تبیان، دستیار زندگی
بازیكن تیم فوتبال استقلال تهران گفت: بالا بردن یك مربی با یك قهرمانی ظلم است چرا كه ما با قلعه‌نویی در ایران نتیجه گرفتیم‌، اما در آسیا تحقیر شدیم .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با قلعه‌نویی درآسیا تحقیر شدیم

جباری و قلعه نویی

بازیكن تیم فوتبال استقلال تهران گفت: بالا بردن یك مربی با یك قهرمانی ظلم است چرا كه ما با قلعه‌نویی در ایران نتیجه گرفتیم‌، اما در آسیا تحقیر شدیم.

مجتبی جباری اصولا جزو آن دسته از بازیكنانی است كه سعی دارد كمتر هم‌كلام خبرنگاران شود تا در تمركز و آرامش بیشتری بتواند مقدمات پیشرفت خود را فراهم كند اما روزهای هم فرا می‌رسد كه بازیكنی مثل او برای گفتن ناگفته‌ هایش لب به سخن باز كند.

جباری در گفت و گو با فارس تازه ترین صحبت‌های خود را مطرح كرده كه در زیر آمده است:

ابتدای بحث را با حضورت در تمرین پرسپولیس شروع كنیم؟

متاسفانه در این باره كم لطفی كردند. مدت‌ها است در آن زمین تمرین می‌كنم و آن روز هم پرسپولیسی‌ها آنجا بودند و من منتظر شدم تا تمرین آنها تمام شود.

می‌گفتند برای دیدن میثم بائو به آنجا رفتی؟

برای دیدن بائو هزار جای دیگر می‌توانم بروم چرا باید در تمرینات پرسپولیس حاضر شوم. كسی كه خبر را می‌خواند باید دو دو تا چهار تا كند. من نمی‌دانم برخی خبرنگاران چطور راحت و بی دردسر این همه دروغ می‌نویسند و هیچ مرجعی برای رسیدگی به این دروغ ها نیست. 2 ، 3 ماه است كه مصاحبه نمی‌كنم اما در این مدت چه مصاحبه‌ها كه از من كار نشده است. همین ها موقع انتقاد شدیدترین نقدها را می‌كنند و حتی برخی متوجه اشتباه خود می‌شوند زورشان می‌آید به این مسئله اعتراف كنند.

سئوال ما این است كه چرا مجتبی جباری در فصل نقل و انتقالات همیشه آخرین زمان را برای تصمیم گیری انتخاب می‌كند.

زود تصمیم گرفتن نشان درست تصمیم گرفتن نیست. هدفم این بود كه در فوتبال اروپا حضور پیدا كنم و هنوز هم فرصت برای حضور در این تیم‌ها وجود دارد. ناامید نیستم. بازیكن آزاد هستم و شاید پیشنهادی به من رسید. چون زمان تمرین تیم‌های اروپایی هم اكنون است. مربیان خارجی توانایی‌های من را دیده اند و معتقد هستم می‌توانم در فوتبال اروپا باشم.

جباری

به طور دقیق و واضح از این پیشنهادهای اروپایی برای ما می‌گویی؟

ما كه كیفیت كارمان این طور نیست كه بگویم از چند تیم اروپایی پیشنهاد داریم. خودمان دنبال تیم می‌گردیم. چون این یك واقعیت است؛ كسی دنبال بازیكن ایرانی نیست آنقدر بازیكن سطح بالا و عالی و با بازی های ملی فراوان وجود دارد كه ما برای پیدا كردن تیم خودمان باید زور بزنیم.

اما بازیكنان ایرانی پتانسیل بالایی دارند؟

من معتقدم این ابزار است كه باعث رها شدن پتانسیل‌ها می‌شود. از پتانسیل اكثر بازیكنان ایرانی حتی بازیكنان ملی پوش به درستی استفاده نمی‌شود و این توانایی‌ها هدر می‌رود، چون امكانات باشگاه خوب نیست. ما حتی نمی‌دانیم زندگی حرفه‌ای به چه صورت است و حتی باید یك سال با تیم‌های حرفه‌ای زندگی كنیم تا معنای حرفه‌ای بودن را بدانیم. كسی روی فوتبال ایران شناخت ندارد آنقدر بازیكن آفریقای ارزان قیمت و خوب هست كه حد ندارد.

پس با این حساب چرا برای پیدا كردن تیم این همه خودت را به دردسر می‌اندازی؟

چون معتقدم بازی كردن در شرایطی حرفه ای خیلی بهتر از بازی در ایران است. من احساس می‌كنم كه می‌توانم در اروپا موفق شوم سال گذشته نیز به فرانسه رفتم اما به دلیل شرایط روحی‌ام نتوانستم آنجا بمانم.

