تبیان، دستیار زندگی
یایی را به رسمیت نمی شناسم! بازیكنان جدید دعوت می شوند برانكو ایوانكوویچ معتقد است كه بلوغ فكری و حرفه‌ای بازیكنان، زمینه‌ی صعود تیم ملی را از دور اول مسابقات مقدماتی جام جهانی فراهم كرد و این مهم موجب صعود ایران به جام جهانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برانكو ایوانكوویچ:

هیچ تیمی آسیایی را به رسمیت نمی شناسم!
بازیكنان جدید دعوت می شوند


برانكو ایوانكوویچ معتقد است كه بلوغ فكری و حرفه‌ای بازیكنان، زمینه‌ی صعود تیم ملی را از دور اول مسابقات مقدماتی جام جهانی فراهم كرد و این مهم موجب صعود ایران به جام جهانی نیز خواهد شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال در گفت و گویی تفصیلی با روابط عمومی فدراسیون، فوتبال آخرین دیدگاههای خود را در خصوص شرایط گذشته و حال تیم ملی اعلام كرده است كه در ذیل می‌آید:

س - وقتی در یك نگاه كلی دیدارهای ایران در جام ملت‌های آسیا را آنالیز می‌كنیم، متوجه فراز و نشیب زیاد ایران در این مسابقات می‌شویم، به شكلی كه می‌دیدیم در یك بازی ایران خیلی عالی بازی می‌كرد ( مانند دیدار مقابل كره) و در یك دیدار بسیار ضعیف (بازی مقابل عمان!) ‌شما چه نگاهی به این روند دارید؟

** از بازیهای ایران راضی‌ام، چرا كه این تورنمنت با حضور قوی‌ترین تیم‌ها برگذار می‌شود و در عین حال مهمترین مسابقات قاره آسیاست. در چنین بازیهایی همه تیم‌ها می‌توانند شگفتی‌ساز شوند و در مجموع هر تیمی كه به دور نیمه نهایی راه پیدا می‌كند جزو تیم‌های قدرتمند محسوب می‌شود. به همین دلیل وقتی منطقی به مسابقات فكر كنی باور می‌كنی كه شانس همه تیم‌ها تقریباð برابر است، حال به این كار نداریم كه مردم و هواداران از روی علاقه و تعصب‌شان - در همه جای دنیا، خصوصاð ایران - فقط تیم خود را لایق قهرمانی می‌دانند! ضمن اینكه نباید از یاد ببریم كه تیم ما در یكی از سخت‌ترین گروهها قرار داشت، مخصوصاð كه در این مسابقات قاره‌ای كه حساسیت بالایی وجود دارد، هرگز نمی‌توان یك تیم را هر قدر هم قدرتمند، از پیش قهرمان دانست. و لذا من از عملكرد كلی تیم ایران كاملاð راضی‌ام به چند دلیل: اول اینكه ما در طول مسابقات، داخل میدان شكست نخوردیم، دوم اینكه تمام حریفانی كه سر راه ما قرار گرفتند همگی جزو مدعیان این جام بودند؛ از عمان و ژاپن در دور مقدماتی، تا چین و بحرین در آخرین دیدارها. بطور مثال می‌توان به نمایش خیره‌كننده بچه‌های ما مقابل تیم ملی كره - كه از موفق‌ترین تیم‌های جام جهانی قبل بود - اشاره كرد كه نه به ادعای من، كه به استناد كارشناسان قاره و حتی دنیا، ایران یكی از زیباترین مسابقات بازی‌ها را در كل مسابقات قاره آسیا مقابل كره به نمایش گذاشت كه در نهایت توانستیم با 4 گل این تیم خوب را شكست دهیم.

و اما در مورد دیدار نیمه نهایی و آن شكست تلخ مقابل چین، قضایا آنقدر روشن و واضح است كه همگی از دلایل حذف ما آگاهند؛ در حقیقت اگر آن دو پنالتی‌ها - كه گل محمدی و مبعلی خراب كردند - گل شده بود، چه بسا كه الان من و شما در مورد قهرمانی تیم ایران صحبت می‌كردیم. در دیدار آخر نیز یكی از تیم‌های قدرتمند آسیا به اسم بحرین را به آن شكل راحت و با قدرت شكست دادیم، آن هم بحرینی كه تیم قهرمان جام یعنی ژاپن، به شكل معجزه‌آسا از چنگش گریخت. حالا در كنار این مسایل فنی، مشكلات حاشیه‌ای و ناداوری‌ها نیز حریف اول ما بود، به گونه‌ای كه پس از پایان دور مقدماتی، كل خط دفاعی تیم ایران را محروم كردند، در دیدار مقابل چین نزدیك به 80 دقیقه 10 نفره بازی كردیم، در مقابل بحرین نیز حدود نیم ساعت را 10نفره بودیم.

