تبیان، دستیار زندگی
بدن چندان احتیاجی به دسر بعد از غذا ندارد. این سوء تفاهمی بیش نیست كه می‌ گویند اگر بعد از غذاهای چرب، شیرینی‌ جات بخوریم از مضرات چربی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا دسر ضرورت دارد؟

دسر

بدن چندان احتیاجی به دسر بعد از غذا ندارد. این سوء تفاهمی بیش نیست كه می‌ گویند "اگر بعد از غذاهای چرب، شیرینی‌ جات بخوریم از مضرات چربی غذا كاسته می‌ شود" یا این كه می ‌گویند "چربی ‌ها در بدن باید با آتش قندها بسوزند" و "برای خوب سوختن غذا در بدن كربوهیدرات ‌ها ضروری ‌اند و این موضوع تنها از عهده شیرینی ‌ها برمی‌ آید."

این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسر بعد از غذا، جزو ذایقه ما ایرانی ‌ها محسوب می‌ شود که البته بسیار لذت ‌بخش است، اما تا امروز شواهد علمی در این باره به دست نیامده است.

اگر عادت به خوردن دسر دارید به شما چند پیشنهاد داریم:

* اول اینكه در میان دسرها، گروه میوه ‌ها از بهترین ‌شان هستند و توصیه می ‌شود چند ساعت بعد از غذا خورده شوند تا اثرات مفیدتری داشته باشند.

* به علاوه، می‌ توان بعد از غذا از دسرهای كم‌ كالری مانند چند عدد كشمش، یك عدد انجیر خشك، یك عدد خرما و یا حتی یك قاشق كوچك مربا استفاده كرد.

* وقتی دسرها را بعد از غذا می ‌خورید، كالری اضافی را جذب بدن می ‌كنید، چون دسرها حتی در حالت سیری هم جذب می شوند.

توجه داشته باشید بهترین زمان مصرف دسرها البته به مقدار كنترل شده، بین وعده های غذایی است.

مثلاً در مهمانی ‌ها كه افراد تا حد اشباع شدن غذا خورده‌اند، با دیدن میز دسرهای رنگارنگ باز هم وسوسه می ‌شوند. در حقیقت نوعی اشتهای اختصاصی نسبت به این گروه غذایی وجود دارد كه اگر به طور مرتب خورده شود باعث آزار معده و اختلالات در دستگاه گوارش می ‌شود.

کیک کشمش و گردویی

* مساله دیگری كه وجود دارد میل به جویدن غذا در هر وعده و ایجاد احساس سیری است. بودن مواد غذایی جامد مثل كشمش در این قبیل خوراكی‌ ها،‌ حس جویدن را ارضا می‌ كند، بنابراین وجود كشمش و گردو از این نظر نیز در تهیه كیك و شیرینی‌ ها مورد توجه است.

وقتی كسی خودش كیك را در خانه تهیه می ‌كند، میزان روغن موجود در آن را هم می ‌تواند كنترل كند، زیرا یك برش 100 گرمی كیك 400 كالری دارد، اما بعضی كیك ‌ها مانند كیك ساده اسفنجی چون از روغن كمتر تهیه می ‌شوند، مفیدترند، پس بهتر است روشی را اتخاذ كنید كه برای پختن انواع شیرینی ‌ها و كیك ‌ها از روغن جامد كمتر استفاده كرده و روغن مایع را جایگزین كنید. در ضمن، به شرطی كه به فرم پخت كیك آسیبی نرسد، از انواع میوه‌ها، كشمش و مغزها هم بهره بگیرید.

* در انتها باید اضافه كنم شیرینی برای افرادی كه اضافه وزن دارند یا دیابتی هستند، توصیه نمی ‌شود.

* در مورد بچه‌ها نیز زیاد خوردن شان مضر است، زیرا باعث خرابی دندان‌های شان می ‌شود.

* به طور كلی، در مورد خوردن شیرینی‌ ها و دسرها به حدی كه وابسته نشوید، مصرف شان اشكالی ندارد.

دكتر مسعود كیمیاگر- متخصص تغذیه

*مطالب مرتبط:

توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف قند

احساس خواب آلودگی پس از صرف غذا

میوه را جایگزین شیرینی و تنقلات كنید

طرز تهیه چند نوع دسر

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.