تبیان، دستیار زندگی
روغن زیتون جزو روغن‌ های مغذی است که بر حسب تصادف در کشورهای مدیترانه ‌ای مصارف بسیار دارد. اما این که چه‌ قدر، چند بار و چه نوعی از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدیدترین خبرها درباره روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون جزو روغن‌ های مغذی است که بر حسب تصادف در کشورهای مدیترانه ‌ای مصارف بسیار دارد.

اما این که چه‌ قدر، چند بار و چه نوعی از آن مصرف شود، بین افراد بسیار متفاوت است.

خیلی‌ ها اصلا از روغن زیتون خوش ‌شان نمی ‌آید و در عوض بعضی‌ ها دوست دارند به جای سس، روی سالاد خود روغن زیتون بریزند.

مدام می ‌شنویم که در رژیم غذایی خود روغن زیتون را جایگزین سایر روغن‌ها کنید.

مزایا و خواص آن را هم زیاد شنیده‌‌ایم اما چه رازی در این روغن نهفته است که سبب شده روی مصرفش این قدر تاکید شود؟

در این مقاله قصد داریم شما را با جدید ترین اخبار در این باره آشنا کنیم.

زیتون و قلب

روغن زیتون

نقش روغن زیتون در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های قلبی از مدت‌ها پیش اثبات شده است.

بیماری ‌های قلبی به طور عمده در اثر رادیکال ‌های آزاد و وجود کلسترول بد ایجاد می ‌شوند.

اما دانشمندان پرتغالی دانشگاه پورتو به تازگی دریافتند که در روغن زیتون نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که گلبول‌ های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می ‌کند.

به گفته این محققان روغن زیتون دارای نوعی ماده به نام DHPEA-EDA است که نقش مهمی در محافظت از گلبول‌ های خونی که مستعد آسیب‌ های اکسیداتیو هستند، دارد.

دانشمندان قبلا اثر محافظتی روغن زیتون روی قلب را کشف کرده بودند، اما اکنون دلیل این حفاظت را بهتر درک می ‌کنند.

به این ترتیب که مصرف 25 سی‌سی، یعنی 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز به مدت یک هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی اکسیدان‌ های خون می ‌شود.

نقش حفاظتی از معده، لوزالمعده و کیسه صفرا

روغن زیتون تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب تحمل می ‌شود. در واقع روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب حفظ می ‌کند.

این روغن سبب افزایش ترشح صفرا و هورمون ‌های لوزالمعده می ‌شود و بهتر از هر دارویی از این دو عضو محافظت می ‌کند، در نتیجه می ‌تواند از تشکیل سنگ ‌های صفراوی نیز جلوگیری کند.

راز زیبایی زیتون

روغن زیتون

اگر به دنبال ماده طبیعی برای زیبایی و شادابی پوست خود هستید، بدانید که روغن زیتون از دیر باز برای حفظ شادابی و طراوت پوست موثر بوده و هم‌ اکنون در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد، اما اگر می ‌خواهید طبیعی ‌ترین و بهترین کرم و ماده آرایشی را برای طراوت پوست خود انتخاب کنید، می ‌توانید به پوست خود روغن زیتون بمالید. روغن زیتون مانع از خشکی پوست شده و رطوبت کافی را به پوست می ‌رساند.

امروزه در بسیاری از شامپوها، روغن‌ های حمام، لوسیون‌ ها، صابون‌ ها، روغن ‌های ماساژ و روغن ‌های ناخن و حتی برای درمان بیماری ‌های ناخن از روغن زیتون استفاده می‌ شود. این روغن به دلیل داشتن پلی ‌فنول‌ ها از آسیب‌ های پوستی که ممکن است در مواجهه با نور خورشید ایجاد شود، جلوگیری می ‌کند.

پوست وقتی صدمه می‌ بیند که سلول‌ هایش تخریب شود، بنابراین پلی فنول‌ های موجود در کرم‌ های ضدآفتابی که از روغن زیتون تهیه می ‌شوند، مانع از آسیب‌ های پوستی می گردند.