در حال حاضر چه كشورهای را مدنظر داری؟

برای حضور در فوتبال فرانسه و تركیه و روسیه برنامه‌هایی دارم. البته اكنون كه تصمیم گرفتیم روی گزینه های داخلی هم فكر كنیم. در حال بررسی روی پیشنهادهای داخلی هستم و در درجه اول بدون هیچ پیش زمینه ای با استقلال حرف زدم. چون این وظیفه را داشتم و هر تیمی كه از ایران تماس می‌گرفت می‌گفتم اولویت اولم استقلال است. بعد از استقلال پیشنهاد استیل آذین به دستم رسید. اكنون دنبال این هستم كه پیشنهاد خودم را به استقلال بدهم تا بتوانم در این تیم بمانم.

برای استقلال شرایط خاصی را مطرح كرده‌ای؟

من قلبا دوست دارم در استقلال بمانم. البته به شرط اینكه شرایطی كه مدنظرم هست و حتی از عرف پایین تر است. فقط می‌خواهم مقداری به قراردادم اضافه شود اما یكی از دلایلی كه امروز تصمیم به مصاحبه گرفتم بحث پرداخت 20 درصد از قراردادمان به باشگاه‌ها است.

جباری هافبک تیم فوتبال استقلال

با این قانون مشكلی داری؟

من سئوالم این است كسانی كه چنین تصمیمی گرفته‌اند چه حسابی كرده‌اند؟ چه تغییری در این لیگ دیده اند كه این تصمیم را گرفته‌اند؟ مگر 20 درصد پول كمی است؟ چرا فكر می‌كنند پولی كه بازیكن می‌گیرد پول مفتی است؟ چرا به راحتی فكر می‌كنند بازیكن را می‌توانند جریمه كنند؟ چطور موقع پاداش دادن همه چیز فراموش می‌شود؟ چرا باید ضریب مالیات بازیكنان فوتبال بیشتر از بقیه باشد؛ در صورتی كه شغل ما از خیلی از مشاغل دیگر سخت‌تر است. من به بازیكنانی كه هم در این باره سكوت كردند اعتراض دارم. ما باید مرجعی داشته باشیم كه از حق مان دفاع كنیم و باید به این مسائل رسیدگی كنیم. سئوال من این است كه برای بازیكنان چه امكاناتی به وجود آوردند؟ مگر ما مثل لیگ های حرفه‌ای هستیم كه هر سال به مبالغ قراردادمان اضافه شود؟ در ایران مبلغ اضافه شده 40 تا 50 میلیون است.

از این بحث بگذریم. تو هیچ وقت در تمرینات بدنسازی اول فصل نیستی و این باعث می‌شود كه در طول فصل با مشكل مواجه شوی. این انتقادی است كه هر سال به تو وارد است.

اتفاقا امسال برای اینكه موارد حرفه‌ای رعایت شود این تصمیم را گرفتم. من یك مربی بدنساز دارم كه در آینده خیلی حرف‌ها برای گفتن خواهد داشت. مربی‌ای كه خیلی از تیم های لیگ برتری دنبال او هستند. در ضمن شما فكر می‌كنید در باشگاه‌هایمان تمام اصول بدنسازی رعایت می‌شود. من به جرات می‌گویم كه از لحاظ بدنی از خیلی ها هم جلوتر هستم.

اما همین مجتبی جباری فصل گذشته با مصدومیت‌هایی مواجه شد و باعث شد آن طور كه باید و شاید به چشم نیاید.

من در اوج آمادگی بودم كه با مصدومیت روبه رو شدم. مشكل در زانویم بود كه باید عمل می‌كردم. بعد از آن هم سعی كردم بهترین بازی ها را انجام دهم. فصل گذشته من بیشترین گل را به ثمر رساندم. قضیه اینجاست كه توقعات از ما بالا رفته است. هر بازیكنی سال اول در پرسپولیس و استقلال اگر یك بغل پای ساده بزند همه برای او كف می‌زدند ولی در آینده اگر كارهای سنگین تر هم انجام دهی به چشم نمی آید.

یعنی فقط به خاطر همین مسئله افت جباری بیشتر از پیشرفت او به چشم آمد؟

شما باید تفاوت كار مربیان را هم در نظر بگیرید. مگر برای من چه كارهای تخصصی انجام داده اند كه ضعف‌های من را بپوشاند. شما سالی كه ناصر حجازی در استقلال بود را به یاد بیاورید و تفاوت كاری من با نیم فصل دوم كه فیروز كریمی به این تیم آمد را مقایسه كنید؛ زمین تا آسمان بازی من تغییر كرد. شما به این مسئله توجه كنید كه در تمرین چه امكاناتی را به بازیكن می‌دهید. وقتی هر روز یك كار ساده را انجام می‌دهید چه توقعی دارید یعنی در كشورهای دیگر بازیكن خود به خود رشد می‌كند.