حال در نظر بگیرید كه این تیم با چنین حواشی ناجوانمردانه‌ای كه به ما تحمیل شد، در شرایطی به این موفقیت دست یافت كه از تیم اصلی ما، فقط دو نفر، یعنی دایی و مهدوی‌كیا سابقه حضور در جام ملت‌های قبل را داشتند. مضاف بر اینكه ارنج اصلی تیم ما، یعنی لااقل پنجاه درصد از نفرات تیم از بازیكنان خوب تیم ملی امید ما بودند - كه متاسفانه این تیم نتوانست به المپیك راه یابد - مثلاð ستار زارع و علوی كه در آن مسابقات تبدیل شدند به بازیكنان فیكس ما، برای اولین بار در همین مسابقات ملی‌پوش شده بودند! و لذا؛ در مجموع وقتی تمام این شرایط را مد نظر قرار دهیم، بدون هیچ تردیدی تیم خودمان را موفق می‌دانیم . ضمن اینكه در این مسابقات با این تیم جوان، شالوده یك تیم قوی را برای آینده ریختیم و من یقین دارم همانطور كه تا الان نیز این تیم خوب و موفق نشان داده، در آینده هم تبدیل به بهترین تیم ملی ایران بشود.

س - تعدادی از بازیكنان جوان ما در طول مسابقات - مثلا در مقابل چین - علیرغم اینكه می‌دانیم كادر فنی و شخص شما خیلی توصیه كرده بودید كه آنها تن به مسایل حاشیه‌ای ندهند، با این حال دیدیم كه متاسفانه همین بازیكنان جوان هرگز نتوانستند خود را نگه دارند تا وارد حاشیه نشوند. تعبیر شما از این قضیه چیست؟

** بی‌ آن كه قصد توجیه كردن داشته باشم، باید بگویم شبیه این اتفاقات هر روز در میادین فوتبال - هم داخلی و هم بین‌المللی - رخ می‌دهد، چرا كه متاسفانه این هم جزیی از فوتبال است! و از آن جایی كه اینطور اتفاقات معمولاð از ناحیه بازیكنان جوان و كم تجربه سر می‌زند، و با توجه به این حرف تكراری كه ما فقط 2 یا 3 بازیكن مجرب مانند دایی، مهدوی‌كیا و كریمی داشتیم، لذا می‌توان یكی از دلایل به وجود آمدن این مسایل را در جوانی تیم دید، بازیكنانی كه اكثرشان در نخستین دیدارهای رسمی پیراهن ملی را بر تن كرده بودند، مضاف بر آن كه همگان به خوبی از فشار روانی كه بر تیم حاكم شده بود نیز خبر دارند، والبته فشار روانی كسب نتیجه، بر ذهن بازیكنان نیز آنها را شانتاژ كرده بود، وگرنه من با یقین می گویم كه نفرات تیم قبلاð به خوبی توسط مسئولین تیم توجیه شده بودند كه تن به این حاشیه‌ها ندهند، اما عامل ترس از شكست گویا موثرتر از حرفهای ما بود! چرا كه عملاð افراد - چه ورزشكار و چه غیره - در چنین شرایط روحی دچار واكنش‌های صددرصد غیرطبیعی می‌شوند كه نمونه آن را می‌توان در برخورد دو بازیكن دانست. یا حتی واكنش ناخواسته یكی از سر به زیرترین بازیكنان ایران، آسیا و حتی جهان؛ یعنی مهدوی‌كیا را در نظر بگیرید كه در دقیقه 92 بازی مقابل بحرین تن به آن حركت داد! كه این قبیل حركات همانطور كه گفتم در مسابقات جهانی نیز مشاهده می‌شود! البته من منكر غلط بودن این واكنش‌ها نیستم و به همین دلیل نیز الان مسئولان فدراسیون و كادر فنی تیم ملی دارند به شكل حرفه‌ای برای حل این معضل دنبال راه كار می‌گردند كه تا حد امكان تاثیر عوامل بیرونی را از بین ببریم، كه البته در باشگاهها نیز باید این قبیل آموزش‌ها داده شود. و شما برای اینكه تاثیر تلاش ما بر روحیه بچه‌ها را متوجه شوید، باید به آخرین دیدار تیم ملی در واپسین مسابقه مقدماتی جام جهانی یعنی دیدار مقابل قطر در خانه حریف توجه كنید كه همگان دیدند بازیكنان ما در آن شرایط دشوار روحی، با یك برخورد و بازی حرفه‌ای و عقلایی توانستند نتیجه را به سود خودشان تغییر دهند.

