تبیان، دستیار زندگی
دکتر شریعتی شخصیتی چند وجهی است که معمولا یک طرفه در مورد او قضاوت می شود. عده ای کاملا او را رد می کنند. عده کاملا او را تایید می کنند که هردو اشتباه است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک چهره مظلوم

دکتر علی شریعتی

زندگی نامه

علی شریعتی در دوم آذر سال ۱۳۱۲ در روستای کوچک و کویری کاهک از توابع مزینان در نزدیکی سبزوار زاده شد. پدرش محمد تقی شریعتی، موسس کانون نشر حقایق اسلام و مادرش زهرا امینی، زنی روستایی متواضع و حساس بود. پدر پدر بزرگ علی، ملاقربانعلی، معروف به آخوند حکیم، مردی فیلسوف و فقیه بود که در مدارس قدیم بخارا و مشهد و سبزوار تحصیل کرده و از شاگردان برگزیده ملاهادی سبزواری محسوب می‌شد. هر چند به سخنان و دیدگاه های او انتقاداتی وارد شده است لکن با بیان شیوا و قلم توانای خود در کنار بزرگانی چون شهید مطهری نقش کلیدی در بیداری مردم، و از بین بردن حالت بی تفاوتی آن ها نسبت به ظلم حکومت طاغوت ایفاکرد.شریعتی در طول زندگی خود، به صورت مداوم تحت تعقیب حکومت شاه بود و پس از آخرین باری که به زندان رفت و مدت هجده ماه به در انفرادی به سر برد، این شرایط را نپذیرفت و تصمیم به هجرت از ایران گرفت. اما سه هفته بعد از ورود به ساوتهمپتون انگلستان، به طرز مشکوکی از دنیا رفت. دلیل رسمی مرگ وی حمله قلبی اعلام شد. در عین حال این احتمال که وی خودکشی کرده باشد نیز مطرح می‌شود. شریعتی وصیت کرده بود که وی را در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد دفن کنند، ولی به علت مخالفت رژیم شاه در خاکسپاری جسدش در ایران ، در قبرستانی کنار آرامگاه حضرت زینب خواهر حسین بن علی در شهر دمشق به خاک سپرده شد. شریعتی دردمند بود و دغدغه آگاه ساختن مردم داشت. شریعتی می گوید:

انسان نمی تواند به آسمان نیندیشد! چگونه می تواند؟ مگر انسان هایی که عمر را بی چرا، به چریدن مشغولند و سر به زمین فرو برده اند و پوزه در خاک دارند و غرق در آب و غلف اند، اینها که گوسفندان دو پایند

شریعتی از دیدگاه بزرگان

مقام معظم رهبری، درباره دوره ای که دکتر شریعتی را می کوبیدند، از قول امام راحل می گویند: «در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینگونه بیان کرده بودند(چیزی نزدیک به این مضمون) نباید به خاطر چهار تا اشتباه در کتاب هایش او را بکوبیم»

مرحوم آیت الله طالقانی در مورد دکتر شریعتی این طور می گویند:

«مرحوم شریعتی این خصیصه را داشت دائماً گوش می داد، دائماً فکر می کرد و آنچه را احسن بود از هر مکتبی می گرفت، از مکتب چپ، از مکتب راست، از مکتب اسلام، حتی خودش گاهی به من می گفت من از یک جمله ای که در یک کتابی معمولی دینی است که به چشم مردم نمی آید مطلب دریافت می کنم و بعد آن احسن اش را جذب می کنم. همیشه هم معترف بود که من ممکن است اشتباه بکنم. این منتهای خصلت یک انسان واقعی است»

شهید آیت الله بهشتی نیز در باره دکتر شریعتی می گویند:

«مرحوم دکتر شریعتی یک قریحه سرشار و یک اندیشه پویا و جستجو گر و یک اندیشه نا آرام بود، اندیشه ای که همواره در پی فهمیدن و شناخت بود. مایه های اصلی این اندیشه یکی معارف اسلامی بود که دکتر در خانه پدرشان و در مشهد با آنها آشنا شده بود.»

شریعتی شخصیتی چند بعدی بود و به قول مقام معظم رهبری چهره ای مظلوم، چرا که همه جانبه به او نگاه نشده و در بررسی آثار وی بخشی نگری به چشم می خورد. موافقان همه صحبت های او را تایید می کنند، که این کار درستی نیست چراکه ایشان خطاب به آیت الله طالقانی می گوید: همیشه هم معترف بود که من ممکن است اشتباه کنم. از طرفی عده ای هم همه سخنان او را رد می کنند، این هم بر مبنای سخن امام راحل نمی تواند صحیح باشد. باید به او به عنوان یک انسان معتقد اما ممکن الخطا نگریست. زحمات او را در روشنگری مردم ارج می نهیم و یادش را گرامی می داریم.

تنظیم:حاجی محمد علی


برای بازدید و خرید از فروشگاه اینترنتی کلیک کنید.