تبیان، دستیار زندگی
یک گروه بزرگ از ویروس ها به نام ویروس زگیل انسانی به دنبال سایش و خراش ، به پوست و مخاط ها وارد می شود و بسته به نوع ویروس و محل تماس، اشکال مختلف زگیل را در سر، صورت ، لب و دهان ، کف دست و پا ایجاد می نماید. فرم معروف و شای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت تشخیص و درمان زگیل های پوست


یک گروه بزرگ از ویروس ها به نام ویروس زگیل انسانی به دنبال سایش و خراش ، به پوست  و مخاط ها وارد می شود و بسته به نوع ویروس و محل تماس، اشکال مختلف زگیل را در سر، صورت ، لب و دهان ، کف دست و پا ایجاد می نماید. فرم معروف و شایع زگیل که عمدتاً در دست های بچه ها دیده می شود معمولاً به شکل دانه ها و جوانه های گل کلمی و به تعداد زیاد است ؛ ولی در بالغین بیش از 3-2 تا بیشتر نیست. به دنبال زگیل دست و انگشت ، به دهان بردن نیز ایجاد زگیل می کند.

ویروس در سر و پلک ها به شکل یک رشته ی کوتاه و نرم و آویزان از پوست دیده می شود که در پوست سر به دنبال شانه زدن و خاراندن سر، به نقاط دیگر سرایت می کند و زیاد می شود، به طوری که حتی پس از درمان نیز ممکن است جوانه جدیدی از ویروس در محل دیگری رشد کند. شروع زگیل ، یک برجستگی به ضخامت سر سوزن و براق که ظرف چند هفته یا چند ماه به انداره یک عدس یا نخود به شکل جوانه گل کلم دیده می شود.

زگیل ها در اطراف ناخن ملتهب و دردناک هستند ؛ ترک می خورند و بسیار مقاوم و عود کننده هستند.

زگیل مادر

در بعضی مواقع یک زگیل بزرگ مدت مدیدی روی پوست باقی می ماند و به یک باره تعداد زیادی از زگیل ها به علت سرایت ویروس جوانه می زند که در موارد نادر می تواند به طور وسیع پخش شود.

زگیل های دردناک کف دست و پا

این زگیل ها به شکل جوانه های گنبدی شکل ، ملتهب و حساس هستند که گاهی زیر صفحه ناخن نیز ریشه می کنند. نوع خاصی از ویروس زگیل می تواند توسط کفش مرطوب نیز منتقل شود.

زگیل صاف و مسطح

این زگیل ها برخلاف زگیل معمولی سطح صاف و براق دارند و به دنبال تراشیدن موهای صورت در آقایان و موهای بدن در خانم ها به راحتی در صورت و گردن ، دست ها و ساق پا سرایت می کند و پخش می شود. این دانه ها ممکن است رنگی باشد و با لک های پوستی ، کک و مک و خال اشتباه گرفته شود.

زگیل کف پا

این زگیل که عمدتاً در پوست پنجه ی پا و با یک هسته مرکزی و نقطه نقطه سیاه شبیه لانه زنبور دیده می شود،

به علت فشار و تماس با محل های آلوده مانند حمام و سونا و کفش های آلوده و مرطوب ، انتقال می یابد و اغلب مردم آن را با میخچه کف پا اشتباه می گیرند

دوره زگیل ها

زگیل معمولی در بچه ها ظرف دو سال خود به خود بهبود می یابد و ریزش می کند . تنها مسئله ای که در این مدت اهمیت دارد ، درمان جهت پیشگیری از سرایت به مناطق دیگر و افراد در تماس است.

طریقه انتقال زگیل ها

عمدتاً می تواند با تماس نزدیک ، همراه با ساییدن و فشار، مانند بازی کردن بچه ، فشردن دست همدیگر و یا گاز گرفتن دست آلوده و انگشت بر دهان بردن و همین طور سائیدن حوله آلوده ، کفش های مرطوب در حمام و استخرها باشد.

در افرادی که زمینه نقص ایمنی مستعد داشته باشند ممکن است ویروس ها فراوان تر و طولانی تر از حد معمول ادامه یابند که نیاز به درمان مراقبتی خواهند داشت.

تشخیص

ضایعات زگیلی بایستی با معاینه توسط پزشک متخصص پوست و در صورت لزوم از سایر ضایعات پوستی مشابه ، به خصوص سل زگیلی و سرطان های پوست تمایز داده شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.