تبیان، دستیار زندگی
آیا مو به محكمی سایر مواد مانند نخ است؟ از تیله برای آزمون استحكام مو استفاده نمایید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مو چقدر محكم است؟

كمك گرفتن از یك بزرگ‌تر برای انجام این آزمایش توصیه می‌شود.

آیا مو به محكمی سایر مواد مانند نخ است؟ از تیله برای آزمون استحكام مو استفاده نمایید.

همچنین تحقیق كه آیا برخی رنگ‌های مو محكم‌تر از بقیه هستند یا خیر.

وسایل لازم

وسایل مورد نیاز

ابزار (سوهان، اره) برای ساخت سكوی چوبی، 2 نوار چوبی به طول 30 سانتی‌متر برای تكیه‌گاه سكو، چوب به ابعاد 10×25 سانتی‌متر برای پایه، 4 عدد بلوك مثلثی كوچك، میله چوبی، سوزن ته گرد، كیسه پلاستیكی كوچك، گیره كاغذ، انبردست، چسب نواری، خط‌كش، مداد، چند تیله، چسب چوب، نقاله، یادداشت، قیچی، چكش، مو

1- از یك بزرگ‌تر بخواهید با استفاده از قیچی چند تار مو را ببرد. شما برای این آزمایش به تارهای بلند نیاز دارید.

مو چقدر محكم است؟

2- یك انتهای مو را به وسیله چسب نواری به میله چوبی بچسبانید و مو را دوباره به دور میله بچرخانید.

مو چقدر محكم است؟

3- مو را دوباره به میله بچسبانید. به دقت یك سوزن ته گرد را به وسیله چكش وارد میله كنید تا نتواند در سكو (شكل سمت چپ) بچرخد.

مو چقدر محكم است؟

4- از انبردست برای خم كردن گیره كاغذ به شكل U استفاده كرده و آن‌را به كیسه پلاستیكی بچسبانید. مو را به دور گیره حقله كرده و دو سر آن‌را به هم چسب بزنید.

مو چقدر محكم است؟

سوار كردن سكو

در انتهای هر یك از تكیه‌گاه‌های سكو، یك شیار كوچك ایجاد كنید. تكیه‌گاه‌ها را به پایه چسبانده و با چسباندن بلوك‌های مستطیلی این اتصال را محكم‌تر نمایید. میله چوبی را در شیارها به نحوی قرار دهید كه سوزن ته گرد روی یكی از شیارها قرار گیرد (تا مانع از چرخش میله در شیار شود).

مو چقدر محكم است؟

5- میله چوبی را روی شیارهای تكیه‌گاه قرار دهید. كیسه را با دست خود نگه داشته و یك تیله به داخل آن بیندازید. سپس به آهستگی دست خود را دور كنید. این كار را با اضافه كردن تیله دیگری تكرار نمایید. قبل از پاره شدن مو، چند تا تیله می‌توانید اضافه نمایید. اكنون موهایی با رنگ‌های متفاوت و همچنین از قسمت‌های مختلف سر را امتحان كنید. نخ و سایر الیاف را نیز امتحان نمایید. ضخامت تارهای مو و سایر الیاف را اندازه‌گیری كنید. آیا مو محكم‌تر از سایر موادی است كه ضخامت یكسانی با آن دارند؟

مو چقدر محكم است؟

بازگشت