تبیان، دستیار زندگی
م دیگری بروم! در صورت خالی نشدن لیست پرسپولیس وقتی تیم ملی ایران قبل از حضور در جام ملت های آسیا(چین-2004) در مونیخ اردو زده بود حامد کاویانپور یکی از آماده ترین شاگردان برانکو ایوانکوویچ به حساب می آمد اما وقتی کاویانپور در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاویانپور: مجبورم به تیم دیگری بروم!

در صورت خالی نشدن لیست پرسپولیس


وقتی تیم ملی ایران قبل از حضور در جام ملت های آسیا(چین-2004) در مونیخ اردو زده بود حامد کاویانپور یکی از آماده ترین شاگردان برانکو ایوانکوویچ به حساب می آمد اما وقتی کاویانپور در بازی دوستانه ایران و تیم دسته اولی برگنس اتریش به شدت آسیب دید نمی خواست باور کند که چه بلایی بر سر زانویش آمده و ایستاد و دوباره مقاومت کرد تا اینکه...

فقط یک روز به پرواز کاروان تیم ملی ایران به چین باقی مانده بود که حامد دوباره شروع کرد اما بعد از چند دقیقه از شدت درد به خودش پیچید. تیم ملی بدون بازیکن شماره هفت پرواز کرد. حامد کاویانپور از همان روز تلفن همراهش را خاموش کرد تا از دسترس خبرنگاران دور باشد.

هیچ کس اطلاع دقیقی از او نداشت به جز برادرش کامران و دوست صمیمی اش علی کریمی!

خودش هم هنوز آن روزها را فراموش نکرده:" باید قبول می کردم که جام ملت ها را در اوج آمادگی از دست داده ام . آن روزها بازیها را با حسرت نگاه می کردم!".

تیم ملی ایران در شهر چونگ چینگ و در غیاب محرم نویدکیا و حامد کاویانپور در پست هافبک دفاعی مشکلاتی داشت:" البته ما فقط در دوبازی اول با سیستم 1-3-2-4 بازی کردیم. در بازی با عمان و ژاپن یحیی و نکونام دو هافبک دفاعی تیم ملی بودند. بد هم کار نکردند. خوب بودند ولی وقتی سه مدافع تیم ملی محروم شدند برانکو تغییر سیستم داد و ما مقابل ژاپن، کره و چین با سه مهاجم و روش 3-4-3 بازی کردیم!"

حامد کاویانپور حال و روز خودش را اینگونه توصیف می کند:" اوایل فقط به جام ملت ها فکر می کردم اما خیلی زود به آینده می اندیشم. به اینکه زانویم باید جراحی شود و 6 ماه از میادین دور می شوم"!

شماره 10 پرسپولیس بعد از گذشت چند هفته و دور از چشم همه به اتاق جراحی رفت:" دوست نداشتم مزاحم همبازیانم شوم. احساس می کردم اگر در دسترس خبرنگاران باشم، مدام باید حرف های ناامیدکننده بزنم و در بیمارستان خودم را مقابل دوربین های عکاسی و سؤالات خبرنگاران ببینم. به همین خاطر بود که تلفن همراهم همیشه خاموش بود."

سه روز بعد از عمل جراحی بود که تازه روزنامه ها از او باخبرشدند:" در کلینیک شایان مهر جراحی کردم. از فوتبالیست ها فقط برادرم و علی کریمی خبر داشتند. چند روز بعد از جراحی تعدادی از همبازیانم مثل جواد کاظمیان، پژمان جمشیدی و... حالم را پرسیدند!"

کاویانپور بعد از گذشت چند روز از جراحی اش شروع کرد:" خیلی آرام و سبک تمرینات فیزیوتراپی را شروع کردم. البته قرار بود برای فیزیوتراپی به آلمان بروم اما بهبودی ام پیشرفت خوبی داشت. به همین دلیل فیزیوتراپی را در تهران ادامه دادم!"

