تبیان، دستیار زندگی
شما هرگز نمی‌توانید همه را خشنود سازید. در واقع اگر بتوانید 50 درصد مردم را راضی كنید، كاملا موفق هستید بنابراین هرگاه كسی با نظریات شما مخالفت كرد به جای این كه آزرده خاطر شوید، توجه كنید كه با یك تن از آن 50 درصد مخالف روبه‌رو شده‌اید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاییدم کن وگرنه می میرم

حمایت

نیاز به تایید دیگران یعنی این‌كه نظر شما نسبت به من از اعتقاد خودم نسبت به خودم مهم‌تر است.در ارتباطات انسانی، شاید یكی از رضایت‌بخش‌ترین پاسخ‌هایی كه ما از طرف مقابل خود دریافت می‌كنیم «تایید» باشد. تایید دیگران برای هر فرد در روابط اجتماعی از ارزش بالایی برخوردار است.

در تمام سطوح جامعه بشری، انسان‌ها یكدیگر را با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های شخصی خود ، مورد تایید قرار می‌دهند و انسان به گونه‌ای مطرح می‌شود كه تایید یا عدم تایید دیگران را با خود به همراه می‌آورد.

ما انسان‌ها وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌كنیم بیشتر می‌كوشیم تایید آنها را به دست آوریم. گاهی افراد برای كسب تایید دیگران ارزش خود را پایین می‌آورند. برخی مردم آنقدر به نظر دیگران اهمیت می‌دهند و آنقدر از احتمال این‌كه دیگران (خویشاوندان، دوستان، همكاران و ...) آنها را دوست نداشته باشند ، می‌ترسند كه تقریبا منفعل و بی‌اثر می‌شوند و نمی‌توانند درباره خود و برای خود تصمیم بگیرند و سرنوشتشان را به دست دیگران می‌سپارند.

شاید شما هم بسیاری از لحظات حال خود را صرف جلب تایید دیگران می‌كنید یا نگران عدم تاییدهایی هستید كه قبلا با آن مواجه شده‌اید.

اگر تایید در زندگی شما به صورت یك نیاز درآمده باشد، باید برای از بین بردن آن دست به كار شوید ، زیرا زمانی كه شما فقط جویای تایید دیگران باشید ،فقط از دستیابی به آن خوشحال می‌شوید ، ولی اگر به آن احتیاج داشته باشید در صورت به دست نیاوردنش از پا درخواهید آمد. اینجاست كه نیروهای خودتخریبی به حركت درمی‌آیند. چرا كه اگر دیگران شما را مورد تایید قرار ندهند آن‌وقت شخصیت و روحیه شما ، ولو به طور مختصر به حال تعطیل و ركود درمی‌آید.

نیاز شدید به تایید شخص دیگر به حد كافی بد است ، اما مشكل حقیقی زمانی آغاز می‌شود كه تایید همه‌كس را برای هر كاری كه انجام می‌‌دهیم، طالب باشیم.

اگر شما چنین نیازی داشته باشید ، آن‌وقت است كه با بیچارگی و ناكامی‌های زیادی روبه‌رو خواهید شد. علاوه بر این یك تصویر فاقد شخصیت و توخالی از خود خواهید داشت كه حاصل آن ، نفی و رد خویشتن است.

تاییدطلبی تنها بر یك فرضیه استوار است، این‌كه: «به خود اعتماد نكن، ابتدا نظر دیگران را جستجو كن.» به این ترتیب، هر چه بیشتر احتیاج به تحسین دیگران داشته باشید، بیشتر آلت دست آنها خواهید بود. هر قدمی كه در راه اتكا به خود و بی‌نیازی از تحسین و ستایش دیگران بردارید ، گامی است در راه رهایی از تسلط دیگران در نتیجه، به منظور ادامه وابستگی شما به دیگران، چنین اقدامات سالمی از طرف اجتماع به عنوان خودخواهی، بی‌توجهی، بی‌فكری و غیره تلقی می‌شود. (البته تا حدودی نیاز به تایید طبیعی و لازم است اما نباید شخصیت فرد را مختل کند.)

تائیدطلبی تنها بر یك فرضیه استوار است، این‌كه: «به خود اعتماد نكن، ابتدا نظر دیگران را جستجو كن.» به این ترتیب، هر چه بیشتر احتیاج به تحسین دیگران داشته باشید، بیشتر آلت دست آنها خواهید بود.

تاییدطلبی افراطی را از بین ببرید

شما هرگز نمی‌توانید همه را خشنود سازید. در واقع اگر بتوانید 50 درصد مردم را راضی كنید ، كاملا موفق هستید بنابراین هرگاه كسی با نظریات شما مخالفت كرد به جای این كه آزرده خاطر شوید ، توجه كنید كه با یك تن از آن 50 درصد مخالف روبه‌رو شده‌اید. شما هر اندازه هم كه بخواهید با مخالفت روبه‌رو نشوید هرگز نمی‌توانید از آن بگریزید. پس اگر می‌خواهید از رفتار تاییدجویی خود رهایی یابید، توصیه‌های زیر را به خاطر بسپارید:

- اگر فكر می‌كنید فردی سعی می‌كند با خودداری از تایید ، شما را زیر نفوذ خود بگیرد ، این را به او گوشزد كنید.

- باید قبول كنید كه برخی هرگز شما را درك نمی‌كنند و چنین موقعیتی هم كاملا پذیرفتنی است. شما نباید بكوشید دیگران را متقاعد یا وادار به پذیرش حرف‌های خود كنید.

- به خود اعتماد كنید و به دنبال آن نباشید كه دیگران عقاید شما را تایید كنند. در ضمن سعی كنید از عذرخواهی بی‌مورد یا از اظهار تاسف بی‌دلیل درخصوص آنچه كه گفته یا انجام داده‌اید ، بپرهیزید.

- در برابر هر اظهارنظرتان، نظر متقابلی وجود دارد كه كاملا مخالف نظر شماست.

بزرگی می گوید:

... اگر می‌خواستم همه مخالفت‌ها و حملات خود را بخوانم یا بعضی را پاسخ دهم، دیگر هیچ وقتی برای كار دیگری باقی نمی‌ماند. من نهایت سعی خود را می‌كنم كه بهترین كار را انجام دهم و تا به آخر در این راه خواهم كوشید.

منبع : روزنامه جام جم - با تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

شما و خودتان همیشه باهم

شعله اشتیاق ،رمز پیروزی

لذت گرفتن دست های تو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.