تبیان، دستیار زندگی
انسان‏‏‏ها از دیرباز در این فکر بودند که بتوانند مانند پرندگان پرواز کنند. مخترعان بی‏باک و بی‏پروا، با بستن بال به خود از بلندی‏ها به پایین می‏پریدند، ولی همه این تلاش‏ها به شکست می‏انجامید. در دهه 1500 میلادی، لئوناردو داوینچی طرح یک هلیکوپتر را ترسیم ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از پرنده تا هواپیما
هواپیما

انسان‏‏‏ها از دیرباز در این فکر بودند که بتوانند مانند پرندگان پرواز کنند. مخترعان بی‏باک و بی‏پروا، با بستن بال به خود از بلندی‏ها به پایین می‏پریدند، ولی همه این تلاش‏ها به شکست می‏انجامید.

طرح هلیکوپتر

در دهه 1500 میلادی، لئوناردو داوینچی طرح یک هلیکوپتر را ترسیم کرد، ولی در آن زمان چنین ماشینی هرگز ساخته نشد. با پرواز اولین بالون در سال 1783میلادی، تسخیر هوا توسط انسان آغاز شد.

بعدها، کشتی‏های هوایی و بالون‏های هدایت شونده با استفاده از موتور و ملخ، به آسمان فرستاده شدند.

مخترعان، هواپیماهایی بدون موتور (گلایدر) ساختند تا ثابت کنند که پرواز با استفاده از هواپیماهای بالدار سنگین‏تر از هوا نیز امکان پذیر است.

توسعه موتور بنزینی در دهه 1880، امکان استفاده از هواپیماهای پرقدرت را فراهم آورد. در سال 1903 میلادی برادران رایت اولین پرواز کنترل شده خود را با هواپیمای فلایر انجام دادند.

پس از این پرواز تاریخی، هوانوردی پیشرفت بسیاری کرد. امروزه ما در جهانی زندگی می‏کنیم که مردم مسافرت‏های هوایی بسیاری می‏کنند.

اکنون هواپیماهای جت مافوق صوت، مانند کنکورد، می‏توانند آسمان اقیانوس اطلس را در مدت سه ساعت بپیمایند و شاتل‏های فضایی به فضا می‏روند و پس از بازگشت، روی باند فرود می‏آیند.

هواپیما چگونه پرواز می‏کند؟

بال هواپیما

بال هواپیما یا ملخ هلیکوپتر، هنگام پرواز، هواپیما یا هلیکوپتر را به بالا می‏کشد.

این کار بدین صورت انجام می‏شود: سرعت هوایی که از سطح منحنی  روی بال عبور می‏کند، بیشتر از سرعت هوایی است که از سطح صاف زیرین می‏گذرد (چون مسیر طولانی‏تری را طی می‏کند)؛ در نتیجه فشار هوای زیر بال یا ملخ، از فشار هوای بالای آن بیشتر است.

این عمل نوعی، مکش رو به بالا را به وجود می‏آورد که سبب می‏شود بال یا ملخ به همراه هواپیما به سمت بالا بروند.

دایره المعارف کودکان و نوجوانان

تنظیم: بخش کودک و نوجوان

********************************************

مطالب مرتبط

اسکیموها چطور زندگی می‏کنند؟

شما هم بدانید

سرفه‏هایی که منشأ باکتریایی دارند

ساخت آسمان خراش از چه زمانی آغاز شد؟

بیا با هم بدانیم

معنی پرچم

قاره ناشناخته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.