حامد علی رغم آگاهی پرون از عمل جراحی قبل از شروع فصل قراردادش را با پرسپولیس تمدید کرد. او می گوید:" با علی آقا صحبت کردم و وضعیت خودم را به ایشان گفتم آقای پروین واقعاً به من لطف داشتند و من امیدوارم که محبت هایشان را با بازیهای خوب جبران کنم."

یکی از معدود ملی پوشان پرسپولیس در شرایطی با پرسپولیس قرارداد یکساله بستم که امکان حضورش در نیم فصل اول به طور کامل منتفی بود:" من قرارداد یکساله بستم که تا پایان این فصل اعتبار دارد. در واقع من برای حضور در نیم فصل دوم قراردادم را تمدید کردم!"

کاویانپور دوست ندارد مبلغ قراردادش را فاش کند اما گفته می شود که او برای همراهی تیم پرسپولیس در نیم فصل دوم 40 میلیون تومان دریافت می کند. اما هافبک انرژیک و مصدوم پرسپولیس با یک مشکل بزرگ مواجه شده است و این مشکل چیزی نیست به جز داستان عقد قرارداد با یان نیکولفسکی که بحران عجیبی در پرسپولیس ایجاد کرد. کاویانپور می گوید:" نه من بلکه همه معتقدند پرسپولیس در پست های دیگر نیاز به بازیکن داشت و در درون دروازه به خاطر درخشش محمدی و آمادگی کریمی و فنایی مشکلی نداشت. به هر حال این دروزاه بان آمد و با او قرارداد بسته شد!"

حضور یان نیکولفسکی در تمرینات پرسپولیس با شایعه خارج شدن نام حامد کاویانپور و داود فنایی از لیست توأم شد. کاویانپور می گوید:"حرف و حدیث زیاد بود. بعضی مواقع بحث خارج شدن نام داود از لیست مطرح می شد اما او دوران مصدومیتش تمام شده بود. نام من هم که اصلاً در لیست پرسپولیس نبود. قرارداد یکساله من در هیأت فوتبال و فدراسیون فوتبال به ثبت نرسیده است. پرسپولیس اول فصل با 19 بازیکن قراداد رسمی پست و قرار بود نام من در نیم فصل دوم به لیست اضافه شود!"

اما قرارداد یان نیکولفسکی به ثبت رسید و سازمان نیز رسماً اعلام کرد که نام کاویانپور در فهرست 20 نفره بازیکنان بزرگسال پرسپولیس وجود ندارد:" یک بار با آقای پروین و یک بار هم با آقای خوردبین صحبت کردم. علی آقا قبل از ثبت قرارداد نیکولفسکی به من گفت که برای تو یک جای خالی داریم. محمودخان هم بعد از ثبت قراداد این دروازه بان مقدونیه یی تأکید داشت که به تمریناتم ادامه دهم چون اگر بتوانم از نیم فصل دوم بازی کنم یک جای خالی برایم در نظر می گیرند!"

کاویانپور زیاد به این چیزها فکر نمی کند. هدف اصلی او بازگشت به میدان است. او سه هفته است که دویدن را هم به برنامه های تمرینی اش اضافه کرده و با جدیت خاصی تمرینات سنگین و فشرده را پشت سر می گذارد. کاویانپور وقتی با آگاهی ما از تمرینات طاق فرسایش مواجه می شود با تعجب می گوید:" نمی دانم شما از کجا خبر دارید ولی حرف شما درست است. من هر روز 6 ساعت در آکادمی المپیک تمرین می کنم. از ساعت 8 تا 11 صبح و 4 تا 7 بعدازظهر. برای آمادگی ام تمرینات زیادی انجام می دهم و از تمرین کردن برای بازگشت به فوتبال لذت می برم."

حامد آرام و بدون سر و صدا به فوتبال برمی گردد. او در توصیف تمریناتش می گوید:" همه کار می کنم. دویدن، تمرینات جهشی، تعادلی، ریکاوری، فیزیوتراپی، استخر، سونا و خلاصه تمرین و تمرین. آقایان کماسی و گیوودی هم خیلی برایم زحمت می کشند. هر روز در آکادمی المپیک مزاحمشان هستم!"