مجتبی جباری

اینكه باید به یك بازیكن امكانات بدهند درست، اما یك بازیكن نباید تلاش كند تا پیشرفت داشته باشد؟

چه كسی باید به من یاد بدهد كه پیشرفت كنم؟ این موضوع خیلی فرق می‌كند كه در طول هفته تمرینات یك شكل و ساده بدهد و برود بهترین بازی را انجام بدهد. من مدعی هستم زمانی كه فیروز كریمی در استقلال بود فوتبالم فرق كرد و حتی باعث شد ما قهرمان جام حذفی شویم. مصدومیت باعث می‌شود یك بازیكن از روزهای اوج خود فاصله بگیرد. من در شرایطی در استقلال مصدوم شدم كه توانسته بودم خود را در تیم ملی فیكس كنم و بعد هم كه بازگشتم با آن شرایطی كه برایم به وجود آوردند و یكسری افرادی كه بیرون از استقلال نشسته بودند و ویژگی‌های كه در شان و شخصیت خودشان بود و می‌گفتند من برای این تیم بازی نمی‌كنم؛ باعث شد از آن شرایط خوبم دور شوم.

بعد هم كه بحث لیگ قهرمانان آسیا پیش آمد؟

درست است؛ رفتاری كه در لیگ قهرمانان آسیا با من شد فراموش نمی‌كنم. من را به خاطر یك اشتباه حذف كردند؛ اشتباهی كه آن را پذیرفتم. در شرایطی كه می‌توانستند راحت آن را حل كنند به این دلیل كه نیازی احساس نمی كردند آن را حل نكردند اما تا یك باخت آوردند خیلی سریع این موضوع را حل كردند. اینها تقصیر من نیست اگر بنا به اشتباه است سال گذشته آنهایی كه بالای سر این تیم بودند آن قدر كار درست كم كردند كه اشتباه من به چشم آمد.

اما تو هم در یك مقطعی به شكل بدی به نحوه تمرینات استقلال در زمان قلعه نویی اعتراض كردی؟

بله من معترض بودم، من به نحوه تمرینات تیم معترض بودم چون از تمرین های تكراری مبتدی و مسخره خسته شده بودم. از چیزیی نشان ندادن و بی تلاشی خسته شده بودم.

با این حال همین استقلال با همین شیوه توانست قهرمان شود؟

بله ما قهرمان شدیم آن هم به خاطر بازیكنان خوب و ضعف سایر مربیان. چطور در آسیا فوتبال ما 180 درجه با سایرین فرق می‌كند. كار را آنها می‌كنند مربی را آنها دارند. تیمی های اماراتی و قطری كه ما آنها را به حساب نمی‌آوریم كیفیت فوتبالشان زمین تا آسمان با ما فرق می‌كند. ما چیزیی نداریم. ما با سیستم 3-5-2 بازی می‌كردیم كه هیچ جای دنیا با این شیوه بازی نمی‌كند. ما باید ببینیم چه مربیانی در مقابل تیم‌هایمان قرار می گیرند و چه تفكراتی دارند.

مجتبی جباری

ولی استقلال هم در بهترین شرایط خود در لیگ قهرمانان آسیا شركت كرد؟

بله ما 4 تیم خوب بودیم كه هر كسی كه بهتر كار كرد موفق تر بود. تازه ما در آن شرایط خوب با آژان‌كشی و به خاطر تماشاگران و نگاهی كه خدا به آنها كرد توانستیم این بازی‌ها را از دست ندهیم. من قاطعانه می‌گویم فوتبالی كه در زمان فیروز كریمی بازی می‌كردیم بسیار متفاوت بود. ما آن سال گل نزدیم و نتیجه نمی‌گرفتیم كه آن هم به دلیل سال ناكامی بود كه استقلال در حال سپری كردن آن بود. حالا همه می‌گویند كه استقلال قهرمان شده است و توانسته نتیجه بگیرد. اما بالا بردن این فرد با یك قهرمانی ظلم است كه ما به فوتبال می‌كنیم. بله ما نتیجه گرفتیم اما نتیجه گرفتن در آسیا مهم است نه اینكه در آسیا تحقیر شویم. روز به روز از فوتبال دنیا در حال فاصله گرفتن هستیم و 4 تا آدم فكر می‌كنند فوتبال همین است.

راستی قضیه پیشنهاد یك میلیاردی استیل آذین از چه قرار است؟

این هم از همان مطالبی است كه شنونده باید حواسش جمع باشد. پیشنهاد استیل آذین به من خوب است اما نه این مقدار به هر حال در آینده نزدیك تكلیف من با استقلال مشخص می‌شود و به همه این حرف و حدیث ‌ها پایان داده می‌شود.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری