تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر آقاجانی قناد فرزند حسین در یکی از روزهای زیبای الهی در سال 1343 در رشت شهری که همسایه دریا و کشتزاران است وعطر شالیزار درآن می وزد به دنیا آمد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

              علی اصغر آقاجانی قناد

علی اصغر آقاجانی قناد

زندگی نامه

تحصیلات حوزوی

آثار و نگاشته ها

زندگی نامه:

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر آقاجانی قناد فرزند حسین در یکی از روزهای زیبای الهی در سال  1343 در  رشت شهری  که همسایه دریا و کشتزاران است وعطر شالیزار درآن می وزد به دنيا آمد . دوران کودکی را  در کوچه های آکنده از عطر درختان نارنج به دنبال سنجاقک و پروانه دوید. رگهای برگها را شمرد و لطافت پرهای سار و سبز قبا را با نگاهش لمس کرد.در سال 1353 بعد از دروس ابتدائی برای فرو نشاندن تشنگی روح  وارد حوزه علمیه شهر آستانه اشرفیه استان گیلان شد. قریب به 2 سال مقدمات علوم حوزوی را در آنجا نزد حجةالاسلام مرحوم عسگری(ره) و مرحوم آیت الله دکتر ضیائی(ره) گذراند.

پس از مدتی تحصیل در حوزه علمیه آستانه اشرفیه به شوق ادامه تحصیلات بالاتر و استفاده از اساتید برجسته و شهیر دیار حوزه راه قم را در پیش گرفت و حدود سال 55 - 54 وارد حوزه علمیه قم شد. دروس سطح، رسائل را نزد آیت الله  اعتمادی و مکاسب را از محضرمرحوم آیت الله بنی فضل() و آیت الله مرحوم پایانی(ره) فرا گرفت و کفایه را نزد آیت الله مرحوم محمد تقی ستوده(ره) به پایان برد. دروس خارج فقه و اصول را نزد اساتید شهیر، برجسته و بزرگ حوزه علمیه قم حضرت آیت الله مکارم شیرازی، حضرت آیت الله وحید خراسانی و مرحوم  آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره ) خواند .

از نظر مدارک حوزوی پایه دهم، کتبی و شفاهی را تمام کرد و گواهینامه 8 سال خارج فقه و 3 سال خارج اصول را از آیت الله مکارم شیرازی در پرونده علمی خود دارد و نیز مدارج علمی و معادل خارج یک را از دفتر تبلیغات اسلامی قم اخذ نمود. از نظر مدارک کلاسیک دیپلم اقتصاد را در سال 1361 در قم از دبیرستان صدوق (ره) فرا گرفت.

در سال 1368 به صورت قراردادی فعالیتهای تحقیقی معجم نگاری بحار الانوار مجلسی را در واحد تحقیقات دفتر تبلیغات شروع نمود و به کارهای پژوهشی از قبیل فیش برداری، تصحیح و مقابله مربوط به کتب بحار الانوار اشتغال داشت. مسئولیت تحقیقات کل را مرحوم عبائی خراسانی و مدتی آقای درایتی و بعد دیگران به نوبت بر عهده داشتند. مسئولیت بخش معجم بحار الانوار را هم حجةالاسلام حاج آقای مهدوی امام جمعه فعلی سرخه سمنان بر عهده داشتند. نتیجه این فعالیت تحقیقی، علمی و گروهی  14 جلد بزرگ معجم بحار الانوار و 3 جلد اعلام بحار می باشد، که در کتاب شناسی سال از جناب آقای هاشمی رفسنجانی ( رئیس جمهور وقت )، کتاب سال معرفی گردید. فعالیت ایشان در واحد تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی 13 سال بطول انجامید. 10سال را در معجم بحار گذراند و قریب به 3 سال را هم در واحد سیره اهل بیت (ع) به فعالیت مشغول بود. بخشی از فعالیت تحقیقی را در مکاتب تاریخی بصورت فیش برداری اشتغال داشت که نظارت آنرا دکتر آئینه وند بعهده داشت و ریاست واحد را  آقایان مدرسی و زمانی و آقای سلطانی و دوره پایانی آنرا آقای واسعی به عهده داشتند .

تحصیلات حوزوی:

خارج فقه و اصول

آثار و نگاشته ها:

عنوان اثر

نوع اثرنوع عرضهزبانچاپسال نشرناشرفردی-گروهی
معجم بحار الانوارتألیفکتابفارسی1371دفتر تبليغات اسلامیگروهی
ابو سلمه خلال چه کسی بودتألیفمقالهفارسینشدهفردی
سیری بر مکاتب تاریخی در تاریخ اسلامتألیفمقالهفارسینشدهفردی
مبانی اخلاق و تربیت در سیره علی (ع)تألیفمقالهفارسینشدهفردی
نحوه معاشرت علی (ع) با اصحاب خاص خودتألیفمقالهفارسینشدهفردی