تبیان، دستیار زندگی
هرگاه به كار بیهوده و زشتى از مردم هرزه بگذرند، بزرگوارانه از آن در گذرند. هرگاه متذكر آیات الهى شوند، همچون كوران و كران از كنار آن نمى‎گذرند، بلكه با دلى آگاه و چشمى بینا آن را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوصاف بندگان خدا

بندگان خاص خدا

ویژگی های بندگان خاص خدا چنین است:

1- بر روی زمین با تواضع حركت مى‎كنند.

2- آنگاه كه جاهلان اینان را به عتاب خطاب كنند، با سلامت نفس و زبان خطاب كنند، و با سلامت نفس و زبان خوش جواب مى‎دهند.

3- شب‎ها را با عشق خدا و براى رضایت او به سجده و قیام سپرى مى‎كنند.

4- دایم با دعا و تضرع مى‎گویند: «پروردگارا! عذاب جهنم را از ما دور كن كه بد عذابى است و جهنم بد منزل و بد سرانجامى است.»

5- در انفاق كردن اسراف نمى‎كنند و میانه‎روى را پیشه خود مى‎سازند.

6- براى خدا شریك قایل نمى‎شوند و فقط خداى را مى‎خوانند.

7- از قتل و جنایتى كه خدا آن را حرام كرده است، پرهیز می كنند.

8- هرگز دور عمل زشت زنا نمى‎گردند كه هر كس مرتكب این عمل زشت شود، كیفر جاودانه‎اش را خواهد دید و در قیامت عذابش دو چندان خواهد شد، مگر كسانى كه توبه كنند و اعمال نیك انجام دهند كه در این صورت، خداوند گناهان آنان را به ثواب مبدل خواهد كرد و هر كس توبه كند، البته خداوند توبه‎اش را مى‎پذیرد.

9- به ناحق شهادت نمى‎دهند.

10- هرگاه به كار بیهوده و زشتى از مردم هرزه بگذرند، بزرگوارانه از آن در گذرند.

11- هرگاه متذكر آیات الهى شوند، همچون كوران و كران از كنار آن نمى‎گذرند، بلكه با دلى آگاه و چشمى بینا آن را مشاهده كرده و در آن تامل مى‎كنند، تا به مقام معرفت و ایمانشان افزوده شود.

12- به هنگام دعا با خداى خود مى‎گویند: پروردگارا! از همسران و فرزندان ما كسانى را قرار ده كه مایه روشنى چشم ما شوند و ما را سرخیل پاكان جهان و پیشواى پرهیزكاران قرار بده .

پاداش صبر چنین بندگانى قصرهاى بهشتى خواهد بود كه در آنجا با سلام و درود و شادمانى با یكدیگر ملاقات مى‎كنند و در بهشت زیبا براى ابدیت و همیشه (جاودان) خواهند بود.

اى پیامبر! به امت بگو: «اگر دعا و ناله و زارى تان نبود، خدا به شما هیچ توجه و اعتناى نداشت؛ زیرا شما در گذشته، آیات خدا و پیامبران الهى را تكذیب كرده‎اید و این تكذیب، دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد پس با دعا آن را جدا كنید.» (1)


پی‎نوشت:

1- فرقان، آیه 63- 77؛ صراط سلوك، ص 33.

برگرفته از کتاب پندهاى حكیمانه، ج ۳، علامه حسن حسن زاده آملى .

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.