تبیان، دستیار زندگی
حتما تا به حال درباره ابررایانه هایی كه در حدود كوادریلیون (Quadrillion=1015) تعداد محاسبه در یك ثانیه انجام می دهند، شنیده اید. این آمار تا حدودی عجیب و گاهی غیرقابل باور به نظر می رسند، اما هنوز هم چنین رایانه هایی برای ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


96 پردازنده روی یك چیپ

حتما تا به حال درباره ابررایانه هایی كه در حدود كوادریلیون (Quadrillion=1015) تعداد محاسبه در یك ثانیه انجام می دهند، شنیده اید.
این آمار تا حدودی عجیب و گاهی غیرقابل باور به نظر می رسند، اما هنوز هم چنین رایانه هایی برای انجام بعضی محاسبات ضعیف هستند.
محاسبات مربوط به شبیه سازی یك ملكول DNAهنوز هم مدت زیادی طول می كشد. به طور كلی امروز بیشتر استفاده از ابررایانه ها در تحقیقات بیولوژیك است.
یكی از مشكلات بزرگی كه ابررایانه ها با پردازنده های قدرتمند دارند، مشكل مصرف بالای انرژی و تولید حرارت زیاد است. ماه پیش ، شركت ClearSpeedاعلام كرد توانسته است 96هسته پردازنده را روی یك چیپ نصب كند. این چیپ آوبری (Avebury) نام دارد و قرار است در آینده به تولید انبوه برسد.
به طور ویژه برای انجام محاسبات با حجم و تكرار پذیری بالا طراحی شده است. هم اكنون قوی ترین پردازنده ها در محدوده سرعت 3گیگاهرتز كار می كنند و در بعضی ابررایانه ها قدرتی به اندازه 100 وات احتیاج دارند، اما هم پردازنده ها(Co-processors) كه هر واحد آنها سرعت پایین تر و انرژی كمتری دارد، می توانند با موازی قرار گرفتن قدرت انجام محاسبات بسیار بالاتری داشته باشند.
در آوبری هر پردازنده سرعت 250 مگاهرتز دارد و توانی معادل 5وات مصرف می كند; اما این 96 پردازنده وقتی با هم شروع به كار می كنند، می توانند 50 بیلیون محاسبات ریاضی اعشاری را در یك ثانیه انجام دهند.
این رقم شاید در مقایسه با ابررایانه های جدید چندان زیاد به نظر نرسد، ولی با در نظر گرفتن ابعاد این هم پردازنده و قیمت آن ، یك معجزه برای آزمایشگاه ها و محققان زیست شناسی به شمار می آید.
یكی از خصوصیات جالب آوبری كه هم اكنون در حال آزمایش در چند آزمایشگاه علوم مختلف و شركتهای نفتی است ، این است كه با از كار افتادن یكی از واحدها، 95واحد باقیمانده بدون هیچ مشكلی به كار خود ادامه می دهند، بدون این كه مشكلی پیش بیاید و تنها ممكن است میزان كارایی سیستم كاسته شود.
با حمایت هایی كه شركت IBMاز آوبری و شركت ClearSpeedانجام می دهد، این هم پردازنده تا نیمه اول سال 2005وارد بازارها خواهد شد. البته برای استفاده مناسب از چنین پردازنده ای ، نرم افزارها و سخت افزارهای ویژه باید طراحی شوند تا بتوانند از قابلیت های این پردازنده بهره ببرند.
IBMهنوز در مرحله مذاكره با شركتهای مهم طراحی نرم افزار برای تولید نرم افزار مناسب آوبری است. هم اكنون این پردازنده در شبیه سازی برهم كنش های ملكول پروتئین موفق بوده.
چنین شبیه سازی كه درباره میلیون ها برهمكنش یك ملكول پروتئین با عوامل دیگر در بدن است ، برای یك آزمایشگاه معمولی تحقیقاتی شاید ماهها طول می كشید.
از دیگر استفاده هایی كه برای آزمایش از آوبری شده ، انجام محاسبات مربوط به معماران در طراحی ساختمان های بزرگ است.
آوبری در عرض چند ثانیه توانست با حل كردن معادلات مكانیكی مربوط به قسمتهای مختلف ، تمام مهندسان را از اقداماتی كه برای هر قسمت باید انجام دهند، مطلع كند.ركورد قبلی تعداد هم پردازنده ، در اختیار خود Clearspeed است كه توانسته بود 64پردازنده را در یك چیپ نصب كند، اما آوبری ، نه تنها تعداد هسته را افزایش داده ، بلكه توانایی و سرعت آن را تا 50درصد بیشتر كرده است.
با استفاده از هم پردازنده های آوبری ، در یك آزمایشگاه می توان روی یك میز با یك سری رایانه های عادی ، عملیات فوق سنگین محاسباتی انجام داد.
البته قیمت این فناوری چندان ارزان نیست ، ولی در مقایسه با ابررایانه ها مطمئنا یك گزینه عالی برای محققان به شمار می آید. برآورد اولیه IBM برای یك سیستم محاسباتی با كارت دوگانه آوبری ، حدود 50هزار دلار است.

برگرفته از سایت www.imi-ir.org