تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که کسب آرامش و راحتی برای بشر، هدفی بسیار مهم و جدی به شمار می‏رود، لذا در طی قرن اخیر آدمی تلاش‏های فراوانی کرده و روش‏های گوناگونی را برای مقابله با بیماریهای روحی و روانی و ناآرامیها و نگرانیهای خود به کار برده است. اما تعمق در آنها مشاهده واقع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواظب بیماری "میز" باشید!

روش‏های کاذب کسب آرامش و راحتی 8

میز

اشاره:

از آنجا که کسب آرامش و راحتی برای بشر، هدفی بسیار مهم و جدی به شمار می‏رود، لذا در طی قرن اخیر آدمی تلاش‏های فراوانی کرده و روش‏های گوناگونی را برای مقابله با بیماریهای روحی و روانی و ناآرامیها و نگرانیهای خود به کار برده است. اما تعمق در آنها مشاهده واقعیتهای بیرونی و موجود در عرصه زندگی فردی و اجتماعی، به‏ خوبی نشان می‏دهد که بشر موفق نبوده است.

امروزه بسیاری از مردم جهان، غالباً از روشهایی برای کسب آرامش و راحتی در زندگی استفاده می‏کنند که ناکار آمده بوده و آنها را به مقصود نمی‏رساند. این روشهای نادرست که ما از آنها به عنوان روشهای کاذب نام می‌بریم، بسیار فراوان و متنوع هستند.

ابتدا در این مجموعه 12 روش کاذب و سپس در مجموعه ای مستقل 100 عامل حقیقی آرامش برای شما بیان خواهد شد.

آنچه گذشت: گناه و بی‏بند و باری؛‌ علایق دنیوی؛ رقص و آواز؛ شرابخواری؛‌ حرامخواری؛‌ کسب ثروت زیاد؛‌ تکنولوژی‏ و اختراعات بشر

دستخط و بیماری قلبی

قسمت هشتم - ریاست طلبی

دسته‏‏ای دیگر از مردم، راحتی و آرامش خود را در ریاست‏طلبی و دست یافتن به پستها و مقامهای دنیوی جستجو می‏کنند. غافل از اینکه اگر پست و مقام آرامش بخش و راحتی آفرین بود، باید هر کس که به پست و مقامی می‏رسید از هر گونه دغدغه و اضطراب و ناآرامی رهایی می‏یافت. اما می‏بینیم که بسیاری از کسانی که دارای پست و مقام بالایی نیز هستند، همچنان از دغدغه و اضطراب و ناآرامی رنج برده و باز هم به دنبال گمشده خود می‏گردند.

دنیایی که ما مشاهده می‏کنیم، مملو از روسا و صاحب منصبان مضطرب و نگران و ناآرام و ناراحت است. از سوی دیگر اگر ارزش پست و مقام و ریاست را حتی با چیزهایی به‏ ظاهر کم‏اهمیت مقایسه کنیم، به بی‏ارزشی پست و مقام پی خواهیم برد.

گویند پادشاهی از عارفی تقاضای نصیحت کرد. عارف گفت: شما اگر تشنه باشید و از شدت تشنگی رو به مرگ باشید، چقدر حاضرید بدهید تا آب بخورید؟ پادشاه گفت نصف سلطنتم را. عارف گفت: اگر آب را نوشیدید و حبس البول شدید، چقدر حاضرید بدهید تا این آبی را که نوشیده‏اید از بدنتان دفع شود؟ پادشاه گفت: نصف سلطنتم را. عارف گفت: پس اگر سلطنتی و قدرتی که به یک آب خوردن و یک بول کردن تمام شود، آن چنان ارزش دلبستن و تفاخر به آن را ندارد.

آری ریاست طلبی نه تنها آدمی را از اضطراب و دغدغه رهایی نمی‏بخشد و در واقع ارزش دلبستگی را ندارد؛ بلکه اصولاً دست یافتن به هر پست و مقامی، حرص و ولع فرد ریاست طلب را بیشتر و بیشتر کرده و او از هستی ساقط می‏کند. به تعبیر امام صادق علیه السلام «من طلب الرئاسة هلک»   یعنی «هر که ریاست طلبد، هلاک شود».

آنچه در شماره آتی خواهید خواند: سیگار کشیدن ؛ استفاده از قرص و دارو

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.