س ـ در حال حاضر همگان بر این حقیقت اذعان دارند كه شما یك سرمربی خوب، و در عین حال توانا برای لحظات بحران هستید؛ شاهد مثال این ادعا را باید در دیدارهای اخیر ایران مقابل قطر و اردن، و همینطور در چند مسابقه در همان جام ملتها مشاهده كرد كه شما توانستید در اوج بحران، یك تیم آشفته را جمع كرده و نتیجه را نیز در لحظات پایان بازی به نفع خود رقم بزنید. بفرمایید كه شما با توجه به آن همه مشكل چه از لحاظ داوری، چه از دیدگاه AFC ، چه از نظر جو ورزشگاه و حضور تماشاگران جهت داده شده حریف، آن دو بازی آخر را چگونه تفسیر می‌كنید؟

** من اگر بخواهم در یك جمله كوتاه پاسخ سوال شما را بدهم باید بگویم آن دو مسابقه، اوج بلوغ فكری و حرفه‌ای تیم ما را نشان داد، و جذب اعتماد به نفسی كه بچه‌های ما خصوصاð پس از پایان جام ملتها به آن رسیدند! مضاف بر آن كه، شرایطی كه تیم ما را به لحاظ روحی آماده این دو دیدار سخت كرد،‌ دیدارهای تداركاتی ما در ایتالیا و خصوصاð بازی مقابل آلمان در تهران در حضور بیش از یكصد هزار تماشاگر بود! علیرغم اینكه من نیز واقف بودم كه انجام آن دو دیدار - بالاخص مقابل آلمان - چه ریسك خطرناكی می‌تواند باشد، اما در نهایت بازیكنان ما باور كردند كه حتی در مقابل «ابر بازیكنان جهان» نیز می‌توانند به خوبی بایستند و مقاومت كنند و خوب هم بازی كنند و یك اراده و اعتماد به نفس بالا را بروز بدهند. حاصل این روحیه همان بود كه تیم ما در اردن مقابل چند ده هزار تماشاگر - كه خانواده سلطنتی آن كشور نیز در بین جمعیت حاضر بودند - به شكلی عالی توانست حریف قدرتمندش را مغلوب كند، آن هم در حضور داوری كه هر قدر هم منصف باشد، ناخودآگاه شرایط اولیه را به نفع میزبان می‌داند. میزبانی كه تنها با یك مساوی همه چیز را به نفع خود رقم می‌زد، اما همان بلوغ فكری و حرفه‌ای كه گفتم باعث شد تاثیر ما در سراسر 180 دقیقه آن دو بازی دچار لحظه‌ای اضطراب هم نشود و دست بر قضا، سند پیروزی ما در این دو میدان در دقایق آخر و ثاینه‌های پایانی امضا شد. ناگفته نماند كه تفكرات فنی نیز در این پیروزی‌ها بی‌تاثیر نبود، ما در دقایق آخر جواد كاظمیان را به میدان آوردیم كه سبب‌ساز گل شد، و یا استفاده از آلترناتیوهایی مانند خداداد كه حضورش همه چیز را به نفع ما رقم زد. و باز هم یادآور می‌شود كه همه این موفقیت‌ها در میادینی رخ داد كه دو تیم قدرتمند حریفمان بودند؛ اردن كه در رتبه فیفا در آسیا پس از ایران و كره و ژاپن و عربستان، مقام پنجم را دارد، و قطر، كه امسال با آوردن یك مربی عالی مانند تروسیه و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت، همه چیز را برای كسب موفقیت فراهم كرده بودند.

