تبیان، دستیار زندگی
کی میگه من خوشبختم ؟از غصه دارم دق میکنم.یکی نیست دستمو بگیره .این مرگ هم نمی اد تا جون منوبگیره تا راحت بشم.اما عجله نکن با مرگ راحت نمی شی .راحتی باید در دل سختی بسازی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما خوشبختید؟!

آب

در مقاله قبل «کلید طلایی» را به شما نشان دادیم که همه بشریت از ابتدا تا انتها به دنبال آن بوده‏اند و ما به تعبیر این شعر معروف: آب در کوزه و ما تشنه لبان می‏گردیم «از آن غافل بوده و خوشبختی و سعادت خود را در نسخه‏های عجیب و غریب مکاتب و تفکّرات مختلف می‏جویم.

اسلام عزیز 3 دستور کوتاه و مختصر و البته مرد افکن و انسان ساز را به عنوان کلید طلایی خوشبختی بشریت معرفی نموده است:

1- ایمان قلبی به خداوند متعال بیاورید.

2- اعمال صالح انجام دهید.

3- کارهای ناپسند و گناه نکنید.

نکته مهم در این دستورات آن است که نه تنها سعادت خوشبختی اخروی را تامین و تصمین می‏نماید بلکه سعادت دینوی را نیز به همراه دارد! علت این مساله آن است که دنیا مزرعه آخرت است و سعادت در آخرت جز با زمینه سازی در دنیا محقق نخواهد شد. نمی‏شود کشاورز کوشا و زحمت کشی در مزرعه‏ای ویران و برهوتی بی‏آب و علف بدون هیچ امکاناتی میوه و ثمره نیکو بدست آورد. بنابراین سعادت و خوشبختی که قرآن برای ماترسیم می‏نماید هم در دنیا و هم در آخرت محقق خواهد شد و سعادت در دنیا نیز از نظر قرآن کریم پوشیده نمی‏باشد.

ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه مومنان در زندگی دنیا طعم خوشبختی را می‏چشند و حال آنکه در بسیاری از موارد زندگی سخت و توام با رنج را تحمل می‏نمایند و عموماً از مال دنیا بهره چندانی ندارند؟!

مومنین در دنیا با ایمان به خدا و تقوای الهی و انجام اعمال صالح طعم خوشبختی واقعی را می چشند و سعادتمند حقیقی خواهند بود.

ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه مومنان در زندگی دنیا طعم خوشبختی را می‏چشند و حال آنکه در بسیاری از موارد زندگی سخت و توام با رنج را تحمل می‏نمایند و عموماً از مال دنیا بهره چندانی ندارند؟!

پیرمرد

در پاسخ باید گفت سختی‏ها و مشکلات در زندگی مومنین بلاها و امتحانات الهی است که با صبر و شکیبایی آنها عاملی برای رشد و کمال و بالا رفتن از پله‏های ترقی به حساب می‏آید. امیرالمومنان علی‏علیه‏السلام فرمودند: دنیا پیجیده با بلاهاست. 1 بنابراین زندگی در این مزرعه! جز با تلاش و کار مداوم و سختی‏ها و باد و باران‏ها ممکن نخواهد بود. مومن آنچه را که از دوست می‏رسد نیکو می‏بیند و خود را تسلیم رضای او می‏کند. بنابراین اگر چه در ظاهر زندگی‏‏اش آمیخته با سختی و مشکلات است اما طعم خوشبختی و سعادت واقعی را که «رضای پروردگار» است به شیرینی می‏چشد!

چرا که او با به کار بردن 3 دستور الهی مورد لطف و تفضّل خاص پروردگار قرار گرفته است و خوشبختی واقعی و ابدی و پایدار را لمس می‏کند.

گروه دین و اندیشه تبیان_رادفر


پی‏نوشت:

1- الدنیا محفوفة با لبلایا؛ نهج البلاغه

منابع:

1- قرآن کریم

2- مکاتب فلسفی غرب از سری کتاب‏های دانشجویی

3- نهج‏البلاغه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.