تبیان، دستیار زندگی
در حالی که کتاب جان مرشایمر و استفن والتز درباره نقش لابی اسراییل در سیاست خارجی آمریکا هنوز هم در محل مناقشات زیادی قرار دارد، انتشار یک کتاب جدید درباره لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی دوباره به نقش لابی صهیونیستی درآمریکا
نگاهی دوباره به نقش لابی صهیونیستی درآمریکا

در حالی که کتاب جان مرشایمر و استفن والتز درباره نقش لابی اسراییل در سیاست خارجی آمریکا هنوز هم در محل مناقشات زیادی قرار دارد، انتشار یک کتاب جدید درباره لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا توجه بسياري را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از «تیس تایمز»، «دان فلشلر» نویسنده کتاب « دگرگونی لابی اسراییل در آمریکا : محدودیت‌های قدرت و قابلیت تغییر» تلاش کرده دو دسته از افراد را مخاطب خود قرار دهد: نخست ترقی‌خواهانی که اصولا با جامعه یهودیان آمریکایی حامی اسراییل همراه نیستند. دوم لیبرال‌هایی که معتقدند سیاست‌های سرکوب کننده کنونی اسراییل به آن آسیب‌های جدی خواهد زد.

نویسنده کتاب از بازی با جمع جبری صفر رژیم صهیونیستی که در آن سیاست‌های یک طرف فقط به ضرر طرف دیگر تمام می‌شود، انتقاد می‌کند.

او اساسا منتقد لابی اسراییلی داخل آمریکا است ولی سعی می‌کند پیشنهادهایی را به سیاست خارجی آمریکا ارایه کند که از نظر او در کشمکش خاورمیانه و اعراب با اسراییل ترقی‌خواهانه‌تر و رویکرد صلح محور بیشتری دارد.

برخی ناظران کتاب فلشلر را اساسا پیرو کتاب «قدرت یهود:درون ساختار یهودیان امریکایی» نوشته «جی.جی.گولدبرگ» در سال 1996 قلمداد می‌کنند که قدرت بسیار زیاد یهودیان آمریکا را تشریح کرده است ولی برخی نیز رگه‌هایی از تمایلات یهودستیزانه را در کتاب فلشلر احساس می‌کنند.

کتاب «دگرگونی لابی اسراییلی آمریکا» جزییات مهمی درباره چشم‌انداز پیچیده و تاریخ سازمان‌های یهودی آمریکا ارایه می‌کند.این کتاب داراي بخشی با عنوان « راهنمای متحیر کننده» است که بیش از 70 گروه لابی اسراییلی و نقش آنها را در سیاست‌های ملی آمریکا برمی‌شمارد. تاریخچه این لابی‌ها بیش از آنکه یکپارچه باشد، به نحو متحیر کننده‌ای غامض و پیچ در پیچ است. برای مثال نویسنده به «تام دای» موسس دموکرات «کمیته امور عمومی آمریکا _ اسراییل»  معروف به آیپک و رییس آن در طول دهه 1980 اشاره می‌کند که اکنون برای مجمع سیاست‌گذاری اسراییل کار می کند. این مجمع در واقع به عنوان عامل متوازن کننده آیپک در داخل آمریکا توسط اسحاق رابین نخست وزیر چپ گرای رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.

فرض محوری کتاب فلشلر این است که آمریکا می تواند نقشی بسیار سازنده تر در کشمکش بین اعراب با اسراییل ایفا کند ولی به نظر می‌رسد که او هنوز هم بر روی این فرضیه سنتی که راه حل بحران خاورمیانه از واشنگتن می‌گذرد، باقی مانده است.

کتاب در 272 صفحه توسط انتشارات «پوتوماک بوکس» منتشر شده است.