تبیان، دستیار زندگی
علیرضا آل بویه در اوایل سال 1339 در تهران در خانواده دیندار و عاشق خاندان پاک عصمت و طهارت علیهم السلام متولد گردید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علیرضا آل بویه در اوایل سال 1339 در تهران در خانواده دیندار و عاشق خاندان پاک عصمت و طهارت علیهم السلام متولد گردید. دوران تحصیلات ابتدایى، راهنمایى و متوسطه را در زادگاه خویش و همزمان با پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى با موفقیت به اتمام رسانید و موفق به  اخذ دیپلم در رشته ریاضى فیزیک شد. شور و شوق ایشان به فراگیری علوم اسلامی از یک سو و تشویق پدر از سوی دیگر سبب گردید تا  در سال 1358 وارد حوزه علمیه گردیده و  شروع به تحصیل علوم دینی نماید.

پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح و استفاده از محضر اساتیدى چون مرحوم آیت الله شیخ على پناه اشتهاردی(ره)، راستی کاشانى، و مرحوم محمد تقی ستوده(ره)، از سال 1367 با حضور در دروس خارج فقه (کتاب الحج) و اصول (جلد اول کفایه) مرحوم آیت الله فاضل لنکرانى(ره)، از دروس تفسیر قرآن و خارج فقه (کتاب الاجارة) آیت الله جوادى آملى و خارج فقه و اصول مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزى(ره) بهره هاى علمى فراوان برد. در کنار دروس مرسوم حوزه به دلیل علاقه به مباحث فلسفى، کتاب نهایة الحکمه و منظومه سبزوارى را فرا گرفت و از سوی دیگر از امر تدریس هم غافل نماند و تدریس برخى از دروس از جمله ادبیات عرب، منطق، کلام، فلسفه و اصول فقه را مدارس علمیه چون شهیدین(ره)، جامعه الزهرا(س) آغاز کرد.

ایشان در کنار تحصیل دروس حوزوی از تحصیلات دانشگاهی هم غافل نماند و در سال 1374 موفق به اخذ مدرک کارشناسى ارشد در رشته الهیات و معارف اسلامى از مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم شد و از پایان نامه خویش با عنوان " نظريه اخلاقي كانت " دفاع کرد. از سوی دیگر در گروه عقاید مؤسسه آموزشى پژوهشى امام خمینى«ره» مشغول به تحصیل شد و سالهاى متمادى خوشه چین خرمن اساتید بزرگوارى چون آیت الله مصباح یزدى، حجت الاسلام والمسلمین فیاضى، استاد مصطفى ملکیان، حجت الاسلام والمسلمین صادق لاریجانى، دکتر محمد لگنهاوسن و... بود و نهایتا در سال 1378 در رشته دین شناسى فارغ التحصیل شد.

در کنار تحصیل و تدریس هچیوقت  از امر پژوهش غافل نماند و در مراکز تحقیقاتی چون پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامى مشغول پژوهش و تحقیق گردید و نیز مدیریت گروه تاریخ و فلسفه فقه و حقوق را به عهده گرفت.

پس ار آن به مدت دو سال از سال 1377 تا سال 1379 در سمت معاونت پژوهشى مرکز مطالعات ادیان و مذاهب در آن مرکز فعالیت داشت و طی سال های 1378تا 1382  عنوان عضو هیات علمی با مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینی (ره) مشغول به فعالیت شد .

تحصیلات حوزوی:

خارج فقه و اصول

تحصیلات دانشکاهی:

مقطع

رشته

محل تحصیل

کارشناسی ارشددين شناسى الهيات ومعارف اسلامىدانشگاه قم

آثار و نگاشته ها:

عنوان اثر

نوع اثر

نوع عرضه

زبان

چاپ

سال نشر

ناشر

فردی-گروهی

نظريه اخلاقى كانتتألیفکتابفارسیشده1381فردی
نظریه اخلاقی کانتترجمهکتابفارسیشده1381بوستان کتاب قمفردی
مسائل اخلاقی، متن آموزشی فلسفه اخلاقتألیفمقالهفارسیشده1385پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفردی
خير انسان/ چي . اچ . فن رايتتألیفمقالهفارسیشده1382نقدونظر شماره29 30فردی
خیر انسانترجمهمقالهفارسیشده1382نقدونظر شماره29 30فردی
رنسانس(ازكتاب تاريخ فلسفه اخلاق)تألیفمقالهفارسیشده1380انتشارات مؤسسه امام خمينى(ره)فردی
مصنف واقعى اسفار پنجگانهتألیفمقالهفارسیشده1379مجله هفت آسمان 1فردی
مصنف واقعی اسفار پنجگانهترجمهمقالهفارسیشدهمجله هفت آسمانفردی
وجود و ارزشهاتألیفمقالهفارسیشده1382نقد و نظر شماره 31  32فردی