تبیان، دستیار زندگی
هر چه آرامش بیشتری در این زمان بین مادر و كودك باشد میزان شیر دهی و طول مدت شیردهی بیشتر است. كودكانی كه مادران آنها در ضمن شیر دهی آرامش بیشتری داشته باشد، از آرامش بیشتری برخوردار هستند ، راحت‌تر شیر می‌خورند و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناتوان ترین نوزاد هستی

نوزاد

نوزاد از موقع تولد برای تأمین نیازهای خود یا بیان مشكلات خود فقط گریه می‌كند بتدریج حرف می‌زند و با بیان كلمات نیاز خود را بیان می‌كند. اما بعضاً مشكلات جسمی، مسائل شنوائی یا بیماریهای كودك ممكن است با بی‌قراری، گریه كردن ممتد، جیغ زدن‌های طولانی باشد. این یك وسیله برای ارتباط با محیط و  ابراز نیاز یا مطرح كردن خود است. خشونت با كودكان یا اعمال پرخاشگری ممكن است باعث ایجاد اختلالات روانی و یا پرخاشگری شود. در مسیر تكامل تكلم در كودكان ممكن است اختلالات شنوائی نیز با جیغ زدن همراه باشد.

چرا كه كودك نمی‌تواند نیازهای خود را در مسیر عادی ابراز كند نمی‌تواند با كلمات بیان كند و با جیغ زدن جلب توجه می‌كند. چنانچه جیغ زدنهای كودك باعث جلب توجه و توجه بیشتر به كودك شود او شرطی می‌شود و سعی می‌كند خواسته‌های خود را با جیغ زدن به اطرافیان تحمیل كند. بنابراین مادران و پدران باید در نوع واکنش های خود نسبت به کودکان خود دقت لازم را داشته باشند تا برخی از رفتارها تشدید نگردد.

بسیاری از بیماریهای زمینه‌ای كودك بیماریهای متابولیك و كلامی و یا اختلالات گوارشی و یا بیماریهای عصبی و یا اختلالات روانی نیز ممكن است حالت عادی كودك را تغییر داده و منجر به این شود که ابراز نیاز كودك به طرز عادی نباشد.

نوزاد

شایان ذکر است که یکی از عوامل ایجاد آرامش و پیشگیری از مشکلات و رفتار های عصبی در کودکان را می توان غنی بودن او از محبت و سیراب بودن از ایجاد ارتباط های عاطفی پوستی دانست.

تغذیه كودك خصوصاً در 6 ماه اول با شیر مادر باید براساس نیاز كودك باشد. ساعت مشخص برای او در نظر نگیرید هر موقع كه دوست دارد و به هر میزان كه نیاز دارد. بهترین شرایط آن است كه كودك در بغل مادر در شرایط كاملاً آرام تغذیه شود. هر نوع استرس در مادر یا كودك این شرایط ایده‌آل را مختل كرده و باعث كاهش شیر مادر یا اختلال در تغذیه كودك می‌شود. محركهای محیطی مثل صداهای بلند حتی صدای زنگ تلفن، یا بازی با كودك در ضمن شیر خوردن باعث اختلال در تغذیه او می‌شود.

مراقبت های آغوشی نوعی مراقبت از نوزادان نارس است که در آن نوزاد در تماس پوستی طولانی قرار می گیرد. این روش قابل استفاده آسان و موثر برای ارتقای سلامتی و بهداشت نوزادان نارس می باشد

زمان شیر خوردن كودك بهترین زمان تبادل عواطف بین مادر و كودك است و این زمانی است كه مادر با كودك خلوت كرده و بهترین و عمیق‌ترین عواطف انسانی در پاكترین پیوندها مبادله می‌شود. هر چه آرامش بیشتری در این زمان بین مادر و كودك باشد میزان شیر دهی و طول مدت شیردهی بیشتر است. كودكانی كه مادران آنها در ضمن شیر دهی آرامش بیشتری داشته باشد، از آرامش بیشتری برخوردار هستند ، راحت‌تر شیر می‌خورند و مسلماً رشد بهتری خواهند داشت. نتایج یک مطالعه حاکیست: مراقبت آغوشی باعث تنظیم وضعیت قلب و تنفس نوزاد، افزایش رضایتمندی مادر، کاهش افسردگی پس از زایمان، افزایش ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد و بهبود شاخص‌های رشد عقلی و کودک می شود.

لازم به ذکر است که مراقبت های آغوشی نوعی مراقبت از نوزادان نارس است که در آن نوزاد در تماس پوستی طولانی قرار می گیرد. این روش قابل استفاده آسان و موثر برای ارتقای سلامتی و بهداشت نوزادان نارس می باشد و همچنین کمک می کند تا نوزاد موردنظر به سطح نوزادان رسیده برسد. طبق این پژوهش می توان به اهمیت آغوش مادر در تسکین و رشد روانی نوزاد پی برد.

همدردی - سلامت نیوز

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نوزادان را طاقباز بخوابانید

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد(SIDS)

با روند تكامل كودك خود آشنا شوید ؟

خنده نوزاد و لذت مغزی مادر

تسکین گریه نوزاد

بدن مخملی كودكم نوازش می خواهد

نگذارید نوزادتان عقب مانده شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.