تبیان، دستیار زندگی
بچه تحرك طلب ممكن است به خاطر هر مسأله كوچكی گریه كند و خیلی دیرتر از بچه های دیگر خودش را با عادت های خوردن و خوابیدن وفق دهد. احتمالاً شما مشكل زیادی برای فهمیدن احساسات و احتیاجات این بچه ندارید. چرا كه او در مقابل هر عملی كه به نظرش ناخوشایند بیاید ع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک شما از چه نوع است؟

کودک

دبیر انجمن روان پزشكــی كودك و نوجوان ایران گفت مطالعات نشان می دهد كه، اختلال نقص توجه یا بیش فعالـــی و كم تمركزی یكی از شایعترین اختلالات روانپزشكـــی در كـــودكان است. دكتر تهرانی دوست با اشاره به اینكه میزان دقت این كودكان پایین است افزود:كودكانی كه دچار اختلال بیش فعالی یا  ADHD هستند در مدرسه معمولا برای همسالان و معلمان خود مشكل آفرین هستند. وی اضافه كرد: درمان دارویی در كنار آموزش ،مشاوره‌های روانشناسی و آگاهی رساندن به والدین بهترین و موثرترین راهكار درمانی كودكان مبتلا به اختلال روانی بیش فعالی یا عدم تمركز است. دكتر تهرانی دوست یادآور شد:كودكان مبتلا به اختلال بیش فعالی از صبر و تحمل كمی برخوردار هستند و به همین دلیل در امتحانات تحمل پاسخ دادن به سوالات را ندارند و دچار افت تحصیلی می‌شوند.

كودكان مبتلا به اختلال بیش فعالی از صبر و تحمل كمی برخوردار هستند و به همین دلیل در امتحانات تحمل پاسخ دادن به سوالات را ندارند و دچار افت تحصیلی می‌شوند.

كودكان پرتحرک، نیازها و انتظارات

اگر كودك شما تحرك طلب و پرتب و تاب است، باید نیازهای او را بررسی كنید. خوشبختانه امروزه تكنیك ها و روش هایی كه او بتواند توسط آنها خود را آرام كند، در دسترس است. چنانچه در دوران نوزادی متوجه رفتار مبارزه طلبانه فرزندتان شدید، زمان بیداری او را تنها به آموزش اختصاص ندهید و روش های مختلفی را به كار گیرید. در طول دوران نوزادی، بچه تحرك طلب ممكن است به خاطر هر مسأله كوچكی گریه كند و خیلی دیرتر از بچه های دیگر خودش را با عادت های خوردن و خوابیدن وفق دهد.  احتمالاً شما مشكل زیادی برای فهمیدن احساسات و احتیاجات این بچه ندارید. چرا كه او در مقابل هر عملی كه به نظرش ناخوشایند بیاید عكس العمل شدیدی از خود نشان خواهد داد، از این گذشته، كودك تحرك طلب همیشه و در همه موارد بدون انعطاف نیست. برای مثال اگر چه ممكن است از تجربیات جدید پرهیزكند و حاضر به پذیرش آنها نباشد، ولی عاشق گذراندن وقتش با شما است. آگاهی داشتن از احتیاجات چنین كودكانی به شما كمك می كند تا دنیای او را به گونه ای شكل دهید كه اغلب تجربیات برای او ساده تر یا مسرت بخش تر شود. اگر پدر یا مادر بچه ای تحرك طلب و پرخاش جو هستید، نسبت به برطرف كردن احتیاجات خود جدی باشید. این كار كمك شایانی به انعطاف پذیر بودن شما در مقابل خواسته های كودكتان می كند، چنانچه فكرمی كنید صبر و توانتان را از دست داده اید و دیگر نمی توانید رفتار كودكتان را تحمل كنید، بدون معطلی باپزشك تماس بگیرید. او حتماً می تواند برای كنترل رفتار كودكتان شما را راهنمایی كند.

نمی گوییم كه به او اجازه ندهید تامتكی به خود و بی نیاز بار بیاید،اما مطمئن شوید كه او درخواست هایش را حتماً مطرح میكند و توانایی اینكار را دارد.

كـــــــــودك آسان گیــــــــــر

اما چنانچه كودكتان آسان گیر و بردبار است، خدا را شكر كنید و بدانید كه از خوش شانس ترین افراد روی زمین هستید. كودكان یك ساله ای كه رفتاری ملایم و متعادل دارند، بچه هایی شاد و سرزنده هستند. آنها با شرایط جدید خیلی زود اخت می گیرند. به ندرت گریه می كنند و از برنامه های ثابت مانند آماده شدن برای خواب و خوراك در یك زمان خاص از روز پیروی می كنند. اتفاق هایی كه در اطرافش می افتد برایش جالب هستند و رفتارش به گونه ای است كه به راحتی قابل فهم است. با این حال، داشتن كودكی با رفتاری متعادل و ملایم نیز بدون اشكال و سختی نیست. ازآن جایی كه كودكان یك ساله آسان گیر هیچ گونه درخواستی ندارند و یا اگر هم داشته باشند، آن را ابراز نمی كنند و ممكن است نیازهای كودك ساكت و متكی به نفس شما نادیده گرفته شود. مراقب باشید كه كودك آسان گیر یك ساله خود رابا وسایلش برای یك مدت طولانی تنها نگذارید. نمی گوییم كه به او اجازه ندهید تامتكی به خود و بی نیاز بار بیاید،اما مطمئن شوید كه او درخواست هایش را حتماً مطرح میكند و توانایی اینكار را دارد.

كـــــلام آخـــــر اینكــــه :

داشتن یك كودك آسان گیر در كنار كودكان دیگری كه چندان مطیع نیستند، شما را بدعادت خواهد كرد سعی كنید رفتارتان با او همانند دیگر فرزندانتان باشد.

پزشکان - همدردی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

دور باطل نزنید

تو این بچه را بی ادب می کنی!

دنیای باربی و کودکان ما

دنیایش را کوچک نکنید

انرژی های دردسر ساز

تا اطلاع ثانوی مامانت نیستم

به نظر شما مقصر کیست؟

از وابستگی تا همبستگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.