تبیان، دستیار زندگی
15نفر از 19 رباینده هواپیماهای مسافربری كه به برج‌های دوقلوی مركز تجارت جهانی و پنتاگون برخورد كرده بودند ظاهرا سعودی بودند نه عراقی،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاندان سلطنتی سعودی در حادثه 11سپتامبر نقش داشته‌اند

خاندان سعودی

روزنامه نیویورك تایمز از وجود مداركی خبر داده است كه نشان می‌دهد خاندان سعودی به حملات 11سپتامبر كمك كرده‌اند.

به گزارش فارس، روزنامه نیویورك تایمز مدعی شد وكلای خانواده‌های قربانیان11 سپتامبر مداركی دارند كه حمایت مالی اعضای خاندان سلطنتی سعودی از القاعده را ثابت می‌كند.

روزنامه نیویورك تایمز اخیرا گزارش داد این وكلا گزیده‌هایی از مداركی را كه در میان چیزهای دیگر از طریق كنار هم قرار دادن قطعات اسناد لو رفته سازمان اطلاعات آمریكا جمع‌آوری كرده بودند، در اختیار این روزنامه قرار دادند.

این مدارك، كه در اصل در صدها هزار صفحه ارائه شده بودند، نشان می‌دهد كه چگونه خاندان سلطنتی سعودی با استفاده از واسطه‌ها و مسیرهای تامین مالی، پول در اختیار افراد مسلح در افغانستان و بوسنی می‌گذاشت.

طبق این گزارش، مدارك نشان می‌دهد كه شاهزاده تركی‌الفیصل در سال 1998 از طریق یك نماینده چكی به مبلغ یك میلیارد ریال سعودی (267 میلیون دلار) به یكی از رهبران ارشد طالبان داده است.

15نفر از 19 رباینده هواپیماهای مسافربری كه به برج‌های دوقلوی مركز تجارت جهانی و پنتاگون برخورد كرده بودند ظاهرا سعودی بودند نه عراقی.

در ادامه آمده است: شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز و دیگر اعضای خاندان سلطنتی نیز در یك گزارش سازمان اطلاعات آلمان به استفاده از یك موسسه خیریه عربستان به عنوان محلی برای انتقال این پول‌ها متهم شده‌اند.

این گزارش از پاكستان به عنوان یك منبع دیگر كمك‌های مالی نام برده بود.

این خانواده كه با دولت بوش روابط مستحكمی داشت، همچنین مظنون به تقویت افراد مسلح و استخدام عوامل آنها با استفاده از واسطه‌هایی از جمله "كمیسیون عالی عربستان برای كمك به بوسنی " است.

این گزارش با بیان اینكه 15نفر از 19 رباینده هواپیماهای مسافربری كه به برج‌های دوقلوی مركز تجارت جهانی و پنتاگون برخورد كرده بودند ظاهرا سعودی بودند نه عراقی، ادامه می‌دهد: 5 نفری كه به خاطر اتهامات مرتبط در بازداشت آمریكا هستند مسئولیت حملات را بر عهده گرفته‌اند.

با تمامی این اوصاف وكلای خانواده پادشاهی تلاش زیادی برای توقف این حركت انجام نداده و ادعاهای فوق را رد كرده‌اند. آقای "مایكل كلاگ " اهل واشنگتن كه در این پرونده وكالت شاهزاده محمد الفیصل السعودی را بر عهده دارد می‌گوید: "با مشاهده تمام مداركی كه خانواده‌ها جمع كرده‌اند، كوچكترین مدركی دال بر ارتباط عربستان سعودی با حملات 11سپتامبر ندیدم. "

تهیه و تنظیم برای تبیان : سعید آقازاده