س - آقای برانكو خیلی‌ها معتقدند كه دفاع تیم ملی در این مسابقات آخر، مرتكب چند اشتباه فاحش شد! مثلاð بارها دیده‌ایم كه وقتی توپی از جناحین وارد هیجده قدم ما می‌شود، مدافعین ما فقط نگاه می‌كنند تا فوروارد حریف ضربه اول را بزند، یعنی گل! شما نظرتان در مورد خط دفاع چیست؟

** من این را قبول دارم كه خط دفاع ما گاهی اوقات خیلی ضعیف عمل می‌كند، این را هم می‌پذیریم كه بعضی وقتها در طول یك بازی ضعیف ظاهر می‌شود، و اصولا در فوتبال همه دنیا، هر بازیكنی كه در دفاع كار می‌كند در هر چند مسابقه یكبار مرتكب اشتباهات بچگانه می‌شوند! اما در مجموع معتقدم خط دفاع ما خوب كار می‌كند. من فراموش نمی‌كنم كه تیم ما در دور آینده باید مقابل تیم‌هایی قدرتمندتر به میدان برود، به همین دلیل نیز ما تلاش زیادی را برای به وجود آوردن یك سیستم دفاعی موفق شروع كرده‌ایم. باید یادآور شوم كه از نظر من خط دفاع تیم ملی در این چند مسابقه اخیر آسیایی و حتی در جام ملتها، خوب كار كرد و فقط مقابل چین بود كه بچه‌ها ضعیف ظاهر شدند؛ كه دلیل آن هم این بود كه در آن دیدار به دلیل محرومیت خط دفاع اصلی ما، جوانانی مدافع تیم شدند كه شاید در شرایط عادی هرگز همگی با هم خط دفاع را تشكیل نمی‌دادند. از این گذشته من بارها گفته‌ام تیمی كه در یك بازی به تیم كره چهار گل می‌زند، ناخودآگاه شرایط و فضا را برای گل زدن حریف به وجود می‌آورد، و گرنه خط دفاع ما مقابل ژاپن كه قهرمان شد عالی كار كرد، و حتی در برابر بحرین هم كه خط حمله موفقی داشت، تیم ما خوب و بی‌نقص كار كرد كه 2 گل خود را روی حركات ایستگاهی زد و دیگر شانس گل نداشت. حال بفرمایید كه وقتی یك تیم در طول چند بازی اخیر، فقط 3 گل اشتباه می‌خورد، آیا این خط دفاع ضعیف می‌باشد؟ یعنی نباید قدرت و مهارت یك مهاجم را در زدن گل موثر دانست؟چرا در نظر نمی‌گیرید كه تیم اردن در كشورش نتوانست بیشتر از بیست متر به دروازه ما نزدیك بشود؟ یا تیم آلمان سوای دو گلی كه زد، فقط یك شانس گل دیگر مقابل ما داشت، آیا این خط دفاع ضعیف است؟ بازهم می‌گویم كه قبول دارم دفاع تیم ملی باید تقویت شود. اما ضعیف نیست. فراموش نكنید كه در این خط دفاع بازیكنانی مانند كعبی، نصرتی، رضایی و زارع بازی می‌كنند كه چهار بازیكن از چهار باشگاه مختلف هستند و لذا هماهنگی آنها باید در تیم ملی به وجود بیاید!

س - حضور بازیكنی مانند هاشمیان چقدر می‌تواند در موفقیت خط حمله تیم موثر باشد؟ و بعد اینكه؛ ما هر وقت برای گل زدن وارد زمین می‌شویم، علیرغم اینكه تیم ما گل می‌خورد، اما در عوض گلهای خوب و زیادی می‌زنیم، و بازی را هم می‌بریم. یعنی نمی‌شود این روحیه را در فوتبالمان عمومی كنیم؟

** در مورد هاشمیان و توانایی او حتی لازم به توضیح هم نیست، كما اینكه می‌دانیم او عضو یكی از 5 تیم معروف و بزرگ جهان است و بسیار مهاجم باهوش و باكلاسی می‌باشد كه بسیار مبارزه‌طلب است و در عین حال خط دفاع حریف را نیز به هم می‌ریزد. و لذا با داشتن چنین فورواردی ، ما صاحب قدرت مضاعفی در حمله تیم ملی شده‌ایم كه ناخودآگاه حضورش در كیفیت تیم تاثیر مثبت می‌گذارد، لذا رسما اعلام می‌كنم كه از بازگشت دوباره هاشمیان به تیم ملی بسیار خوشحال و خرسند هستیم. و امیداور و مطمئن هستم كه ایشان همچنان مساعدت و همراهی خود را با تیم ملی ایران ادامه بدهد. به واقع شما خیلی خوب اشاره كردید كه حضور وحید در خط حمله ایران، تاثیر به سزایی را دارد. و امیدواریم همیشه برای برد وارد میدان شویم.

