تبیان، دستیار زندگی
هفته ای که سپری شد پر بود از اتفاقات گوناگون، اما در میان این همه رویداد سیاسی، ورزشی و... که با آن رو به رو بودیم یک اتفاق همه را شگفت زده کرد و آن هم چیزی نبود جز همین آلودگی هوا به خاطر گرد و غبار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجربه دایناسوری!

گردو غبار بر فراز ایران

روزهایی که سپری شد، پر بود از اتفاقات گوناگون، اما در میان این همه رویداد سیاسی، ورزشی  و... که با آن رو به رو بودیم یک اتفاق همه را شگفت زده کرد و آن هم چیزی نبود جز همین آلودگی هوا به خاطر گرد و غبار برخاسته از کشورهای همسایه که سر و صدای زیادی هم به پا کرد. شدت گرد و غبار به قدری بود که اکثر مردم ایران نه آسمان آبی را دیدند و نه سیاهی شب را.

این پدیده که حدود 6-5 روز آفتاب و مهتاب را پوشاند و لذت تنفس هوای پاک را از شما گرفت و احیانا شما را مجبور به استفاده از ماسک کرد، شبیه همان اتفاقی است که باعث شد نسل دایناسورها منقرض شود. در واقع شما چیزی را تجربه کردید که در گذشته دایناسورها هم آن را تجربه کرده بودند و البته تجربه تلخی برایشان بود. بدون شک الان از خود پرسیده اید ممکن است نسل انسان هم به این دلیل منقرض شود؟ پاسخ ما به شما این است که ممکن است در آینده برای بشر اتفاقاتی روی دهد اما نسل انسان با این مقدار گرد و غبار بلند شده از عراق و عربستان نابود نخواهد شد؛ خیالتان راحت!

اگر گرد و غباری که هفته پیش آسمان ایران را پوشاند اتفاق نمی افتاد این فرضیه کمی اغراق آمیز می نمود اما پدیده فوق ثابت کرد که این نظریه خیلی  هم دور از ذهن نیست.

اما علت انقراض دایناسورها به طور دقیق چه بوده است؟

علل نابودی دایناسورها رازی سر به مهر مانده است که تا کنون کسی نتوانسته است پرده از آن بردارد اما فرضیه های متفاوتی ارائه شده است که یکی از آن ها بدین شرح است:

دایناسورها

در حدود 65 میلیون سال پیش یک شهاب سنگ با قطری مابین 5 تا 6 مایل به زمین اصابت کرد. این برخورد که قدرتی معادل انفجار هزاران میلیون تن TNT داشته است موجب فوران آتشفشان ها، وقوع زمین لرزه های گسترده و شکل گیری سونامی های مختلف شده است. برخی دانشمندان معتقدند که دیگر تکه های این شهاب سنگ ممکن است به سیاره ناهید برخورد کرده باشد و حتی مسئول شکل گیری دهانه « تیکو » در ماه باشد.

اما بخش مهم این نظریه قسمتی است که می گوید در اثر برخورد شهاب سنگ با کره زمین، میلیون ها تن خاک و سنگ به صورت گرد و غبار درآمده و در نتیجه ابری عظیم سراسر زمین را پوشانده است. این ابر غول آسا و مه آلود مانع از رسیدن نور خورشید به سطح سیاره زمین گردید و باعث کاهش دمای هوا شد. همچنین عدم نفوذ نور خورشید باعث تاریک شدن محیط زندگی جانداران گردید.

دایناسورها

سرد شدن و برودت هوا از یک سو و تاریکی دراز مدت آسمان از سوی دیگر منجر به نابودی بسیاری از گیاهان شد و به تبع آن جانوران گیاه خوار نیز از بین رفتند. طبیعی است نسل گوشتخواران که قسمتی از دایناسورها را هم در برمی گرفت به خاطر کمبود غذا رو به انقراض رفت. در این بین تنها گیاهان و جانورانی که در قعر گودال های زیر زمینی می زیسته اند توانستند به حیات خود ادامه بدهند. البته پدیده هایی نظیر زمین لرزه و فوران آتشفشانها نیز در انقراض دایناسورها بی تاثیر نبوده است اما علت اصلی انقراض، همان ابر غبار سرتاسری پوشاننده کره زمین حدس زده می شود.

اگر گرد و غباری که هفته پیش آسمان ایران را پوشاند اتفاق نمی افتاد شاید به نظرتان این فرضیه کمی اغراق آمیز      می نمود اما پدیده فوق ثابت کرد که این نظریه خیلی هم دور از ذهن نیست.

تالیف:

محمد حسین اربابی فر

تنظم برای تبیان:

ا.م.گمینی