تبیان، دستیار زندگی
بال‌ها می‌توانند زیر آب نیز كار كنند. برخی قایق‌ها بال‌های زیرآبی دارند كه آب باله (هیدروفویل) نامیده می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت گرفتن در آب

بال‌ها می‌توانند زیر آب نیز كار كنند. برخی قایق‌ها بال‌های زیرآبی دارند كه آب باله (هیدروفویل) نامیده می‌شود.

سرعت گرفتن در آب

وقتی قایق سرعت می‌گیرد، آب باله‌ها قایق ‌را تا بیرون از آب بالا می‌برند.

سرعت گرفتن در آب

بدنه قایق اكنون در هوا حركت می‌كند و بنابراین مقاومت (عامل كند‌ساز) به میزان زیادی كاهش می‌یابد. قایق‌های آب باله‌دار می‌توانند با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حركت كنند كه بیش از سه برابر سریعتر از قایق‌های معمولی است.

بسیاری از پرندگان و حتی برخی از حشرات در زیر آب پرواز می‌كنند. پنگوئن‌ها پرندگانی هستند كه نمی‌توانند در هوا پرواز كنند ولی می‌توانند آنقدر سریع در آب حركت كنند كه از آب یا حتی تكه یخ روی آب، یك متر و یا بیش‌تر به بالا بجهند. آن‌ها برای شنا كردن بال‌های خود را به بالا و پایین حركت نمی‌دهند. بلكه یك نوع پارو زدن انجام می‌دهند. پرندگانی كه می‌توانند در هوا و هم زیر آب پرواز كنند شامل مرغهای دریایی مانند ماكارو و guillemots است.

سرخوردن روی دریا

آب باله‌ها، بدنه‌ی این کشتی را كاملا خارج از آب نگه داشته‌اند. در هنگام توقف، کشتی مانند یك قایق معمولی در آب غوطه‌ور می‌شود. یك آب باله كوچك می‌تواند یك قایق بزرگ را بالا ببرد. زیرا آب بسیار چگال‌تر از هواست و بنابراین سرعت‌های كم، نیز نیرویی بالابرندگی بیش‌تری ایجاد می‌كند.

سرعت گرفتن در آب

چگونه یك آب باله‌ كار می‌كند؟

وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز

در پوش ظرف مارگارین

قیچی، منگنه

درفش، انبردست

چوب‌لباسی سیمی (از یك بزرگ‌تر بخواهید قسمت پایینی آن‌را ببرد)

1- یك مستطیل پلاستیكی به ابعاد 10 × 5 سانتی‌متر از درپوش ظرف مارگارین ببرید. آن‌را از وسط تا زده و دو انتها را با فاصله 1 سانتی‌متر از انتها منگنه بزنید.

سرعت گرفتن در آب

2- از یك درفش برای ایجاد دو سوراخ در جلوی آب باله استفاده نمایید. این سوراخ‌ها باید 1 سانتی‌متر از قسمت تا شده فاصله داشته باشد. از انبردست برای تا كردن 2 سانتی‌متر از یك انتهای سیم استفاده نمایید. آب باله را از سیم رد كنید.

سرعت گرفتن در آب

3- مطمئن شوید كه آب باله آزادانه در طول سیم حركت می‌كند. سیم را در هوا حركت دهید- آب باله بالا نخواهد آمد. زیرا هوا بسیار كم تراكم‌تر از آب است. آن‌را وارد آب كرده و بكشید. آب باله در طول سیم بالا خواهد آمد. آب در بالای باله سریعتر از زیر آن حركت می‌كند و به این وسیله فشار بالای آن را كاهش می‌دهد. فشار بیش‌تر در زیر آب باله آن‌را به سمت بالا هل می‌دهد.

سرعت گرفتن در آب

بازگشت