س - خیلی از كارشناسان معتقدند كه تیم ما لااقل از چهار یا پنج تا از این هفت تیم ادامه مسابقات جام جهانی، كاملا سر می‌باشد. خیلی‌ها نیز می‌گویند كه كره جنوبی، ژاپن و عربستان از ما قوی‌تر هستند.آیا شما این سه تیم را همچنان به قدرت چهارسال قبل می‌بینید یا خیر؟ و دوم اینكه؛ شما نیز قبول دارید كه این 3 تیم قدرت برتر آسیا هستند؟

** ببینید ما خودمان در حال حاضر یك تیم خوب با بازیكنانی داریم كه اكثر آنها مسیر پیشرفت را پیش‌رو دارند و بدون تردید هر روز كه بگذرد آنها بهتر خواهند شد. لذا با توجه به این حقیقت - و نه تعصب - به قاطعیت می‌گویم كه من هیچ تیمی را - لااقل در آسیا - به رسمیت نمی‌شناسم كه از ما قوی‌تر باشد. البته ناگفته نماند كه در میان این هشت تیم، امكان اینكه هر تیمی هر قدر هم قوی، مغلوب تیم دیگر هر قدر هم ضعیف‌تر شود. وجود دارد، اما باز هم می‌گویم كه هیچكدام از این هشت تیم از ما قوی‌تر نیستند و نگران نیستم كه با كدامیك از این 8 تیم همگروه شویم. در حقیقت همه چیز بستگی به شرایط تیم خودمان و موقعیتی دارد كه تیم ما در زمین به وجود بیاورد. تكرار می‌كنم كه اگر واقع بینانه به این 8 تیم نگاه كنیم، آنها قوی‌ترین تیم‌ها در فوتبال آسیا هستند، اما هیچكدام از ما بهتر نیستند. اگر چه جاذبه به فوتبال همین است كه هیچ چیز از قبل تعیین نمی‌شود! بطور مثال همین تیم بحرین، الان بازیكنانش در باشگاههای امارات بصورت حرفه‌ای دارند بازی می‌كنند و پس عجیب نیست كه جزو هشت تیم برتر آسیا می‌شود؟ اینگونه است كه می‌بینیم تیم ژاپن با آن قدرتش، سنگاپور را به سختی و با یك گل از سر راه برمی‌دارد تا حذف نشود! یا مثلا مالدیو كه یك روز باعث به وجود آمدن یك ركورد زدن گل برای ایران شد، همین چند ماه قبل چنان عرصه را برای كره‌جنوبی چهارم جهان تنگ می‌كند كه كره به سختی با 2 گل از پس مالدیو برمی‌آید، كه البته اینها همه نشأت گرفته از سرمایه‌گذاری این تیم‌ها در فوتبال پایه و فوتبال باشگاهی‌شان می‌باشد!‌و اما برای پاسخ به سوال شما فقط همین را می‌گویم كه به نظر من، سیر صعودی این 3 تیم اگر نگوییم متوقف شده، لااقل باید بگویم روبه جلو نیست!

س - آقای برانكو ظرف یكی، دو سال اخیر ما شاهد بودیم كه فدراسیون فوتبال برخلاف سنت فوتبال ما، دیگر به اردوهای درازمدت نرفت تا برای حضور در یك مسابقه، سه ماه مسابقات باشگاهها تعطیل شود. به گونه‌ای كه می‌بینیم حتی برای مسابقه‌ای حساس مقابل اردن یا قطر، باز هم فوتبال باشگاهی تعطیل نشده و تیم ملی فقط در یك اردوی چند روزه شركت می‌كند! واقعیتش این است كه با توجه به برنامه مربیان پیشین تیم ملی ایران، برای ما باور كردنی نبود كه شما قبول كنید با اردوهای كوتاه مدت به آمادگی تیم بپردازید؟.

