تبیان، دستیار زندگی
آیة الله آقاى حاج شیخ یعقوب جعفرى (جعفرى‏نیا) فرزند محمد حسین در 11 بهمن ماه 1325 در شهر مراغه در یك خانواده متوسط مذهبى به دنیا آمد و از سنّ 6 سالگى در یكى از مكتب خانه‏هاى قدیمى شهر به خواندن قرآن مشغول شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

                یعقوب جعفری نیا

یعقوب جعفرى

زندگی نامه

تحصیلات حوزوی

آثار و نگاشته ها

آدرس اینترنتی:http://www.jafarinia.com

پست الکترونیکی: jafarinia@yahoo.com

زندگی نامه:

آیة الله آقاى حاج شيخ يعقوب جعفرى (جعفرى‏نيا) فرزند محمد حسين در 11 بهمن ماه 1325 در شهر مراغه در يك خانواده متوسط مذهبى به دنيا آمد و از سنّ 6 سالگى در يكى از مكتب خانه‏هاى قديمى شهر به خواندن قرآن مشغول شد و پس از آن در حوزه علميه مراغه به تحصيل ادبيات فارسى و عربى و متون درسى پرداخت و تا كتاب معالم الاصول را در آنجا خواند. برخى از اساتيد ايشان در آن زمان عبارت بودند از: مرحوم شيخ رضا ماجدى(ره)، مرحوم شيخ حسين پيشنماز(ره)، شيخ احمد امينى و شيخ حسين هبتى.

وى در سال 1342 به حوزه علميه قم عزيمت كرد و ادامه تحصيل داد. برخى از اساتيد ايشان در سطح عبارت بودند از: آية‏الله آقاى حاج شيخ محسن دوزدوزانى، آية‏الله آقاى حاج سيد يوسف مدنى، آية‏الله آقاى شيخ يداللّه‏ دوزدوزانى، آية‏الله مرحوم آقاى محمد تقی ستوده(ره)، آية‏الله آقاى مكارم، آية‏الله آقاى سبحانى و مرحوم آية‏الله آقاى سيد رضا صدر(ره).

همچنين اساتيد ايشان در درس خارج كه حدود 15 سال ادامه داشت عبارت بودند از: مرحوم آية اللّه‏ شيخ هاشم آملى(ره)، مرحوم آية اللّه‏ فيروز آبادى(ره)، آية اللّه‏ شيخ كاظم تبريزى، آية اللّه‏ شريعتمدارى و آية اللّه‏ گلپايگانى. و نيز از دروس آية اللّه‏ مرحوم ميرزا جواد تبريزى(ره) و آية اللّه‏ وحيد خراسانى هم استفاده كرد و در دروس عقلى از شهيد مفتح و آقاى انصارى شيرازى و آقاى حسن زاده آملى بهره برد.

در كنار خوشه چينى از دانش اين بزرگان، خود نيز به تدريس بعضى كتابهاى درسى پرداخت و همزمان در سالهاى 50 تا 56 چندين سال در دار التبليغ اسلامى كه در آن زمان برنامه‏هاى منظمى داشت درس خواند و دوره عالى آن را گذراند و در آنجا از محضر اساتيدى مانند شهيد مطهرى و مرحوم صدر بلاغى و مرحوم سيد مرتضى شبسترى و مرحوم آية‏الله حاج ميرزا باقر ملكى ميانجى ومرحوم آية‏الله شيخ اسحاق آستارايى ونيز آية الله مكارم و آية الله سبحانى و آية الله شبيرى زنجانى و ديگران استفاده كرد و در همان جا به تدریس پرداخت.

از حدود سال 1346 با مطالعه آثار نويسندگان بزرگ مذهبى و روشنفكران آن عصر و برخى از ترجمه‏هاى كتابهاى خارجى و آشنايى با شيوه نگارش، دستى به قلم برد و مقالاتى نوشت كه اولين مقاله وى در نشريه مسجداعظم چاپ شد، تا بالاخره وقت بيشترى را براى مطالعه و تحقيق و نوشتن صرف كرد و مقالات بسيارى را در مجلات مختلف نوشت و سردبير مجله نسل نو شد كه در آن زمان از سوى دارالتبليغ اسلامى در سطح جوانان منتشر مى‏شد و با استقبال فراوانى روبرو بود. بعدها نيز سردبيرى مجله مكتب اسلام و مجله تخصصى كلام اسلامى را بر عهده داشت.

همزمان با اين فعاليتهاى علمى و حوزوى، همواره در موسمهاى تبليغى مانند ماههاى رمضان و محرم و صفر به تبليغ مى‏رفت و بيشتر در مساجد و مجالس شهر مراغه و نیز به صورت متفرقه در شهرهای شیراز، تهران، ملایر، گلپایگان و اهوازانجام وظيفه مى‏كرد.

