تبیان، دستیار زندگی
با تساوی تیم های ملی فوتبال عربستان و کره شمالی در آخرین دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی تیم ملی فوتبال ایران از رسیدن به جام جهانی فوتبال بازماند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف ایران از جام جهانی

ایران - کره جنوبی

با تساوی تیم های ملی فوتبال عربستان و کره شمالی در آخرین دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی تیم ملی فوتبال ایران از رسیدن به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی بازماند.

دیدار حساس دو تیم ملی فوتبال عربستان و کره شمالی از ساعت 22:30 دقیقه چهارشنبه در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض آغاز شد که در پایان دو تیم به تساوی بدون گل دست یافتند که با توجه به توقف ایران در سئول مقابل کره جنوبی تمام رویاها و آرزوهای فوتبالدوستان ایرانی بر باد رفت.

با کسب این نتیجه تیم ملی فوتبال کره شمالی به طور مستقیم به مسابقات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی صعود کرد و تیم ملی فوتبال عربستان نیز باید در مرحله پلی آف و برای رسیدن به جام جهانی دو بازی دیگر برگزار کند.

نتیجه تساوی تیم های ملی فوتبال عربستان و کره شمالی باعث شد تیم ملی فوتبال کشورمان با 11 امتیاز از رسیدن به جام جهانی محروم شود.

آخرین دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برابر تیم ملی کره جنوبی از ساعت 15:30 دقیقه دیروز (چهارشنبه) به وقت تهران در ورزشگاه جام جهانی سئول به قضاوت میشی مورا ژاپنی آغاز شد که دو تیم در پایان به تساوی یک بر یک دست یافتند.

در این دیدار ابتدا مسعود شجاعی در دقیقه 51 با اشتباه مدافع و دروازه‌بان كره جنوبی دروازه این تیم را باز كرد اما در ادامه در دقیقه 82 پارك جی سونگ بازی را به تساوی كشاند تا تیم ملی ایران پس از 38 سال نتواند در سئول به پیروزی برسد.

تیم ملی فوتبال کشورمان که با پیروزی در این دیدار می توانست شانس زیادی برای صعود به جام جهانی داشته باشد در نیمه اول چند موقعیت گلزنی داشت اما نتوانست از آن به خوبی استفاده کند.

ایران- کره جنوبی

در شروع نیمه دوم تیم کشورمان بر میزان حملات خود افزود و موفق شد در دقیقه 51 توسط مسعود شجاعی به گل برتری دست پیدا کند. تیم فوتبال کشورمان می توانست به گل دوم هم برسد تا خیال فوتبالدوستان ایرانی را راحت کند اما تعلل بی موقع مسعود شجاعی باعث شد تا یک موقعیت تک به تک از بین برود.

کم کم کره ای ها برمیزان حملاتشان افزودند و پس از آنکه چند موقعیت گلزنی را از دست دادند بالاخره در دقیقه 81 پارک جی سونگ دروازه سیدمهدی رحمتی را باز کرد تا ایران پیروزی را با تساوی عوض کند.

در حالی كه قطبی در دقایق پایانی دست به دو تعویض زد؛ اما باز این تیم كره بود كه به سمت دروازه ایران حمله می كرد به طوری كه در دقیقه 89 یك موقعیت تك به تك را از دست دادند.

داور این مسابقه به نكونام، كعبی و شجاعی از ایران و سونگ یونگ و پارك جی سونگ از كره جنوبی كارت زرد نشان داد.

همچنین پارك جی سونگ با توجه به تلاش خود در این بازی و گلی كه توانست مسابقه را به تساوی بكشاند، از سوی برگزار كنندگان به عنوان بهترین بازیكن انتخاب شد.

هواداران تیم ملی فوتبال ایران

حواشی جالب و خواندنی دیدار ایران-کره جنوبی

پس از پایان مسابقه جواد نكونام، مهدی رحمتی و مسعود شجاعی در زمین مانده و با سایر نفرات به رختكن نرفتند. در نهایت با درخواست مهدوی‌كیا و صحبت با آنها راضی به ترك زمین شدند.

* تعویض اول افشین قطبی‌، محمدرضا خلعتبری بود؛ اما تصمیم‌اش عوض شد و در نهایت آرش برهانی به عنوان اولین بازیكن تعویضی به جای علی كریمی به میدان رفت.

