تبیان، دستیار زندگی
هر قدر هم که این جمله ناراحت کننده باشد: مقصر اصلی در لوس شدن کودکان، والدین هستند. والدین اغلب برای جبران آنچه خود در کودکی نداشتن یا انجام نداده اند، برای این که خود را مطمئن سازند که حتما کودکان شان دوستشان دارند یا برای خلاصی از عذاب وجدان درباره برخی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جبران بی مهری با لوس کردن

لوس

چه کسی نمی خواهد کودک نوپای خود را که پیوسته گریه می کند و جیغ می کشد ، با یک آبنبات ساکت کند؟! وقتی سرتان شلوغ است یا استرس دارید و در حال خرید از فروشگاه محله تان هستید، خریدن یک اسباب بازی برای کودک تان که پیوسته گریه می کند و توجه همه را به شما جلب کرده ، وسوسه انگیز به نظر می رسد. شاید گاهی اوقات اجازه دهید کودک تان به جای شام متداول، نان و شکلات بخورد و شما هم در محیطی آرام غذای خود را صرف کنید. اگر کودک شما پیوسته می گوید «من این را می خواهم»، شما او را به گونه ای تربیت کرده اید که بدون شک در بزرگسالی دچار مشکل می شود.

وقتی به کودک خود می آموزید چگونه با مشکلات و ناامیدی های ناشی از « نه» شنیدن کنار بیاید ، در آینده هم قادر به حل مشکلات و ناامیدی های بزرگ و کوچک زندگی خود خواهد بود.

بدانید مشکل از کجا شروع شده است

هر قدر هم که این جمله ناراحت کننده باشد ، مقصر اصلی در لوس شدن کودکان، والدین هستند. والدین اغلب برای جبران آنچه خود در کودکی نداشتن یا انجام نداده اند ، برای این که خود را مطمئن سازند که حتما کودکان شان دوستشان دارند یا برای خلاصی از عذاب وجدان درباره برخی کوتاهی ها یا خطاهایی که در حق فرزندان شان کرده اند ، آنها را لوس می کنند. برای مثال اگر پدر یا مادر از خانواده پرجمعیتی باشند که در کودکی همیشه لباس های خواهر یا برادر بزرگ تر خود را می پوشیدند ، در بزرگسالی اگر استطاعت مالی داشته باشند ، سعی می کنند همیشه بهترین لباس ها را برای فرزندان شان بخرند و در خرید افراط می کنند به طوری که کودک اصلا مفهوم لباس نو یا لباس عید را نمی فهمد چون خرید لباس یک امر عادی برای او به حساب می آید.

البته گاهی اوقات، تهیه فوری هر آنچه فرزندان می خواهند ، به نوعی نمایش مادران برای نشان دادن توانایی مالی شان به دیگران یا گفتن این جمله که چه مادر خوبی هستند هم هست. خود شما چند بار شکایت مادرانی را شنیده اید که از تعداد زیاد عروسک ها، ماشین ها و... کودکان شان صحبت می کنند و در عین حال سعی در نشان دادن میزان توانایی مالی خود دارند؟! سعی کنید دریابید دلیل اصلی لوس کردن کودکان تان چیست. از خود بپرسید: آیا خسته هستید؟ آیا پیش از حد تحت فشار و استرس قرار دارید؟ سعی کنید یک راه حل مناسب و سریع برای رفع مشکل خود پیدا کنید. آیا از این که وقت زیادی را با فرزندان تان نمی گذرانید احساس گناه می کنید؟ هر گاه متوجه شدید چه عاملی باعث تمایل شما به لوس کردن فرزندتان می شود ، راحت تر می توانید آن را کنترل و ترک کنید.

پدر و مادر باید در هنگام وضع قوانین با یکدیگر موافق و از قوانین جدید آگاه باشند. چون کودکان در تحریک احساس اطرافیان خصوصا والدین خود تخصص دارند.

