تبیان، دستیار زندگی
سیم های منتقل كننده امواج برق و تلفن كه سر تا سر بسیاری از كشورهای درحال توسعه و توسعه یافته را به هم پیوند زده است موجب شده تا افراد چه برای انجام كسب و كار و چه برای مصارف شخصی یا آموزشی خود از این دو موهبت بهره مند شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری بی سیم قدرت خود را به رخ جهانیان می كشد

سیم های منتقل كننده امواج برق و تلفن كه سر تا سر بسیاری از كشورهای درحال توسعه و توسعه یافته را به هم پیوند زده است موجب شده تا افراد چه برای انجام كسب و كار و چه برای مصارف شخصی یا آموزشی خود از این دو موهبت بهره مند شوند.

اما تكلیف مردم قاره آفریقا و برخی از دیگر نقاط جهان كه از این دو موهبت بهره مند نیستند چیست؟

Ulwazi یك طرح آموزشی الكترونیك است كه به طور مشترك با همكاری دولت آفریقای جنوبی و شركت موتورولا به مرحله اجرا درآمده است و هدف از راه اندازی آن برقراری ارتباط به صورت بی سیم است. با استفاده از فناوری بی سیم پرسرعت، دانش آموزان و معلمان 5 مدرسهدر سرتا سر آفریقای جنوبی خواهند توانست تا از طریق وب، میكروفون و تحته سیاه های مجازی و بدون نیاز به سیم با یكدیگر در ارتباط باشند.

در مدارس آفریقای جنوبی معمولاً یك یا دو معلم به 50 تا 100 دانش آموز تدریس می كنند. اما این فناوری جدید به چند مدرسه اجازه می دهد تا از یك معلم و منبع در آن واحد استفاده كنند و در این صورت دانش آموزان بیشتری به مطالب آموزشی بیشتری دسترسی می یابند.

كشورهای كمتر توسعه یافته با استفاده از فناوری بی سیم خواهند توانست در وقت و هزینه تا میزان زیادی صرفه جویی كنند چون در این صورت دیگر لازم نخواهد بود تا زمان و بودجه فراوانی را صرف ایجاد زیرساخت های مبتنی بر كابل های ارتباطی زیر زمینی یا رو زمینی نمایند. لذا این كشورها خواهند توانست با استفاده از تجهیزات شبكه ای بی سیو تعدادی كامپیوتر امكان دسترسی آسان و كم هزینه اساتید و دانش آموزان به یكدیگر را فراهم آورند.

پل باجین كه از دست اندركاران این طرح از شركت موتورولاست می گوید: با استفاده از این فن آوری، دانش آموزان می توانند معلم و تخته سیاه را ببینند و خواهند توانست با یكدیگر در تعامل باشند. وی می افزاید: من نامه هایی را از برخی مدارس كه این طرح به صورت آزمایشی در آنها راه اندازی شده دریافت كردم كه حاكی از رضایت آنها بود.

كارشناسان معتقدند كه این تنها یك نمونه از قدرت فناوری بی سیم برای پركردن شكاف دیجیتال در سراسر جهان است كه به افراد فقیر یا افرادی كه در نواحی دور دست زندگی می كنند اجازه می دهد تا مانند افراد ثروتمند یا شهرنشین از فناوری های جدید بهره مند شوند. فناوری مذكور مرزها را نیز از پشت سر می گذارد و به افراد امكان می دهد تا متون، اصوات و فیلمهای مورد نظر خود را از هر نقطه جهان برای یكدیگر ارسال كنند.

مقامات موتورولا می گویند كه این فناوری چهره بسیاری از مناطق روستایی در سراسر آمریكا تغییر داده و امكان دسترسی آسان به جدیدترین اطلاعات و تماس با یكدیگر را فراهم آورده است.

امروزه فناوری بی سیم تا بدان حد گسترش یافته كه حتی قله اورست یعنی مرتفع ترین نقطه جهان و بحر میت كه پست ترین نقطه جهان می باشد را به یكدیگر پیوند داده است. این امید وجود دارد كه فناوری پرسرعت بی سیم به جزئی از زندگی روزمره افراد بشر مبدل گردد.

در حال حاضر با بهبود كیفیت تجهیزات ارتباطی بی سیم سرعت برقراری ارتباط از طریق آنها از 11 مگابایت در ثانیه به 54 مگابایت در ثانیه ارتقا یافته است و انتظار می رود كه تداوم این روند كیفیت آموزش، مراقبتهای پزشكی، فعالیتهای تجاری و بسیاری از خدمات روزمره در نقاط دور افتاده جهان را به شدت ارتقا بخشد.

برگرفته از سایت روزنامه شرق