* در پایان مسابقه كره‌ای ها كه پیش از این صعودشان به جام جهانی قطعی شده بود، جشن صعود برپا كردند و بازیكنان كره چند توپ به هوادارانشان هدیه دادند.در این مراسم موسیقی پاپ و سنتی كره جنوبی اجرا شد.

* گل پارك جی سونگ به ایران چندین بار در جریان مسابقه از اسكوربرد پخش شد و هر مرتبه تماشاگران كره‌ای این بازیكن را تشویق می‌كردند.

اسامی بازیكنان ایران:

مهدی رحمتی، هادی عقیلی، سید جلالی حسینی، حسین كعبی، محمد نصرتی(86- محمدرضا خلعتبری)، آندو تیموریان، جواد نكونام، مهدی مهدوی كیا(87- وحید هاشمیان)، علی كریمی(75- آرش برهانی)، مسعود شجاعی

افشین قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

از نتیجه راضی نیستم

افشین قطبی پس از تساوی یك بر یك برابر كره جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از نتیجه راضی نیستیم. برای پیروزی آماده بودیم؛ اما نتوانستیم آن را كسب كنیم. خسته بودیم و با استرس بازی كردیم.

وی ادامه داد: بعد از گل اول، مسعود شجاعی یك فرصت عالی گلزنی را از دست داد. اگر آن توپ گل می‌شد، 2 بر صفر از حریف جلو می‌افتادیم؛ اما پس از این اتفاق، كره بر بازی مسلط شد. امیدوارم دو تیم كره شمالی و عربستان بازی جوانمردانه‌ای را ارائه كنند.

سرمربی تیم ملی ایران در مورد تعویض‌های‌ دیر هنگامش گفت: مهدی مهدوی كیا و علی كریمی از نظر بدنی تحلیل رفته بودند. احساس كردم می‌توانیم از سرعت آرش برهانی استفاده كنیم. در 12 روز 3 مسابقه انجام دادیم و این باعث خستگی بازیكنان شد. كریمی هم به دلیل تحلیل رفتن قوای بدنش، خوب دفاع نمی‌كرد كه او را تعویض كردم.

وی ادامه داد: عقب نشینی برابر كره جنوبی اشتباه بود؛ اما متاسفانه عقب رفتیم. می‌خواستم با تعویض هایی كه انجام دادم، حفظ توپ كنیم.

افشین قطبی در مورد تفاوت كره جنوبی كنونی و تیمی كه وی در آن حضور داشت، گفت: این تیم تلفیقی از جوانان و با تجربه‌ها است كه اكنون بازیكنانش تجربه بسیار بیشتری نسبت به گذشته پیدا كردند.

پیروزی استرالیا؛ صعود بحرین به پلی آف

در دیگر گروه این رقابتها تیم ملی فوتبال استرالیا در آخرین دیدار خود برابر تیم ملی فوتبال ژاپن به پیروزی رسید تا صعود مقتدرانه ای به جام جهانی داشته باشد.

در آخرین هفته از مرحله مقدماتی رقابتهای فوتبال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی بعدازظهر دیروز(چهارشنبه) تیم های ملی فوتبال استرلیا و ژاپن در شرایطی در ملبورن به مصاف هم رفتند که هر دو تیم از قبل صعودشان را به جام جهانی قطعی کرده بودند.

در این دیدار تیم ملی فوتبال استرالیا با نتیجه 2 بر یک ژاپن را شکست داد تا با 20 امتیاز به جام جهانی صعود کند. در این بازی کاهیل در دقایق 59 و 77 برای استرالیا گل زدند و تنها گل ژاپن را نیز تاناکا در دقیقه 40 به ثمر رساند.

تیم ملی فوتبال استرالیا با 20 امتیاز و ژاپن با 15 امتیاز به عنوان تیم های برتر گروه اول به طور مستقیم به جام جهانی صعود کردند و تیم فوتبال بحرین نیز در خانه توانست با گرفتن یک امتیاز راهی پلی آف شود تا خود را با آماده رویارویی با تیم فوتبال عربستان بکند.این دیدار در پایان نود دقیقه بدون گل به پایان رسید.

گزیده ای از تصاویر دیدار ایران و کره جنوبی را اینجا ببینید.

شادی بازیکنان ایران پس از گل جدال تیموریان و پارک برای تصاحب توپ
نکونام و پارک جی سونگ دیدار ایران- کره

 تبیان- رضا سیگاری