کاویانپور هر روز روزهای دوری اش از مستطیل سبز را می شمارد:" سه ماه و چهارده روز است که از جراحی ام می گذرد. ان شاء الله از بیست یا پانزده روز دیگر تمرین در کنار زمین را شروع می کنم."

در شرایطی که کاویانپور از همراهی تیم پرسپولیس در نیم فصل دوم سخن می گوید خیلی از جمله اکثر اعضای تیم و حتی برخی از مسؤولان باشگاه بر این باورند که حامد تا آخر نیم فصل قادر به بازی کردن نیست. حتی علی پروین در اظهار نظری گفته بود:" فنایی و خیلی از بازیکنان دیگر که مصدومیت کاویانپور را داشته اند یک سال طول کشیده تا آماده شوند."

ملی پوش سابق پرسپولیس با این حرف ها ناامید نمی شود:" پزشکان گفته اند 6 ماه بعد از عمل جراحی می توانی کار را دوباره شروع کنی. من هر روز 6 ساعت تمرین می کنم. مربیان و پزشکانم زحمت خودشان را می کشند. بقیه اش دست خدا است. من فکر می کنم که می توانم از هفته سوم یا چهارم نیم فصل دوم پرسپولیس را همراهی کنم. نهایتاً اینکه از بازی پرسپولیس- استقلال می توانم در خدمت تیم باشم. البته اگر در لیگ وقفه بیفتد این احتمال وجود دارد که زودتر آماده بازی شوم! من سفت و سخت تمرین می کنم و معتقدم که می توانم از هفته سوم یا چهارم بازی کنم. در مجموع من قصد دارم 6-5 بازی هم که شده در دیگر امسال بازی کنم!"

فکر می کنید اصرار کاویانپور چه دلیلی دارد. او در پاسخ به این سؤال جواب می دهد:" باید بازی کنم، نمی خواهم زمان دوری ام از فوتبال طولانی شود. اگر تلاش کنم می توانم به تیم ملی برگردم. اگر خودم را نشان دهم می توانم با 6-5 بازی خوب دوباره به تیم ملی برگردم."

با توصیف این وضعیت اگر باشگاه پرسپولیس نتواند برای استفاده از کاویانپور یک جای خالی در لیست پرشده درست کند حامد کاویانپور چه تصمیمی می گیرد:" آن وقت مجبورم برخلاف میلی باطنی ام و علی رغم صحبت هایی که شده موقتاً هم که شده به تیم دیگری بروم و از فصل آینده در خدمت پرسپولیس باشم. البته اگر راه چاره یی نباشد. قطعاً خودشان مرا درک می کنند. در مجموع من دوست ندارم آقای پروین و هواداران پرسپولیس را از خودم ناراحت کنم و امیدوارم این مشکل به نوعی حل شود. البته ابتدا باید خودم را آماده کنم و به فکر حل این مشکل باشم."

کاویانپور که بعد از آن مصدومیت هر چند وقت یک بار در تور سؤالات خبرنگاران گیر می کند پاسخگوی سؤالات متعدد ما شد. او در واقع به حرف آمد اما نه زیاد!

او درباره ماجرای پیشنهادی سپاهان با خنده می گوید:" این طور که شما نوشته بودید نبود. ایران ورزشی از قول من نوشته بود می روم سپاهان در حالی که من حرفی نزده بوم و فقط در جایی گفته بودم اگر لیست خالی نشود مجبورم بروم. البته یکی دوبار با آقا فرهاد(کاظمی) تلفنی صحبت کرده بودم اما قضیه حضورم در سپاهان یک موضوع جدی نبود و نباید آن را جدی تلقی کرد. صحبت های تلفنی من و آقا فرهاد بیشتر احوالپرسی بود همین!"