تبیان، دستیار زندگی
یك فعالیت برای تمرین جمع اعداد مثبت و منفی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محور اعداد

جهش روی محور اعداد

اهداف

دانش آموزان راهبرد های موجود برای محاسبات عدد صحیح را می آموزند و با جمع و تفریق آشنا خواهند شد. دانش آموزان اعداد کمتر از 0 را از طریق  گسترش محور اعداد و کاربرد های شناخته شده کشف خواهند کرد. دانش آموزان روی فرآیند حل مسئله ریاضی فکر می کنند و آن را پیش خواهند برد.

وسایل لازم

- کاغذ

- قلم برای ثبت راه های متنوع جمع کردن چهار عدد صحیح "جهش روی محور اعداد" و  "جمع اعداد صحیح" .

طرح درس

دانش آموزان باانجام این فعالیت ترکیب اعداد صحیح مثبت و منفی را روی محور اعداد تمرین می کنند. انجام این فعالیت مثل یک بازی و حل معماست، دانش آموز اول باید مسئله را بدین شکل تحلیل کند: با توجه به چهار عدد مثبت داده شده و با ترکیب دقیق آن ها از راه جمع و تفریق (جهش در طول محور اعداد) برای رسیدن به عددی خاص فکر کند. به طور مثال، اعداد 4، 3، 3، 4 را در نظر بگیرید. فرض کنید می خواهیم پس از جمع و تفریق آن ها به عدد 8 برسیم. می توان دید که 8= 4+4 ، یعنی 8=3-3+4+4 یابرای نمایش7=3+4 ، عدد 1 رابه شکل3-4 اضافه می کنیم؛ می توانیم  بردارهایمان را به شکل 3-4+3+4 به کار بریم،ودر ذهن به این عبارت (3-4) + (3+4) بیندیشیم. فایده  این کارِ دستی این است که دانش آموز با انجام آن می تواند بردارها را با دو ترتیب متفاوت که هردو به عدد هدف منجر می شوند ترکیب کند تا کامپیوتر نتیجه را تشخیص دهد.

همین انعطاف پذیری درساخت یک جمله ی عددی برای تشریح ترکیب بردارها به منظور  دستیابی به عدد هدف قابل استفاده است. برای به کار گیری  یکی از اعداد (یک بردار) مثبت ابتدا فقط کلیک کنید و آن را به سمت محور اعداد بکشید، بردار به مکان نقطه ی 0 می چسبد . جمع های بعدی به همین روش انجام می شوند و هر بردار به مکانی که آخرین بردار به آن منتهی شده است، می چسبد. برای  نمایش تفریق، روی یک بردار کلیک  و آن را انتخاب کنید، سپس با فشردن دکمه ی Reverse آن را معکوس کنید. برداشتن بردارها از روی محور اعداد قبل از انتخاب بردار دیگر امکان پذیر است: تا بتوانید  دوباره سعی تازه ای کنید.

بعد از دست یابی موفقیت آمیز به عدد هدف با ترکیب بردارها، از دانش آموز خواسته می شود تا عبارت عددی آن را (در فرم تساوی) برای توصیف عملیات بنویسد. دراین حالت دوباره فرصتی برای ایجاد تغییرات به وجود می آید و پیغام تأیید کننده ای هم وجود دارد: (Yes! You are correct ) شایان ذکر است که هر ترکیب درستی برای کامپیوتر قابل قبول است.

1- برای استفاده ی مؤثر از این کارِ دستی، دانش آموزان به تشخیص راه های متعدد موجود برای ترکیب اعداد مثبت و منفی در هریک از جمع های داده شده، نیاز دارند. این کارِ دستی چهار عدد صحیح انتخابی را برای رسیدن به یک عدد معین راهنمایی می کند. هر عدد صحیح می تواند یک مقدار برجسته شده مثبت یا منفی باشد که با فشردن دکمه ی flip مشخص می شود.

2- از دانش آموزان بخواهید قبل از این که حل مسئله را شروع کنند، روند انجام آن را با کلمات خودشان بیان کنند. مثل این نمونه  «مثبت یا منفی 8، 6، 4، 2 را برای جمع ترکیب کنید.» .

3- به دانش آموزان زمان کافی بدهید تا حل مسئله و نوشتن حکم عددی مربوطه را در جای ویژه به پایان برسانند ، از آن ها بخواهید تا دنباله ی گام هایی را که برای رسیدن به جواب برداشته اند ، تشریح کنند.

توسعه

دانش آموزان را برای شناخت راه های ترکیب چهار عدد صحیح در یک جمع معین تشویق کنید. میزان دقت به کار رفته در ترتیب و تکمیل جملات عددی مناسب به آسانی قابل تشخیص است.  هم چنین دانش آموزان باید برای تلاش هایشان در جهت حل معما و مربوط ساختن علامت های  «مثبت  و «منفی» ی جملات عددی با جهت روی محور اعداد ،تشویق شوند.

مترجم: سعید شعبانی

تنظیم: نسرین صادقی