تبیان، دستیار زندگی
عادت دارید برای پدیکور و مانیکور هر ماه به آرایشگاه بروید؟ و یا در خانه با ناخن ‌گیر و یا قیچی ناخن‌های تان را خودتان کوتاه می‌ کنید؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مانیکور و پدیکور می‌ تواند باعث عفونت ناخن شود

وسایل مخصوص کوتاه کردن ناخن

عادت دارید برای پدیکور و مانیکور هر ماه به آرایشگاه بروید؟ و یا در خانه با ناخن ‌گیر و یا قیچی ناخن‌های تان را خودتان کوتاه می‌ کنید؟ اصلا در خانه شما هرکس یک ‌سری وسایل کوتاه کردن ناخن مخصوص به خودش دارد و یا از یک وسیله مشترک استفاده می ‌کنید؟ وقتی ناخن‌های تان ریشه می ‌کند با چه وسایلی به جانشان می‌افتید؟ شاید آسان ‌ترین روش را انتخاب می‌ کنید و با دندان ریشه ناخن را از ته جدا می‌ کنید؟

اگر شما هم همین سوالات را دارید با ما در گفتگوی زیر که با دکتر بهروز باریک‌ بین، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است، همراه باشید تا اصول کوتاه کردن و فرم دادن به ناخن‌ها به صورت بهداشتی و سالم را یاد بگیرید.

آقای دکتر! اصلا چرا ناخن‌ها ریش‌ریش می ‌شود؟

ناخن‌ها، تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار اختلال می‌ شوند. بیماری‌ های داخلی، بیماری‌ های پوستی و عوامل محیطی و ترکیبات آرایشی بهداشتی همگی می ‌توانند روی ناخن‌ ها تاثیر بگذارند و در ایجاد بیماری ‌های ناخن موثر باشند.

اگر به ناخن‌ های خود خوب دقت کنید، می ‌بینید که در قسمت بالای ناخن در جایی که به پوست متصل می ‌شود یک بخش وجود دارد که مثل چسب پوست را به ناخن چسبانده است و مانع ورود اجسام خارجی و رطوبت به شکاف بین صفحه ناخن و چین بالای ناخن می ‌شود. به این لایه محافظ اصطلاحا کوتیکول می ‌گویند.

ریش ‌ریش شدن ناخن‌ ها در اثر گسترش بیش از حد کوتیکول و جدا شدن آن از چین‌ های دور ناخن ایجاد می ‌شود.

این ضایعات گاه دردناک و ناراحت کننده هستند و بیمار اغلب به طور دایم کوتیکول ناخن ‌هایش را می‌ کند. این مشکل اساسا در افرادی که پوست خشک داشته و در شستشوی دست ‌ها زیاده ‌روی کرده و یا از شوینده ‌های نامناسب استفاده می ‌کنند، رخ می ‌هد.

راه‌ حلش چیست؟

کوتاه کردن این ضایعات با قیچی یا ناخن ‌گیر بهترین راه حل است. استفاده از کرم‌ های نرم‌ کننده به خصوص آن ها که حاوی اوره هستند، نیز می ‌تواند از پیدایش مجدد ریشه‌ شدن ناخن‌ ها جلوگیری کند. فرد نباید فراموش کند که در شستشوی دست‌ ها از صابون‌ های بسیار ملایم استفاده کرده و بلافاصله پس از شستشوی دست و خشک کردن آن ها، با یک مرطوب‌ کننده مناسب، دست‌ ها و دور ناخن‌ های خود را چرب کند.

با فرو رفتن ناخن در پوست اطراف آن چه کنیم؟

یکی از مشکلات بسیار دردسرساز می ‌تواند فرو رفتن ناخن به داخل گوشت پا باشد. این اتفاق علل متفاوتی می ‌تواند داشته باشد اما یکی از این علل، روش اشتباه کوتاه کردن ناخن‌ها است. فشار خارجی به ناخن‌ ها در اثر پوشیدن کفش‌ های تنگ نیز یک علت دیگر است.

فرو رفتن ناخن پا در گوشت

کوتاه کردن قسمت انتهایی و آزاد ناخن به شکل مستقیم، موجب می ‌شود که کناره‌ های ناخن بتوانند از لبه‌ های چین‌ های ناخن خارج شده و وارد بافت ‌های اطراف ناخن شوند. یادمان باشد که هنگام گرفتن و کوتاه کردن ناخن‌ ها، آن ها را نباید به شکل هلالی و گرد کوتاه کرد بلکه بهتر است به شکل ضخیم به صورت یک خط صاف لبه آن را کوتاه کنیم.

نکته مهمی که در زمان کوتاه کردن ناخن‌ ها باید به آن توجه کنیم، این است که بهترین زمان برای این کار، بعد از استحمام یعنی زمانی که ناخن ‌ها خوب خیس خورده و نرم شده‌اند، می‌ باشد.

این کار از ترک خوردن ناخن ‌ها جلوگیری کرده و کوتاه کردن ناخن‌ ها را بسیار ساده ‌تر می‌ کند.

خیلی از خانم‌ها عادت دارند برای مانیکور و پدیکور ناخن‌های شان به آرایشگاه بروند. این کار ضرری ندارد؟

آرایش و پرداخت ناخن‌های دست را مانیکور و ناخن‌های پا را پدیکور می ‌نامند. متاسفانه بیشتر مانیکوریست‌ها، کوتیکول ناخن را که اهمیت آن ذکر شد، برداشته و یا به آن آسیب می ‌رسانند و این امر می ‌تواند به عفونت‌ های میکروبی و قارچی ناخن منجر شود.

اکثر مشکلاتی که در اثر مانیکورهای حرفه ‌ای ایجاد می ‌شود به دلیل دستکاری کوتیکول است.

شایع ‌ترین عوارض این روش‌ ها چیست؟

شایع‌ ترین و بیشترین عوارض مانیکور عبارت است از شکنندگی و لایه ‌لایه‌ شدن قسمت انتهایی صفحه ناخن و عفونت‌ های چین بالایی ناخن.

مانیکور

به‌ طور کلی مانیکور کردن چند مرحله دارد که شامل استفاده از لاک ‌بر‌ها، کوتاه کردن و سوهان زدن ناخن، شکل دادن، تزیین کوتیکول و... است.

در هر کدام از این مراحل از مواد شیمیایی خاصی ممکن است استفاده شود که می ‌توانند در نهایت موجبات شکنندگی ناخن را فراهم آورند.

آسیب به کوتیکول ناخن نیز منجر به مستعد کردن ناخن به انواع عفونت ‌های میکروبی و قارچی می ‌‌شود که گاه ممکن است پیش بیاید.

مشکلات آلرژیک و حساسیت به برخی مواد مثل رزین‌ هایی که برای ازدیاد حالت پلاستیکی به لاک ناخن اضافه می ‌شود نیز از دیگر مشکلات احتمالی استفاده از این مواد می باشد.

دکتر شکیلا نیکنام
هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

مانیکور و پدیکور دیابتی ‌ها ممنوع!

مضرات ناخن هاى مصنوعى

اصول مراقبت از ناخن

ساختمان و عملكرد ناخن

ناخن ‌های خطرناک

تهدید کننده های سلامت در آرایشگاه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.