تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن!

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن

فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

(برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید)

سحابی تاریک

تصویر اول :

سحابی تاریک در صورت فلکی آفتاب پرست

آفتاب پرست یک صورت فلکی کوچک در نزدیکی قطب جنوب سماوی است.این تصویر که در آسمانهای تاریک بر فراز نامیبیا گرفته شده است، یک منظره گیج کننده از این صورت فلکی خجالتی را برای ما آشکار         می سازد. سحابی بازتابی آبی در میان منظره پراکنده است اما بیشتر توجه چشم، به گروهی از ابرهای غبار نقره ای جلب می شود که فقط کمی نور ستاره را بازتاب می کنند و توسط سحابی تاریک متراکم نشانه گذاری شده اند. چون سحابی تاریک سد راه ستاره های پس زمینه شده است بسیار قابل توجه شده است. این منظره از ابرهای غبار کیهانی حدود 4 درجه در آسمان وسعت دارد.

لکه های خورشیدی
تصویر دوم :

لکه های خورشید در روزی ابری

در دوازده خرداد، ابرهای بر فراز اشتوتگارد آلمان شکافته شدند تا یک منظره نسبتا کمیاب لکه های روی خورشید را آشکار کنند. در واقع، دوره یازده ساله فعالیت خورشید هنوز در حداقل ترین مقدار شگفت آور خود است و سالهای 2008 و 2009 دارای کمترین لکه های شمرده شده از 1950 تا به حال هستند. ( لکه ها در قسمت سمت چپ بالای تصویر قابل مشاهده هستند و تیرگی سمت راست تصویر به خاطر وجود ابر در مقابل خورشید است.)

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ فکر می کنم تصویر اول کمی آسان بوده باشد، تصویر دوم را هم به شکلی دیگر در فقط حدس بزن های قبلی داشته ایم.

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق این زیبایی هاست.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

منبع:

apod.nojum.ir

گردآوری و تنظیم:

محمدحسین اربابی فر (عضو انجمن نجوم تبیان)