تبیان، دستیار زندگی
این پدیده در ایران به صورت گرفتگی جزئی خواهد بود و در شهرهای شرقی قابل رویت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورشید می گیرد ...

خورشیدگرفتگی

اسدالله قمری نژاد دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه خورشید گرفتکی روز 31 تیرماه در دو سوم کشور قابل رویت است، اظهار داشت: این پدیده در ایران به صورت گرفتگی جزئی خواهد بود و در شهرهای شرقی قابل رویت است. طولانی ترین مدت زمان گرفت جزئی در منطقه "کوهک" در مرز ایران و پاکستان است و هر چه به سمت غرب کشور حرکت کنیم به لحاظ مدت زمان و درصد گرفت جزئی کمتر می شود.

وی با بیان اینکه قبل و بعد از خورشید گرفتگی کامل خورشید، بخشی از خورشید گرفته می شود که به آن گرفتگی جزئی می گویند، گفت: این گرفت در ایران در صبح هنگام طلوع خورشید قابل مشاهده است.

لزوم رعایت استانداردها برای رصد خورشیدگرفتگی

قمری نژاد با تاکید بر اینکه مطالعه این پدیده باید با رعایت کامل استانداردها و ایمنی انجام شود، افزود: متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به جنبه های ایمنی اقدام به رصد خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح می کنند که نه تنها موفق به رویت پدیده نمی شوند بلکه در برخی موارد مضرات نگاه کردن به خورشید را هم باید متحمل شوند.

بیشترین آسیبها در گرفت های جزئی اتفاق می افتد چرا که تا دقایقی قبل از گرفت کامل بدون فیلتر نمی توان گرفت جزئی را تشخیص داد و افرادی که در این زمان اقدام به دیدن خورشید می کنند، آسیبهای جبران ناپذیری را متحمل       می شوند.

وی دراین باره توضیح داد: یکی از موارد مهم در رصد گرفت جزئی، نگاه مستقیم به خورشید است. در این حالت به دلیل حساسیت بیش از حد سلول های بینایی و وضعیت خاص اعصاب بینایی در صورت رویت خورشید با چشم غیر مسلح، آسیب های جدی به چشم وارد می شود.

عینک مخصوص

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم با تاکید بر اینکه اعصاب بینایی هیچ دردی را منتقل نمی کنند، اظهار داشت: از این رو 20 تا 30 ثانیه پس از دیدن مداوم خورشید فرد دچار کوریهای موضعی و یا گاه نابینایی های دائمی  می شود.

قمری نژاد ادامه داد: هر چند برای رویت گرفت های جزئی استفاده از شیشه های دوداندود، فیلترهای جوشکاری و یا فلاپی دیسکها توصیه  می شود ولی از آنجا که طول موج های مضر خورشید قابل دیدن نیست از این رو استفاده از این ابزار تنها برای چند ثانیه مفید خواهد بود.

عضو انجمن نجوم ایران استفاده از عینکهای مخصوص خورشیدگرفتگی و فیلترهای "بادر" و یا "مایلار" را برای رصد گرفت جزئی خورشید پیشنهاد و گفت: علاقه مندان به رصد این پدیده می توانند این فیلترها را از فروشگاههایی که ابزار رصدی را عرضه می کنند، تهیه کنند.

مراحل خورشیدگرفتگی حلقوی
استفاده از دوربینهای دو چشمی

قمری نژاد با تاکید بر اینکه برای رصد این پدیده از استفاده مستقیم تلسکوپها و دوربینهای دو چشمی پرهیز شود، افزود:  قبل از رصد این پدیده لازم است این وسایل به فیلترهای ویژه مجهز شوند و یا رصد به صورت غیر مستقیم انجام شود.

عکسبرداری از پدیده کسوف

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم با تاکید بر اینکه دوربین های عکسبرداری نیز باید مجهز به فیلترهای خاصی باشند، اظهار داشت:  علاقه مندان برای عکسبرداری از پدیده خورشیدگرفتگی لازم است قبل از عکسبرداری دوربینهای خود را مجهز کنند تا آسیبهای چشمی را به حداقل برسانند.

عضو انجمن نجوم ایران از خورشید گرفتگی جزئی دیگر در دی ماه خبر داد و به مهر گفت: این خورشید گرفتگی در دی ماه سال جاری رخ می دهد که اطلاعات بیشتر متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع:

خبرگزاری مهر

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی