تبیان، دستیار زندگی
سلام، تا حالا شده فکر کنی اگه یک روز بخوای حق طلب باشی باید چیکار کنی، آیا این کار راحته؟ اگه یک موقع به ضررت باشه چی؟پس کلیک کن تا بدونی حق طلب باشی یا نه!؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاچه خوار نباش، حقیقت را بگو!

عدالت

انسان در زندگی خود باید براساس «حق طلبی» و «حق مداری» رفتار کند، زیرا «حق مطلق» خداست و آنچه از خدا جدا باشد، باطل است.

انسان نیز برای آن که در زندگی خود موفق باشد و به گونه ای زندگی کند که بهترین دنیا و آخرت را نصیب خود سازد، باید تنها و تنها بر مدار حق بگردد، لحظه ای به شیطان مداری، دنیا محوری، شهوت پرستی، نفس پرستی، رفیق بازی، دسته بندی های غیرخدایی، مال پرستی، کام جویی و... نیندیشد و وجود خود را تباه نسازد.

صد البته انسانی که در همه زندگی «حق طبلی» و «حق مداری» را معیار زندگی خود قرار دهد و بر آن پافشاری کند، به زندگی شیرین و پر باری دست می یابد. «حق طلبی» هرگز انسان را به وادی محرومیت از مواهب الهی نمی کشاند، بلکه او را در مسیر استفاده درست، کامل و همیشگی از نعمت های الهی قرار می دهد.

انسان در زندگی خود باید براساس «حق طلبی» و «حق مداری» رفتار کند، زیرا «حق مطلق» خداست و آنچه از خدا جدا باشد، باطل است.

در این باره، روایات بسیار مهمی از پیامبر(ص) و اهل بیت بزرگوارشان در کتاب های معتبر حدیث آمده است که به برخی از این روایات اشاره می شود:

رسول خدا(ص) فرمودند: «پرهیزکارترین مردم کسی است که در آنچه به سود و زیان اوست، حق بگوید».

حضرت امام باقر(ع) فرمودند: «حق بگو، گرچه به زیان خودت باشد».

حضرت امام صادق(ع) فرمودند: «سه نفر نزدیک ترین خلق به خدای عز و جل در قیامت اند تا حساب پایان پذیرد... و یکی از آنان مردی می باشد که در آنچه به زبان و سودش بود، حق گفته است».

همچنین آن حضرت فرمودند: «به راستی، از حقیقت ایمان است که حق را گرچه به تو زیان رساند، بر باطل ترجیح دهی، گرچه به تو سود رساند».

رسول خدا(ص) فرمودند: «برترین جهاد، بیان حق نزد پادشاه ستمکار است».

برگرفته از سفیران نور

تنظیم شده توسط سید پیمان صابری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.