تبیان، دستیار زندگی
- آنچه تو از رو می‏خوانی، من از برم. - توضیح: این مثل داستانی دارد؛ می‏گویند عتیقه‏شناسی به روستایی رفته بود. در خانه‏ مرد روستایی، کاسه‏ای کوچک دید که بسیار ارزشمند و قدیمی بود. گربه‏ای از آن کاسه آب می‏خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر تو کیفی، من بند کیفم.

آنچه تو از رو می‏خوانی، من از برم.
روخوانی

توضیح:

این مثل داستانی دارد؛ می‏گویند عتیقه‏شناسی به روستایی رفته بود. در خانه‏ مرد روستایی، کاسه‏ای کوچک دید که بسیار ارزشمند و قدیمی بود. گربه‏ای از آن کاسه آب می‏خورد. عتیقه شناس تصمیم گرفت بی‏آنکه مرد روستایی را متوجه ارزش کاسه کند، به هر ترتیبی شده آن را به دست بیاورد. این بود که شروع کرد به تعریف کردن از گربه و گفت: اگر این گربه را به من بفروشی آن را می‏خرم.»

مرد روستایی خندید و گفت: «گربه قابلی ندارد. پنج تومان بدهید و با خود ببریدش؛ مال شما.»

عتیقه‏شناس پنج تومان به روستایی داد و گربه را بغل گرفت که ببرد. همین که خواست از در خارج شود، تظاهر کرد که تازه متوجه کاسه قدیمی شده. گفت: «چه خوب این را دیدم. با خودم فکر می‏کردم در چه ظرفی به این گربه بیچاره آب بدهم! پس این ظرف را هم با خودم می برم.»

عتیقه‏شناس کاسه را از روی زمین برداشت و مشغول تماشای خطوط عجیبی شد که دور تا دور کاسه نوشته شده بود. مرد روستایی کاسه را از دست عتیقه‏شناس گرفت و گفت: «زحمت نکش، آنچه را تو از رو می‏خوانی من از برم. این جا نوشته؛ چیزی را که باعث می‏شود روزی چهار پنج گربه بی‏ارزش را یکی پنج تومان بفروشی، به هیچ قیمتی نفروش!»

کاربرد:

هنگامی که بخواهیم به کسی بگوییم، از حیله و فریب تو آگاهم و گول حرف‏هایت را نمی‏خورم، از این ضرب‏المثل استفاده می‏کنیم.

مشابه:

- آن‏هایی را که تو تازه خوانده‏ای، ما کهنه کرده‏ایم.

- ما خودمان چهل سال است آپاراتچی هستیم، ما را فیلم می‏کنی؟

- اگر تو کیفی، من بند کیفم.

- درسی را که تو خوانده‏ای، ما از بریم.

معنای لغت:

از برم: از حفظ هستم، به ذهن و حافظه‏ام سپرده‏ام.

آنچه با هزار «یا حسین» جمع کرده‏ام، تو با یک «یاعلی» می‏بری؟

توضیح:

این مثال داستانی دارد؛ می‏گویند دزدی شبانه، پاورچین پاورچین به خانه روضه خوانی رفت. صاحب‏خانه در خواب شیرین بود و دزد با خیالی آسوده تمام اسباب و اثاثیه را در پارچه بزرگی گذاشت. چهار گوشه پارچه را به هم گره زد و وقتی خواست آن را از زمین بلند کند و بر شانه بگذارد، با صدایی بلند گفت: «یا علی!» در همین موقع، روضه خوان با شنیدن صدای یا علی از خواب بیدار شد، مچ دست دزد را گرفت و گفت: «صبر کن ببینم! آنچه را که با هزار «یا حسین» جمع کرده‏ام، می‏خواهی با یک «یا علی» ببری؟!»

کاربرد:

این ضرب‏المثل به طنز و کنایه هنگامی استفاده می‏شود که کسی به سادگی و راحتی قصد نابود کردن یا به دست آوردن نتیجه سال‏ها زحمت و تلاش دیگری را داشته باشد.

تنظیم: بخش کودک و نوجوان

*****************************************

مطالب مرتبط

آن ذره که در حساب ناید،ماییم

آنجا رفت که عرب نی اندخت

آلبالو گیلاس که گل کند،تازه چهارده سالش می شود.

در دنیای آرزوها چه میگذرد؟

شخصیت شناسی،پیاز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.