تبیان، دستیار زندگی
مشغول هر كارى هستى، از آن دست بكش. این، بدین معناست كه كارم مى‏تواند صبر كند و تو برایم مهم‏ترى و به او نگاه كن. در مرحله بعد، ابروهایت را بالا ببر. وقتى این كار را انجام دهى یعنى به او توجه كامل دارى و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهر من نثار تو

مهرم نثارت

نمى‏دانم شما كه الان مشغول خواندن این مطلب هستید، ازدواج كرده‏اید یا نه؛ اما از قدیم و ندیم گفته‏اند كه این شترى است كه در خانه همه مى‏خوابد (كارى به موارد استثنا نداریم). به هر حال، اگر ازدواج كرده‏اید كه تا كنون فهمیده‏اید و اگر ازدواج نكرده‏اید، در آینده خواهید فهمید كه زندگى مشترك،  و در «زیر یك سقف»، داراى فراز و نشیب‏هایى است كه براى عبور صحیح و خوشایند از آنها، دانستن نكات مهمى، لازم و ضرورى است. تعدادى از این نكات را با شما در میان بگذاریم.

1. در عشق ورزیدن، آرامش دادن و ابراز محبت، پیش قدم باشید.

محبتى كه در دل احتكار و زندانى شود ، مفید نیست. تمام شئون زندگى ، باید جلوه‏گاه محبت انسان باشد. از جلوه‏هاى بروز محبت، مى‏توان ادب در كلام و رفتار، توجه و محبت، لبخند و حسن خلق، به استقبال همسر رفتن و گشاده‏رویى به هنگام دیدار با او را نام برد. خداوند در قرآن كریم به محبتى كه بین زن و شوهر ایجاد مى‏گردد، اشاره فرموده و آن را آیتى از آیات خود دانسته است. خداوند، سرمایه مهر و محبت را در آغاز زندگى مشترك، بین زن و مرد قرار مى‏دهد و محافظت و نگهبانى از آن را بر عهده خود آنها نهاده است و این انسان است كه باید از این سرمایه، به نحو احسن استفاده كند. یكى از راه‏هاى نگه‏دارى و تقویت این محبت، بروز آن است. هرگز از ابراز محبت، هراسى، به دل راه ندهید و گمان نكنید، با این كار از شخصیت شما كم مى‏شود و ضعف شما محسوب مى‏گردد. پیامبر اكرم در جایى دیگر مى‏فرماید: «ابراز محبت، نیمى از عقل است» .

پیامبر اكرم (ص) می فرمایند: «شایسته‏ترین كس براى منت گذارى، كسى است كه در دوستى و محبت نسبت به طرف، خود پیشى گیرد».1

2. هر مردى مى‏خواهد براى همسرش یك قهرمان باشد.

این احساس، زمانى در مرد ایجاد مى‏گردد كه زن از او قدردانى و تشكر كند. شما بانوان سعى كنید قدرشناسى خود را در مقابل محبت‏هاى همسرتان، آشكارا ابراز كنید هرگز براى تشكر و قدردانى از همسرتان، منتظر كار مهم، بزرگ و خاصى از جانب او نباشید، كارهاى كوچك و به ظاهر عادى و بى‏اهمیت او هم مى‏تواند راهى باشد تا شما به او بفهمانید كه قدرش را مى‏دانید و تلاش او را براى خوشحال كردن شما، ارج مى‏نهید. بزرگ‏ترین دارایى زندگى، سپاسگزارى است و بدترین و سخت‏ترین چیز، ناسپاسى است. زنان دوست دارند كه دوستشان بدارند؛ ولى مردان نیاز دارند كه مورد تحسین قرار بگیرند. با تشویق، تحسین و قدردانى از شوهرتان، او را سرحال و زنده نگه دارید هر كس كه روحیه دیگران را تقویت كرده، بالا ببرد، روحیه خودش بالا مى‏رود.

