تبیان، دستیار زندگی
پازل زندگی یکی از مهم‏ترین و بزرگ‏ترین رویدادهای برای بشر، زندگی او در دنیاست. زندگی در دنیا، اولین تجربه‏ای است که آدمی به یاد دارد. اما نسبت وی با دنیا چیست؟ آیا وی صرفاً برای همین دنیا آفریده‏ شده است؟ دنیا همه‏ی زندگی اوست؟ آیا این تصور واقعیت هماهن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چراغ دین در سرای دنیا(1)

معنویت
پازل زندگی

یکی از مهم‏ترین و بزرگ‏ترین رویدادهای برای بشر، زندگی او در دنیاست. زندگی در دنیا، اولین تجربه‏ای است که آدمی به یاد دارد. اما نسبت وی با دنیا چیست؟ آیا وی صرفاً برای همین دنیا آفریده‏ شده است؟ دنیا همه‏ی زندگی اوست؟ آیا این تصور واقعیت هماهنگ است؟

اگر همه‏ی زندگی آدمی در این دنیا باشد، آیا تلاش‏ها، کوشش‏ها و فداکاری‏های او بیهوده نخواهد بود؟ آیا سختی‏ها و رنج‏ها و در نهایت مرگ، زندگی را به کام او تلخ نخواهد کرد؟ اصلا با این دیدگاه، گذران زندگی با هر وضعیتی، حتی در اوج تلخ، در نهایت پوچ و بی‏هدف جلوه نخواهد کرد؟

مگر نه اینکه با چنین اعتقادی، آدمی با گذر از هر مرحله از زندگی، احساس می‏کند که بخشی از زندگی‏اش را از دست داده است؟ بخشی از موجودیت و هویت خویش را؟ غیر از این است که در این صورت، پیری و ناتوانی ناشی از آن، برای او کمال نابودی و توأم با حسرت و اندوه فراوان خواهد بود؟

اما دین به ما می‏آموزد که نه دنیا همه‏ی هستی است و نه حیات آدمی محدود به این دنیاست. می‏‏آموزد که دنیا تنها قطعه‏ای از پازلزندگی آدمی است و مقدمه و زمینه‏ساز حیات اصیل و پایدار وی. می‏آموزد که دنیا جایگاهی نیست که برای خود اصالت و دوام داشته باشد و در نتیجه، کمالش در فراهم بودن نعمت‏ها و امکانات معنی شود.

امام علی- درود خدا بر او باد- فرموده است: «دنیا برای غیر خود آفریده شده و برای خودش آفریده نشده است  [نهج‏البلاغه، حکمت 463].

و نیز فرموده است: «در دنیا حیات یافته، ولی برای آخرت آفریده شده‏اید»

[عیون ‏اخبارالرضا، ج1:‏ 298].

معنویت
معرفت دنیا

پس باید دنیا را شناخت تا بتوان رابطه‏ی درستی با آن برقرار کرد. آنچه که این موضوع را برای ما جدی‏تر می‏سازد، پیوستگی این دو زندگی- دنیا و آخرت- است؛ این دو حیات از یکدیگر جدا نیستند. پیامبر- درود خدا بر او باد- در تعبیر جالبی فرموده‏اند: «دنیا مزرعه و کشتگاه آخرت است. یعنی اعمال ما چون بذرهایی هستند که در آن کاشته می‏شوند تا در مرحله‏ای دیگر به بار بنشینند.

در واقع، ایمان و اعتقاد پاک و درست و مطابق با واقع (و جهان‏بینی واقع بینانه)، و خلق و خوی پاکیزه، انسانی و منزه از حسادت و مکرها، حقد و کینه‏ها، و غل و غش‏ها، و نیز اعمال صالح که در جهت تکامل فرد و جامعه صورت گیرد، خدمت‏ها، اخلاص‏ها و امثال‏ این‏ها، سازنده‏ی حیاتی سعادتمندانه و جاوید برای انسان است. و بر عکس، بی‏ایمانی‏ها، بی‏اعتقادی‏ها، باورهای غلط، خلق و خوی‏های پلید، و خودخواهی‏ها، خودپرستی‏ها، خودبینی‏ها، ظلم‏ها، ستم‏ها و ریاکاری‏ها، رباخواری‏ها، دروغ، تهمت، خیانت، غیبت، سخن چینی، فتنه انگیزی، امتناع از عبادت و پرستش خالق و امثال این‏ها، موجب حیات بسیار شقاوت آلود برای انسان در جهان آخرت است.

معنویت
ارزش نسبی دنیا

در نگاه دینی، به بی‏ارزش بودن دنیا به شکل‏های متفاوت‏ اشاره شده است. به عنوان نمونه، تشبیه‏اتی که در «نهج‏البلاغه» در مورد دنیا وجود دارند، به روشنی بر بی ارزش بودن دنیا دلالت دارند؛ تشبیه دنیا به لقمه‏ی نیم خورده (حکمت 456) لاشه‏ی گندیده (حکمت 151)، کوچک‏تر از پر کاه خشکیده (حکمت 224) و... اما این همه‏ی سخن نیست. مطالعه‏ی جامع سخنان امام علی- درود خدا بر او باد- نشان می‏دهد که بی‏ارزش بودن دنیا، نسبی است نه مطلق.

یعنی دنیا در مقایسه با نعمت‏های آخرت (حکمت‏ 114) و در برابر ارزش‏های دینی چون عدالت (خطبه‏ی 224) و در ازای کرامت انسانی (نامه‏ی 31) بی‏ارزش است.

یعنی دنیا ارزش ندارد که به خاطر آن کسی اصول اخلاقی و اجتماعی را از دست بدهد یا به خاطر منافع مادی دروع بگوید، خیانت کند، حقوق کسی را زیر پا بگذارد، پیمان شکنی کند و... به همین دلیل می‏بینیم که تعابیر دیگری در مورد دنیا در نهج‏البلاغه وجود دارند که برعکس، به ارزشمندی دنیا اشاره دارند؛ اینکه دنیا نمازگاه دوستان خدا، مصلای ملائکه، محل نزول وحی الهی و تجارت خانه‏ی دوستان خداست که در آن کسب رحمت کنند      [نهج‏البلاغه، حکمت 126].

حسین امینی پویا

تنظیم: بخش کودک و نوجوان

*************************************

مطالب مرتبط

بیایید با شخصیت شویم

وقتی پنجره باز است اتاقم بوی گل می گیرد.

تونل زندگی

هدف اصلی زندگی

همسایگی

لبخند بزن، زندگی را حس کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.