تبیان، دستیار زندگی
میلیون‌ها آلوئول در داخل یك ریه، آن‌را در معرض هوا قرار می‌دهند. آن‌ها در واقع فضای داخلی ریه را خیلی بزرگ‌تر از حالتی می‌كنند كه ریه را تنها یك حفره خالی درنظر بگیریم. بنابراین ریه‌ها می‌توانند مقدار زیادی اكسیژن جذب نمایند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سطح ریه

*توصیه می‌شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند*

میلیون‌ها آلوئول در داخل یك ریه، آن‌را در معرض هوا قرار می‌دهند. آن‌ها در واقع فضای داخلی ریه را خیلی بزرگ‌تر از حالتی می‌كنند كه ریه را تنها یك حفره خالی درنظر بگیریم. بنابراین ریه‌ها می‌توانند مقدار زیادی اكسیژن جذب نمایند. با استفاده از مقوا آلوئول خود را بسازید.

وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز

  1. چسب نواری
  2. قیچی، ورق مقوایی نازك آبی‌رنگ به ابعاد 15× 45 سانتی‌متر
  3. تعداد زیادی ورق مقوایی زرد رنگ
  4. خط‌كش

1- مقوای بزرگ آبی را به صورت استوانه درآورده و دولبه آن‌را به هم بچسبانید. این سطح خارجی ریه را تشكیل خواهد داد. اكنون شما آماده ساختن لوله‌هایی هستید كه نقش آلوئول را برای داخل "ریه" به عهده خواهند داشت.

سطح ریه

2- مقوای زرد رنگ را به قطعات سانتی‌متر 10×15 ببرید و آن‌ها را به شكل لوله درآورده و دولبه آن را به هم بچسبانید. لوله‌ها را داخل "ریه" بزرگ آبی قرار دهید تا زمانی‌که استوانه بزرگ‌تر كاملا پر شود.

سطح ریه

3- اكنون لوله‌ها را باز كنید و آن‌ها را روی سطح صاف قرار دهید. می‌بینید كه شما با اضافه كردن تعداد آلوئول سطح ریه را افزایش داده‌اید. اكنون تصور كنید كه جذب اكسیژن در ریه واقعی با وجود میلیون‌ها آلوئول‌ كه در داخل آن قرار گرفته‌اند، چقدر افزایش خواهد یافت.

سطح ریه

بازگشت