تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن!

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن

فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

سحابی کارینا

تصویر اول :

نمای کامل سحابی کارینا از هابل

در یکی از درخشان ترین نواحی راه شیری، سحابی ای قرار دارد که در آن وقایع عجیبی رخ می دهد. NGC 3372 که با نام سحابی بزرگ در کارینا شناخته شده است، منزلگاه ستاره های پرجرم و یک سحابی در حال دگرگونی است. اتا کارینا (Eta Carinae)، پرانرژی ترین ستاره ی این سحابی، در سال 1830 یکی از درخشان ترین ستاره های آسمان بود، ولی از آن پس به طور مهیج و دراماتیکی کم کم محو شد. سحابی سوراخ کلید، که در سمت چپ مرکز تصویر دیده می شود، جایگاه چندین ستاره ی بسیار پرجرم شناخته شده است. کل سحابی کارینا بیشتر از 300 سال نوری گستردگی داشته و تقریباً 7500 سال نوری، دور از ما در راستای صورت فلکی کارینا قرار گرفته است. در بالا یکی از پر جزئیات ترین عکس هایی که تاکنون از سحابی کارینا گرفته شده به تصویر درآمده است. این عکس که رنگ های آن کنترل شده هستند، مرکب از 48 فریم با وضوح بالا است که تلسکوپ فضایی هابل آن ها را دو سال پیش گرفته است.

سطح عطارد

تصویر دوم :

زمین آتشفشانی عطارد

چرا داخل بیشتر دهانه های بزرگ بر روی عطارد نسبتا صاف است؟ تصاویر اخیر فضاپیمای روبوتیک پیام آور (Messenger) که اکتبر گذشته به دور عطارد پرواز می کرد، نشان می دهد مناطق قبلا کشف نشده عطارد دارای دهانه های بزرگی با یک سطح صاف و مسطح داخلی، شبیه به ماریا بر روی قمر زمین، هستند. بنابراین گمان می شود این دهانه ها بر روی عطارد دارای جریان هایی از گدازه های شناور قدیمی بوده اند، اما    قدیمی تر از سطح احاطه کننده برخوردها نیستند. تصویر موزاییکی بالا از سمت غربی عطارد توسط پیام آور در حالی که به درونی ترین سیاره منظومه شمسی در اکتبر گذشته نزدیک شده بود گرفته شده است. سرتاسر میانه سمت چپ سطوح برخوردی نسبتا حوض مانندی قرار دارند جایی که دهانه های کوچک شاید ظاهری شبیه به اولین تپه های برآمده دارند، در حالیکه بافت سخت و قدیمی زمین در بیشتر طول پایین تصویر دایر شده است.

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ اگر دنبال کننده « فقط حدس بزن! » باشید حتما توانسته اید حدس بزنید که تصویر اول یک سحابی است ولی فکر کنم تصور نمی کردید ظاهر سحابی این چنین باشد، اگر تصویر دوم را هم درست حدس زده اید برای دانش خودتان ارزش زیادی قائل شوید..!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق این زیبایی هاست.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

منبع:

apod.nojum.ir

گردآوری و تنظیم:

محمدحسین اربابی فر (عضو انجمن نجوم تبیان)