در یونان باستان، مصر و روم از این ماده برای زیبایی پوست زنان استفاده می ‌شد، بنابراین نرمی پوست و حفظ خاصیت ارتجاعی آن و از بین بردن خشکی پوست و مو از دیگر خواص روغن زیتون است.

در پخت‌ و ‌پز

روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز است. این روغن با بوی قوی می ‌تواند برای پختن ماهی و سایر مواد غذایی بودار مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین به جای استفاده از کره و روغن ‌های جامد می‌ توانید از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید. حتی می ‌توانید در تهیه کیک از این روغن بهره ببرید.

بهتر است از حرارت دادن زیاد روغن زیتون پرهیز کنید و برای استفاده از حداکثر مزایای این روغن خوش‌ مزه، با حرارت ملایم و به تدریج غذاها را آماده کنید. حرارت دادن زیاد روغن زیتون، بوی آن را از بین می ‌برد، بنابراین اگر طعم روغن زیتون را نمی ‌پسندید، می‌ توانید از نوع ارزان ‌تر و روشن‌ تر روغن زیتون استفاده کنید.

روغن زیتون

خوب است بدانید که حرارت دادن زیاد نه تنها به روغن زیتون، بلکه به همه مواد غذایی سبب کاهش مواد مغذی موجود در آنها می ‌شود. سرخ کردن هم بدترین نوع آماده کردن غذا است. پس اگر با روغن زیتون قصد آماده کردن غذا را دارید، آن را به آرامی بپزید. مصرف این روغن روی انواع سالاد بهترین راه لذت بردن از طعم آن و رسیدن به مزایای مفیدش است.

بسیاری از ما نمی ‌دانیم روغن زیتون را در کجا نگه داریم، اما به طور مسلم، گرما واکنش ‌های شیمیایی را افزایش داده و سبب تخریب مواد غذایی می‌ شود، بنابراین بهتر است روغن زیتون در ظرفی شیشه ‌ای در کابینت و در فضایی خشک، سرد و تاریک قرار دهید و هر روز پس از استفاده مجددا در جای خود بگذارید. می ‌توانید روغن زیتون را در یخچال قرار دهید، اما قرار دادن طولانی‌ مدت آن در یخچال ممکن است سبب تشکیل کریستال ‌هایی در روغن شود که البته با گذاشتن آن در محیط آشپزخانه، دوباره به حالت اولیه برمی‌ گردد.

انواع روغن زیتون

* روغن زیتون بر حسب خالص بودن و کیفیت دارای چند نوع است. "روغن زیتون سرد یا بکر (virgin) یا مادر" که با فشار زیاد از زیتون ‌ها خارج می ‌شود و این روغن از نظر کیفیت بهترین نوع روغن زیتون است.

* نوع دیگر روغنی است که وقتی در اثر فشار زیاد، مقداری روغن از زیتون ها استخراج شد، زیتون ها را با آب مخلوط کرده و آن ها را دوباره تحت فشار قرار می‌ دهند تا روغن آن خارج شود. این روغن از نظر کیفیت پایین ‌تر از روغن نوع اول است و پس از تصفیه به مصرف خوراکی می ‌رسد. به همین دلیل به آن "روغن تصفیه شده" (refined) می گویند.

خرید روغن زیتون

وقتی می‌ خواهید روغن زیتون بخرید، نوع بکر آن را انتخاب کنید. این روغن بدون حرارت دادن یا اضافه کردن ماده شیمیایی تهیه شده و دارای طعم و مزه قوی است. رنگ آن هم همان‌ طور که گفته شد سبز یا زرد تیره است.

روغن زیتون‌ هایی که رنگ‌ روشن ‌تر دارند، روغن‌هایی با کیفیت پایین ‌تر هستند که تصفیه شده اند و دارای کیفیت روغن زیتون بکر نیستند.

اما روغن زیتون از هر نوعی که باشد، در مقایسه با روغن‌های دیگر، مفیدتر است.

ترجمه: مژگان کریمی

*مطالب مرتبط:

تاثیر روغن زیتون در بیماری ها

تهیه و مصرف روغن زیتون

زیتون در قرآن

زیتون، شادابى بخش پوست

کشف خاصیت "مسکن" در روغن زیتون

اكثر روغن‌های زیتون تقلبی است

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.