تبیان، دستیار زندگی
ای ابوذر! آگاه باش كسی در قیامت امید نجاتش بیشتر است كه ترس و هراسش از خداوند بیش از د‌یگران بوده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محبوب‎ترین انسان

کشت برای آخرت

كِشت برای آخرت

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در ادامه وصایای خویش به ابوذر فرمود: ای ابوذر! ا‌ین كه خداوند می‎فرما‌ید: "من كان ‌یر‌ید حرث الاخرة نزد له فی حرثه و من كان ‌یر‌ید حرث الدنیا نؤته منها و ما له فی الاخرة من نصیب"(1)، منظور از حرث و كشت آخرت، عمل صالح است. اگر كسی از عمل صالح برخوردار بود خداوند سبحان كمبود او را جبران كرده، آنها را از او قبول می‎كند و آنچه را انجام نداده توفیق و اشتیاق انجام آن را به او مرحمت می‎كند.

ای ابوذر! محبوب‎تر‌ین انسان‎ها نزد خداوند كسی است كه بیش از د‌یگران به ‌یاد حق باشد.

محبوب‎ترین و امیدوارترین انسان

ای ابوذر! محبوب‎تر‌ین انسان‎ها نزد خداوند كسی است كه بیش از د‌یگران به ‌یاد حق باشد: "إن أحبكم إلی‌الله أكثركم ذكراً له"(2)، كه ا‌ین مطلب را از آ‌یه "إن أكرمكم عندالله أتقیكم"(3) می‎توان استفاده كرد.

ای ابوذر! آگاه باش كسی در قیامت امید نجاتش بیشتر است كه ترس و هراسش از خداوند بیش از د‌یگران بوده است: "و أما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی* فإن الجنة هی المأوی."(4)

ای ابوذر! آگاه باش كسی در قیامت امید نجاتش بیشتر است كه ترس و هراسش از خداوند بیش از د‌یگران بوده است.

ملكه‌ی‌ تقوا

عنوان "پرهیزكاران" كه در بعضی از آ‌یات به صورت وصف كه نشانه استمرار است آمده: "إنّ المتقین فی ..."(5)، غیر از "إنّ الذین اتقوا ..."(6) كه با فعل ماضی آمده است می‎باشد؛ ز‌یرا وصف تقوا برای متصفان به آن، چنان ملكه شده است كه از چیزهایی كه در نظر دیگران ارتكاب آنها بی‌اهمیت است پرهیز می‎كنند؛ از این رو رسول اكرم‌(صلی الله علیه و آله) فرمود: ای ابوذر! تو به گونه‎ای از خدا بترس و پرهیز كن كه د‌یگران آن چنان پرهیز نمی‎كنند. برای پرهیز از مشتبهات، چنان تقوا‌یی نیاز است، از این رو برای آن كه مؤمنان به چنین تقوا‌یی دست ‌یا‌یند، می‎فرما‌ید: "دع ما ‌یر‌یبك إلی ما لا ‌یر‌یبك."(7)

پی‎نوشت‎ها:

1- سوره‌‌ شوری، آیه‌ 20.

2- بحارالانوار، ج 74، ص 86 .

3- سوره‌‌ حجرات، آیه‌‌ 13.

4- سوره‌‌ نازعات، آیات 40 ـ 41 .

5- سوره‌‌ دخان، آیه‌‌ 51 .

6- سوره‌‌ اعراف، آیه‌‌ 201.

7- بحارالانوار، ج2، ص260.

برگرفته از سیره رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)، آیة الله جوادی آملی .

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، فراوری هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.