** شخصا اصرار زیادی بر ادامه مسابقات لیگ به صورت منظم دارم!‌چرا كه بازیكن فقط در كوران مسابقه است كه به آمادگی رسیده و به فرم مطلوب خود می‌رسد كه این وضعیت را در لیگ حرفه‌ای می‌بینیم. به نظر من بزرگترین نگرانی قطع بازی‌های لیگ برای خود بازیكنان می‌باشد كه ناخودآگاه او را از شرایط ایده‌آل دور می‌سازد و انگیزه‌اش نیز برای مسابقه كم می‌شود و لذا از این طرح تداوم بازیهای لیگ جانبداری نیز می‌كنم چرا كه معتقدم مسئولان فدراسیون و باشگاهداران نیز از چنین طرحی استقبال می‌كنند. ضمن اینكه به لحاظ علمی نیز این ارزیابی انجام شده كه برای آماده‌سازی یك تیم در نهایت یك اردوی 10 روزه بیشتر مورد نیاز نیست. در عین حال باید دید برگزاری اردوی درازمدت چقدر در موفقیت تیم تاثیر دارد؟ از همه اینها گذشته ما در صورت برگذاری اردوهای طولانی مدت، ناخودآگاه بزرگان فوتبالمان، یعنی لژیونرها را از تركیب دور خواهیم كرد!‌چرا كه آنها طبق قوانین فیفا در نهایت پنج روز قبل از هر مسابقه‌ای حق دارند از باشگاه خود جدا شده و به تیم ملی بپیوندند! لذا انتظار و توقع من در نهایت برای مسابقات حساس، برگزاری اردوهای 10 روزه می‌باشد، اگرچه در این مدت ما بیشتر از پنج روز آن را باید بدون لژیونرهایمان سركنیم.

اما در مورد كیفیت لیگ، من كاملااز شكل برگزاری و نتایج بدست آمده از لیگ فوتبال راضی هستم و البته این انتظار را دارم كه هر یك از دست اندركاران با توجه به مسئولیتشان ، از فدراسیون و داوران گرفته تا باشگاهداران ، همگی دست در دست هم بدهیم تا كیفیت این لیگ هرچه بیشتر و مطلوبتر شود؛ كه در این میان من نیز به نوبه خود سعی خواهم كرد وظیفه‌ام را انجام بدهم.

س - آقای برانكو در لیگ ما هستند بازیكنان جوان و بسیار بااستعدادی كه فقط به دلیل شجاعت نداشتن مربیان برخی تیم‌ها، از چشم همگان و از جمله كادر فنی تیم ملی دور مانده‌اند، فراموش نكنیم كه در جام جهانی 1998 ، علی كریمی در حالی كه جزو هیچ تیمی از لیگ نبود، با معرفی به مربیان موفق شد كه به اردو دعوت شده و بعدها بشود علی كریمی، حالا شما چنین شرایطی را برای آن دسته از بازیكنان فراهم می‌كنید؟

** ببینید، شرایطی كه امروز در فوتبال ایران - به لحاظ انتخاب بازیكنان جوان و میدان دادن به استعدادهای بكر - وجود دارد، اصلا قابل مقایسه با آن ایام نیست. می‌خواهم بگویم كه الان ما چشم‌های خودمان را در سراسر كشور مامور كرده‌ایم كه در هر كجا كه استعدادی ناشناخته وجود دارد، او را جذب و به كادر فنی معرفی كنند. لذا با توجه به این شرایط بعید به نظر می‌رسد كه چنین وضعیتی پیش بیاید. چرا كه بطور كلی نمی‌توان با یك بازیكن جوان هر قدر هم آینده‌دار، معجزه‌ای كرد.

