تبیان، دستیار زندگی
محمدعلى صنعتکاران قهرمان اسبق کشتى آزاد جهان و بازیهاى المپیک که سه شنبه شب در جلسه هیات رییسه فدراسیون کشتى به عنوان مدیر تیم هاى ملى کشتى آزاد و فرنگى ایران معرفى شد، سابقه اى۵۰ ساله در ورزش کشتى دارد. صنعتکار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیوگرافى مدیر جدید تیم هاى ملى کشتى آزاد و فرنگى ایران


محمدعلى صنعتکاران قهرمان اسبق کشتى آزاد جهان و بازیهاى المپیک که سه شنبه شب در جلسه هیات رییسه فدراسیون کشتى به عنوان مدیر تیم هاى ملى کشتى آزاد و فرنگى ایران معرفى شد، سابقه اى۵۰ ساله در ورزش کشتى دارد.

صنعتکاران که چهره اى کاملا آشنا و خوشنام براى علاقه مندان و دوستداران ورزش کشتى و کشتى شناسان ایران و حتى جهان است ، داراى۳ مدال طلا ، نقره و برنز از مسابقه هاى کشتى آزاد قهرمانى جهان و بازیهاى المپیک در دهه ۶۰ میلادى است و در کارنامه روشن افتخارات ورزشى او علاوه بر قهرمانى در دنیاى کشتى، سوابق سرمربیگرى تیم ملى ایران و مدیریت تیم هاى ملى کشتى آزاد و فرنگى ایران و همچنین مسوولیت اجرایى در فدراسیون کشتى و تربیت بدنى نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران دیده می شود.

مدیر جدید تیم ملى کشتى آزاد ایران که "محمدرضا طالقانى" رییس فدراسیون کشتى سه شنبه شب در مراسم معارفه وى از او به عنوان مدیر تیم هاى ملى کشتى آزاد و فرنگى ایران / هر دو رشته / نام برد ، متولد روز۲۷ اسفند سال۱۳۱۶ در محله سرچشمه تهران است .

صنعتکاران که اکنون ۶۷ سال سن دارد ، ورزش کشتى را۵۰ سال پیش در سن 17 سالگى در زورخانه "شهباز" در نزدیکى منزل مسکونى خانواده خود در خیابان شهباز تهران زیرنظر "رحمت الله غفوریان " که صنعتکاران از او به عنوان اولین و آخرین مربى خود یاد می کند ، آغاز کرد و الفباى کشتى را از او آموخت .

"محمدعلى صنعتکاران " طى سالهاى۱۹۶۰ تا۱۹۶۵ به مدت شش سال عضو تیم ملى کشتى آزاد ایران بود و مرحوم "حبیبالله بلور" و مرحوم "حاج عبدالحسین فیلى" مربیان او در تیم ملى ایران بودند.

وى در پیکارهاى جهانى سال۱۹۶۱ یوکوهاما/ ژاپن / که تیم ملى کشتى آزادایران با تصاحب۵ مدال طلا ، یک نقره و یک برنز براى نخستین بار فاتح عنوان قهرمانى جهان شد ، در وزن ۶۷ کیلوگرم از کرسى قهرمانى بالا رفت و مدال طلا را بر گردن آویخت .

صنعتکاران در پیکارهاى جهانى سال۱۹۶۵ در منچستر انگلیس با تساوى مقابل "گورام ساکارادزه " قهرمان نامدار اتحاد جماهیر شوروى سابق به مدال نقره جهان در وزن ۷۸ کیلوگرم دست یافت . تیم ایران در آن مسابقه ها با کسب 3 مدال طلا و۲ نقره براى دومین بار فاتح عنوان قهرمانى جهان شد.

صنعتکاران در بازیهاى المپیک ۱۹۶۴ توکیو در وزن ۷۸ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت .

وى در دوران قهرمانى ، چند بار در مسابقه هاى قهرمانى ارتشهاى جهان شرکت کرد و هر بار به دریافت مدال طلا نائل شد.

مدیر حال حاضر تیم هاى ملى کشتى آزاد و فرنگى ایران ، مسوولیت سرمربیگرى تیم ملى کشتى آزاد ایران را در مسابقه هاى جهانى سالهاى۱۹۷۳ تهران و۱۹۷۵ مینسک شوروى و همچنین بازیهاى المپیک ۱۹۷۶ مونترال کانادا برعهده داشت .

صنعتکاران به عنوان نخستین رییس فدراسیون کشتى ایران پس از پیروزى انقلاب اسلامى در سال۱۳۵۸ مسوولیت رهبرى کشتى کشور را به عهده گرفت و پس از آن در سال۱۳۵۹ رییس تربیت بدنى شهربانى شد و به مدت دو سال عهده دار این مسوولیت بود.

وى سپس در سالهاى۱۳۶۲ و۱۳۶۳ به عنوان رئیس تربیت بدنى نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران انجام وظیفه کرد و پس از۲۹ سال و۶ ماه خدمت ، در بهمن ماه سال۱۳۶۳ با درجه سرهنگى بازنشسته شد.

محمدعلى صنعتکاران علاوه بر ورزش کشتى در ورزشهاى جودو و کاراته فعالیت دارد. وى پس از خاتمه دوران قهرمانى خود در کشتى آزاد در دهه ۶۰ میلادى به جودو و کاراته روى آورد و در این دو رشته رزمى مدارج ترقى را طى کرد.

او براى آشنایى با فنون جودو و کاراته به دفعات به ژاپن سفر کرد. صنعتکاران داراى کمربند مشکى دان یک جودو و دان ۶ کاراته است .