قانون وضع کنید

تعلیم و تربیت فرزندان مانند یک سرازیری لغزنده است. در ابتدا به فرزندتان می گویید اگر این کار خوب را انجام دهی، برایت جایزه می خرم اما کم کم این جمله تبدیل می شود به بیا، این جایزه را بگیر و دیگر این کار زشت را انجام نده!! برای پایان دادن به این الگوی تقاضا، پاداش روی می دهد. برای مثال، شما دریافتید در هنگام صرف شام، فرزندتان آرام پشت میز نمی نشیند مگر آن که به او وعده دسر مورد علاقه اش را بدهید. در مرحله بعد شما باید به دلیل رفتار بد کودک یک قانون درست تنظیم کنید برای مثال محدودیت در تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر. البته حتما باید سن و قدرت تحمل کودکان را در نظر بگیرید. پدر و مادر باید در هنگام وضع قوانین با یکدیگر موافق و از قوانین جدید آگاه باشند. چون کودکان در تحریک احساس اطرافیان خصوصا والدین خود تخصص دارند. سپس بنشینید و قوانین را برای فرزندتان شرح دهید.

لوس

بر اعصاب خود مسلط باشید

چند مرتبه اول که شما قانون جدید را به اجرا در می آورید و به کودک «نه» می گویید ، برای شما ، کودک و هر کس که این مکالمه را می شنود ، بسیار عذاب آور است. به زبان دیگر، اجرای قانون در ابتدا، اعصاب خردکن است. پس کمربندهای را محکم ببندید و سعی کنید حتما هر بار با آرامش و بسیار طبیعی به کودک جواب دهید. اگر شما هر روز در تصمیم خود راسخ باشید ، فرزندتان متوجه می شود که این روشی نیست که بتواند به وسیله آن به خواسته هایش برسد، پس دست از تکرار آن بر می دارد.

بگذارید کودک آرزوی داشتن چیزی را داشته باشد

کودکی خود را به خاطر آورید ، زمانی که تمام طول هفته برای دیدن برنامه تلویزیونی که شنبه ها پخش می شد ، منتظر می ماندید و طی آن روزها نقاشی های شخصیت کارتونی مورد علاقه تان را می کشیدید و دائم در مورد او حرف می زدید. امروز فرزندانمان با خرید DVD کارتون مورد علاقه شان بدون هیچ هیجانی هر روز کارتونی را که دوست دارند، می بینند.در حالی که امروزه، فرهنگ لذت آنی زندگی را به نوعی راحت کرده است اما هیجان انتظار برای رسیدن به آنچه می خواهیم ، کمرنگ شده است.

وقتی کودک عادت می کند هر آنچه را که می خواهد بلافاصله به دست آورد، دیگر هیچ چیز او را هیجان زده نخواهد کرد

گاهی کودک آنقدر لوس می شود که وقتی به دوران نوجوانی رسید برای رسیدن به هیجان به سمت مواد مخدر الکل و... کشیده می شود. آموزش انتظار به کودک، برای انجام کارهای هیجان انگیز به او تمرکز و توجه را یاد می دهد. 2 مهارت بسیار مهم که به کودک در دستیابی به موفقیت در مدرسه کمک بسزایی می کند. یکی از بهترین روش های آموزش انتظار به کودک شمارش معکوس برای رسیدن به آنچه می خواهد است.

به داستانی که کودک در مورد شاهزاده خانم و موهای بلندش – با تمام جزئیات – تعریف می کند، گوش دهید بدون این که حتی یک بار طی این مدت تلفن همراهتان را جواب دهید.

سرگرمی های غیرمادی ایجاد کنید

اکنون کودک شما بقدری خوب رفتار می کند که وسوسه می شوید او را غرق در میلیون ها هدیه لذت بخش کنید. خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارد که شما می توانید بدون در نظر گرفتن خطر لوس شدن کودک، آنها را انجام دهید: روی مبل کنار هم دراز بکشید و شما برای او کتاب بخوانید ، به کودک بگویید دوستش دارید، یک ظرف ذرت بود داده بیاورید و با هم فوتبال تماشا کنید ، به داستانی که کودک در مورد شاهزاده خانم و موهای بلندش – با تمام جزئیات – تعریف می کند، گوش دهید بدون این که حتی یک بار طی این مدت تلفن همراهتان را جواب دهید.

علاوه بر اینها، جوایز هفتگی را که در قبال رفتارهای خوب به کودک قول داده اید فراموش نکنید. اگر کودک شما از همه قوانینی که شما تنظیم کرده اید پیروی کرد ، بستنی جمعه شب ها فراموش نشود. وقتی شما به عمق رابطه فرزند با والدین نگاه می کنید، بسیار ساده است: کودک برای لحظه ای در کنار و در آغوش پدر و مادر خود بودن، اسباب بازی مورد علاقه اش را کنار می گذارد و این چیزی است که با پول نمی توان خرید.

منبع: چهاردیواری - با تغییر

تنظیم برای تبیان :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.