س - آقای برانكو باید اعتراف كنیم كه شمابه جهات زیادی یك سرمربی نمونه در فوتبال ما هستید؛ به لحاظ شجاعت ، به جهت حكومت در لحظات بحران، از نظر تلاش برای ساختن بازیكنان آینده‌دار و در نهایت یك مربی بسیار با شخصیت هستید كه هیچ‌كس این خصایص شما را كتمان نمی‌كند. و اما آنچه در این برهه برای همگان اهمیت دارد و تمام اهالی فوتبال از برانكو با همه این ویژگی‌ها كه برشمرده شد، انتظار دارند، این است كه همه چیز آماده و مهیا شود جهت صعود قطعی تیم ما به جام جهانی! برای این موفقیت نیز به نظر قاطبه اهالی فوتبال، نیاز است كه آقای برانكو در كنار خود و به صورت سیستماتیك، یك تشكیلات قوی و منسجم به عنوان یك ستاد داشته باشد. این چیزی است كه حتی خود رئیس فدراسیون نیز آن را قبول دارد، اما درنهایت این شما هستید كه باید چنین وضعیتی را طلب كنید و در حقیقت این ستاد را طلب كنید. كما اینكه ما تجربه و سابقه راه‌اندازی چنین ستادی را در مسابقات جام جهانی 1998 داریم كه اگر چه كمی دیر راه افتاد، اما موثر بود. حال سوال من این است كه آیا شما به عنوان فرد اول كادر فنی تیم ملی ایران، به چنین ستادی و چنین امكاناتی نیاز دارید یا خیر؟

** البته من بطور كلی با ماهیت چنین فعالیتی موافقت كامل دارم، چرا كه هرگونه فعالیت علمی كه بتواند برای یك تیم موثر باشد، باید از آن بهره برد. كما اینكه ما نیز برای تیم ملی ایران یك برنامه منسجم و كامل را طراحی كرده‌ایم كه تا روز آغاز مسابقات جام جهانی ادامه‌دارد و این برنامه‌ریزی را نیز ماه به ماه آنالیز می‌كنیم تا نیازهای بعدی‌مان را تشخیص دهیم. ضمن اینكه در جلسات بعدی نیز قطعا پیرامون این پروژه صحبت خواهیم كرد. بطور كلی من اعتقاد دارم و این اعتقادم را با بازیكنان نیز مطرح كرده‌ام كه ما تدارك حضور در جام جهانی را، نه از یك ماه قبل از آغاز آن مسابقات مهم، كه از زمان اولین مسابقه‌مان در دور اول مقدماتی، یعنی دیدار مقابل لائوس آغاز كرده‌ایم. اگرچه پس از اتمام مسابقات مقدماتی و ان شاا... صعود تیممان به جام جهانی، شرایط تدارك تیم كاملاð فرق خواهد كرد، كما اینكه ما در آن زمان باید بازیكنانمان را برای حضور مقابل بهترین تیم‌های جهان آماده كنیم، پس دیدارهای دوستانه ما نیز در همان سطح خواهد بود! و اما آنچه كه تمام این تداركات و مسایل را بسوی موفقیت رهنمون می‌سازد، داشتن یك تیم ملی خوب و 25 بازیكن عالیست، كه ما آن را داریم. قدم بعدی ما نیز برگزاری جلسات مشترك با سرمربیان تیم‌های لیگ حرفه‌ای است تا در آن جلسه مشخص شود كه انتظار من از آن افراد محترم و موفق چیست، و انتظار آنها از من چگونه است؟! من به این اصل اعتقاد دارم كه اگر موفقیتی به دست بیاید، یعنی حضور تیم ملی در جام جهانی بهره‌اش و افتخارش متعلق به همه می‌باشد، پس برای موفقیت این تیم نیز همه باید تلاش كنند.

س - برای مسابقات تداركاتی و دوستانه، پس از صعود ایران به جام جهانی چه تیم‌هایی را مد نظر دارید و زمان این مسابقات كی خواهد بود؟

** مشغول گفتگوهای اولیه با تیم ها هستیم، اما اینكه كدام تیم و چه كشوری حریف دیدار دوستانه ما باشد، این را فعلا نمی‌توان گفت، اما زمان این بازی‌ها در مرداد ، شهریور، مهر و آبان ماه سال آینده، البته تا زمانی كه نتیجه مسابقات مقدماتی مشخص نشود، هیچ برنامه‌ریزی دقیقی نمی‌توان كرد.

س - آیا غیر از این مجموعه بازیكنی كه در اختیار دارید، امكان دارد بازیكن دیگری كه تا به حال به تیم ملی دعوت نشده، ملی پوش بشود؟

ج - بله، قطعا ... من با یقین می‌گویم كه تا روز آخر، هر بازیكنی كه بتواند شایستگی خود را ثابت كند، به تیم ملی دعوت خواهد شد.