تبیان، دستیار زندگی
دانشمند‌ان ادعا كرده‌اند توانایی ماهی‌ها برای یادگیری، مشابه انسان است! ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توانایی ماهی‏ها در یادگیری

دانشمند‌ان ادعا كرده‌اند توانایی ماهی‌ها برای یادگیری، مشابه انسان است!

ماهی

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در یك تحقیق جدید نشان داده شده است كه ماهی‌ها خیلی با هوش‏تر از تصور ما هستند و هر چند دنیای ما از آنها كاملاً جدا است، اما روشی كه آنها برای یادگیری به كار می‌گیرند، خیلی شبیه به روش یادگیری و تفكر در انسان است!

محققان دریافته‌اند یك گونه مشترك از ماهی‌ها كه در سرتاسر اروپا یافت می‌شود، اولین جانداری است كه راهكار مهم یادگیری اجتماعی در انسانها را از خود به نمایش می‌گذارد. این گونه تحت مطالعه «ماهی آبنوس 9 تیغ‌دار» نامیده می‌شود.

بر اساس نتایج این پژوهش جدید، ماهیهای آبنوس می‌توانند رفتار دیگر همنوعان خود را با تجارب خودشان مقایسه كنند و تصمیم‌گیری كنند و در نهایت قادر خواهند بود، ذخایر غذایی بهتری تهیه كنند. شرح این پژوهش در مجله «اكولوژی رفتاری» منتشر شده است.

به گفته پژوهشگران این ماهیها ممكن است از یك قابلیت یادگیری اجتماعی كامل و البته غیر عادی بهره‌مند باشند كه هنوز در سایر حیوانات مشابه آن كشف نشده است. این توانایی راهكار «صعود در سربالایی» نامیده می‌شوند.

دكتر جرمی كندال، پژوهشگر دانشگاه دورهام در این باره اظهار داشت: راهكار «صعود در سربالایی» به طور گسترده در اجتماع بشری مشاهده می‌شود و این ماهی‌های كوچك هم هر چند مغزهای كوچكی دارند، اما در نهایت شگفتی مشاهده می‌شود كه می‌توانند این مهارتها و توانایی‌های ذهنی حیرت انگیز را از خود بروز دهند و در نتیجه از فرهنگ پیچیده‌ای بهره‌مند باشند.

منبع

ایسنا

مطلب مرتبط

یادگیری در حیوانات