تبیان، دستیار زندگی
یت» یا«فیلم‌هایی درباره كیفیت»؟! نخستین جشنواره‌ی«فیلم و كیفیت» طی دو روز، از اوایل هفته‌ی آینده، با نمایش 8 فیلم كوتاه برگزار می‌شود. علی معلم و علیرضا رئیسیان كه به همراه مینو فرشچی، اعضای هیأت داوران این جشنواره را تشكیل ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك جشنواره سینمایی با نامی مبهم

«فیلم‌های با كیفیت» یا«فیلم‌هایی درباره كیفیت»؟!


نخستین جشنواره‌ی«فیلم و كیفیت» طی دو روز، از اوایل هفته‌ی آینده، با نمایش 8 فیلم كوتاه برگزار می‌شود.

علی معلم و علیرضا رئیسیان كه به همراه مینو فرشچی، اعضای هیأت داوران این جشنواره را تشكیل می‌دهند به پرسش‌هایی درباره‌ی اهداف برگزاری چنین جشنواره‌ای با توجه به عنوان آن، پاسخ دادند.

علیرضا رئیسیان در این باره گفت: سالها پیش، در زمانی كه درجه‌بندی فیلمها به‌صورت كیفی مطرح بود، كانون كارگردانان و اتحادیه‌ی تهیه‌كنندگان، طرح استانداردی را به آقای «داد» پیشنهاد كردند كه متأسفانه عملی نشد و قرار بود جایگزین طرح درجه‌بندی كیفی فیلمها در آن سالها بشود و مفهوم این طرح آن بود كه جنبه‌های فنی وحرفه‌یی و درجه‌بندی فیلمها به‌صورت استاندارد، بالای استاندارد و زیر استاندارد انجام شود، بنابراین امسال وقتی دیدم این جشنواره و همایش نیز همین هدف را دنبال می‌كند، از همكاری با آنها استقبال كردم.

وی در عین حال گفت: اما معتقدم نباید این جشنواره مخصوص فیلم كوتاه باشد، چون بخش ساختاری سینما خیلی در فیلم كوتاه قابل ارزیابی نیست.

علی معلم نیز با تأكید بر اهمیت موضوع جشنواره اظهار داشت: درحالی كه بحثهای علمی درباره‌ی وجوه صنعتی و كیفی سینما در كشور ما هیچ وقت مطرح نبوده امید داریم این جشنواره بتواند آغاز كننده یك مسیر باشد.

وی با تأكید بر اینكه این رویداد فرهنگی می‌تواند به تفهیم مساله مدیریت كیفی در سینما كمك كند، یادآور شد: معاونت سینمایی، سینما را به عنوان صنعت قبول دارد اما شاخصهای آن هیچ وقت به خوبی مطرح نشده است.

علی معلم افزود: در عین حال، حضور تعداد محدودی فیلم در این جشنواره، نشان دهنده‌ی توجه درست و مشخص به بحث كیفیت است

او نیز به مانند دیگر داوران این جشنواره اظهار امیدواری می‌كند كه در سالهای بعد، به سینمای بلند نیز در این جشنواره توجه شود. معلم همچنین توجه تشكیلاتی خارج از حوزه‌های هنری به مساله‌ی هنر را نشان دهنده‌ی علاقه آنها به موضوع دانست و گفت : دستگاه های دولتی نباید فكر كنند كار دیگران، فضولی در كارشان محسوب می‌شود و باید از مشاركت دیگران خوشحال هم بشوند.