آیة الله جعفرى علاوه بر فقه و اصول، در مطالعات و تحقيقات خود در آغاز بيشتر به رشته تاريخ گرايش داشت ودر اين رشته كتابهايى را نوشت كه بعضى از آنها چاپ شده است مانند: خوارج در تاريخ، مسلمانان در بستر تاريخ، بينش تاريخى قرآن، بينش تاريخى نهج البلاغه و مقالاتى در تحليل برخى از وقايع تاريخى. همچنين چندين دوره در مرحله كارشناسى ارشد رشته تخصصى تاريخ در حوزه علميه تدريس كرده‏است.

پس از آن در مطالعات خود به سوى علم كلام و تاریخ علم كلام و ملل ونحل گرايش يافت و در اين رشته نيز كتابهاى متعدد و مقالات بسيارى نوشت و در اين مرحله بود كه مجله كلام اسلامى از سوى مؤسسه امام صادق(ع) وابسته به آية اللّه‏ سبحانى، زير نظر ايشان منتشر مى‏شد و نيز در اين مرحله به تصحيح برخى از متون كلامى متقدمان پرداخت كه از جمله آنها مى‏توان از كتاب شرح جمل العلم از سيد مرتضى و كتاب مناهج اليقين از علامه حلى كه هر دو با پاورقى‏هاى مفصل ايشان به زبان عربى چاپ شده است، نام برد.

سپس سير فكرى ايشان به سوى قرآن و علوم قرآنى و در نهايت تفسير قرآن تغيير جهت يافت و مطالعات خود را در تفسير و علوم قرآنى متمركز كرد و نتيجه آن علاوه بر دهها مقاله در اين موضوع كه در مجلات مختلف چاپ شده است، چندين كتاب است كه از جمله آنها مى‏توان از كتاب سيرى در علوم قرآن، پژوهشى درباره صابئين، رسم الخط مصحف، سيماى امام على در قرآن، تفسير سوره يوسف، تفسير سوره انعام، تاریخ اسلام از منظر قرآن و از همه مهمتر مجلدات تفسير كوثر نام برد كه هم اكنون نيز به نوشتن آن مشغول هستند، تفسير كوثر كه يك تفسير ترتيبى از اول قرآن تا آخر آن است، با روش خاص و با توجه به نيازهاى روز نگاشته مى‏شود و تا كنون هفت جلد آن منتشر شده و پيش بينى مى‏شود كه به خواست خدا در ده جلد تمام شود. به خاطر نگارش اين تفسير و ساير فعاليتهاى قرآنى، در سال 1380 در نمايشگاه بين‏المللى قرآن كريم تهران، طى مراسمى ايشان از خادمان قرآن معرفى شدند و توسط رئيس جمهور وقت،  لوح تقدير و جايزه به ايشان داده شد.

ايشان در این دوره از حیات فکری خود علاوه بر تحقیق و نگارش کتاب ها و مقالات قرآنی ،  در جامعة المصطفی العالمیه (مرکز جهانی علوم اسلامی) در قم  در دوره دکترای  رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در دو موضوع «تفسیر تطبیقی» و «علوم قرآنی»  و  در دوره کارشناسی ارشد در موضوع «تفسیر آیات مشکل قرآن» و نیز در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم  در موضوع «علوم قرآنی» به تدریس پرداخت و در سال 1387 در گردهم آیی اساتید جامعة المصطفی العالمیه به عنوان استاد نمونه معرفی شد.

ایشان همچنین در«مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی» که به عنوان مرکزی برای ترجمه قرآن مجید به زبان های دیگر، در سطح جهانی فعالیت می کند ، کارشناس علوم قرآنی و عضو تحریریه مجله ترجمان وحی است و مقالات متعددی در این مجله از وی چاپ شده است.

تحصیلات حوزوی:

اجتهاد

آثار و نگاشته ها:

عنوان اثر

نوع اثرنوع عرضهزبانچاپسال نشرناشرفردی-گروهی
اعجاز قرآن و قول به صرفهتألیفکتابفارسیشده1380فردی
انسان در جهان بيني اسلامتألیفکتابفارسیشده1380فردی
بزرگداشت اولياء خداتألیفکتابفارسیشده1380فردی
بينش تاريخي قرآنتألیفکتابفارسیشده1380فردی
بينش تاريخي نهج البلاغهتألیفکتابفارسیشده1380فردی
پژوهشي درباره صابئينتألیفکتابفارسیشده1380فردی
تاريخ اسلام از منظر قرآنتألیفکتابفارسیشده1380فردی
الارشاد شيخ مفيد (ره)ترجمهکتابفارسیشده1380فردی
الخصال شيخ الصدوق (ره)ترجمهکتابفارسیشده1380فردی
تفسير سوره يوسفتألیفکتابفارسیشده1380فردی
تفسير كوثرتألیفکتابفارسیشده1380فردی
خوارج در تاريختألیفکتابفارسیشده1380فردی
رسم الخط مصحفتألیفکتابفارسیشده1380فردی
سيري در علوم قرآنتألیفکتابفارسیشده1380فردی
سيماي امام علي عليه السلام در قرآنتألیفکتابفارسیشده1380فردی
مسلمانان در بستر تاريختألیفکتابفارسیشده1380فردی
موسوعة الوقف في الفقه الاسلامىتألیفکتابفارسیشده1380فردی