها تهیه شده اند، نزدیك‌تر است، اما اگر در تهیه و عرضه این خوراكی هم اصول بهداشتی رعایت نشود، صددرصد خطرآفرین می‌شد.

همچنین دقت داشته باشید رنگ‌هایی كه گاهی با برس یا قلم‌مو به لواشك‌ها زده می شوند تا براق و زیبا به نظر آیند، بدون هیچ نظارتی استفاده می‌شوند. حتی بر فرض خوراكی و بی‌ضرر بودن این رنگ‌ها، به طور قطع باید محدودیتی در میزان مصرف آنها وجود داشته باشد.

از سوی دیگر شاید به نظر برسد آلوهای ترش، اوضاع بهتری از لواشك‌ها دارند، اما اغلب آنها هم نشسته بوده و به مقدار زیادی رنگ و نمك و مواد اسیدی آغشته شده‌اند و به صورت باز و بدون بسته‌بندی در معرض آلودگی‌های محیطی به فروش می‌رسند كه بهتر است برای حفظ سلامت‌تان از مصرف آنها خودداری كنید.

هشدار

با این حال، اگر رنگ و جذابیت این خوراكی‌ها، افراد را به مصرف آنها وسوسه می كند، باید بدانید كه احتمال ابتلای مصرف‌كنندگان به اسهال و استفراغ بالا می‌رود كه بسته به قدرت مقاومت بدن از 2 ‌تا 8 ساعت پس از مصرف رخ می‌دهد.

بیماری‌های میكروبی، اسهال‌های خونی، حصبه و حتی گاهی عامل بیماری شبه وبا نیز ممكن است از طریق این محصولات غیربهداشتی منتقل شوند. لذا بهتر است این محصولات را به شکل بسته‌بندی‌های بهداشتی كه تحت نظارت وزارت بهداشت تهیه می شوند، خریداری نمایید.

جام جم آنلاین

*مطالب مرتبط:

آماده‌باش تابستانی برای بهداشت مواد غذایی

هشدار وزارت بهداشت در تابستان

مراقب آب و میوه مصرفی باشید

تعداد بازرسان بهداشت كافی نیست، مردم نظارت كنند

پیشگیری از مسمومیت غذایی در تابستان

چگونگی نگهداری و مصرف غذا در تابستان (1)  و (2)

توصیه های غذایی برای مسافران در تابستان

بیماری های شایع فصل تابستان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.