عشق

3. یاد بگیرید خوب گوش كنید.

وقتى كاملاً و با دقت به حرف‏هاى كسى گوش دهید، گویى مى‏گویید الان تو مهم‏ترین چیز در دنیاى من هستى. درك نادرست، اشتباهات و مخالفت‏ها در روابط بین انسان‏ها، همه ناشى از ناتوانى در گوش سپردن به حرف‏هاى اطرافیان است و بیشترین عصبانیت‏ها، فریادى است براى جلب توجه. بنابراین، با به كار بردن یك تكنیك ساده در گوش كردن، مى‏توان این فریاد رإ خاموش كرد و رفتارى صمیمانه بین طرفین ایجاد كرد. وقتى همسرت با تو در حال صحبت كردن درباره مسئله‏اى است و یا با تو در رابطه با یكى از مشكلاتش دردل مى‏كند، مشغول هر كارى هستى، از آن دست بكش. این، بدین معناست كه كارم مى‏تواند صبر كند و تو برایم مهم‏ترى و به او نگاه كن. در مرحله بعد، ابروهایت را بالا ببر. وقتى این كار را انجام دهى یعنى به او توجه كامل دارى و در آخر، این كه به سوى او خم شو و سر را گاهى به علامت تأیید حرف‏هایش، تكان بده. با این چند رفتار ساده، حس خوشایند مورد توجه بودن را به همسرت انتقال مى‏دهى.

اگر مردها بدانند آنچه در زندگى و براى همسرشان انجام مى‏دهند، مهم و با ارزش است، بر تلاش و محبت خود نسبت به همسر مى‏افزایند.

4. از غیر همسرت چشم بپوش.

این مطلب باید هم از سوى مرد و هم زن رعایت گردد. هم مرد باید چشم بر زنان دیگر ببندد و هم زن باید نگاهش به مرد دیگرى نباشد. این، درباره ی محارم نیز صدق مى‏كند؛ بدین معنا كه مرد نباید زن خود را با زنان دیگر، مانند خواهر و یا مادر خود، مقایسه كند. حضرت على علیه‏السلام مى‏فرماید: «هر كس چشم خویش را آزاد بگذارد، همیشه اعصابش ناراحت خواهد بود و به آه و حسرت دائم گرفتار خواهد شد». پیامبراكرم (ص) نیز مى‏فرماید: «هر زن شوهردارى كه چشمش را از نگاه كردن به غیر شوهرش پر كند ، مورد غضب شدید پروردگار واقع خواهد شد».2

5. بهترین همسر باش‏

ازدواج خوب این نیست كه بهترین نفر را انتخاب كرده باشید؛ بلكه این است كه خود بهترین همسر باشید. براى این كه بهترین باشید، ابتدا باید خود را بشناسید و نیز براى خود احترام قائل باشید. این موضوع، باعث مى‏شود كه دوست داشتنى شده، همسرى دلخواه باشید.  اگر مى‏توانید خود را تغییر دهید، حتماً این كار را انجام دهید و اگر نمى‏توانید ، خود را به عنوان مخلوقى از مخلوقات خداوند ، بپذیرد. این پذیرش خودتان، به شما كمك مى‏كند تا تصویر ذهنى خوبى از خودتان داشته، از اعتماد به نفس برخوردار شوید و در نتیجه، مهرتان را نثار همسرتان كنید و بهترین همراه براى او باشید.

پى‏نوشت:

1. رى شهرى، میزان الحكمه، ج 12، ص 938.

2. مجلسى، بحارالانوار، ج 104، ص 39.

پرسمان

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

زندگی مشترک ، برای من و تو

12 نکته برای نجات زندگی مشترک

در قلب او بکارید

نگاهی به زندگی رهبر

رویای قصر پریان

رابطه زناشویی تان را حفظ کنید

قلب او در دست تو

زناشویی بدون رویاهای بر باد رفته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.