تبیان، دستیار زندگی
سونا یا حمام‌های بخار فنلاندی سابقه‌ای بس طولانی دارد و بیشترین كاربرد آن در كشورهای اسكاندیناوی و از جمله فنلاند است ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش در سونا ممنوع

چگونه از سونا استفاده کنیم

سونا یا حمام‌های بخار فنلاندی سابقه‌ای بس طولانی دارد و بیشترین كاربرد آن در كشورهای اسكاندیناوی و از جمله فنلاند است كه خواستگاه این نوع حمام‌ها ا‌ست.

هم اكنون نیز فنلاند بیشترین تعداد حمام سونا را نسبت به جمعیت در دنیا دارد، به طوری كه این كشور 7 میلیونی دارای بیش از 2 میلیون سونای بخار است.

آیا سونا برای لاغری است ؟

این هم یكی از همان پندارهای غلط است. بارها افرادی را دیده ایم كه می‌گویند: شما كه چاق نیستید برای چی به سونا آمده اید ؟!! معلوم نیست این تصور از كجا آمده است كه سونا می‌تواند باعث لاغری شود ؟ شاید به دلیل عرق كردن باشد و افراد فكر می‌كنند با عرق كردن وزن بدن كم می‌شود ! ولی این باوری اشتباه است. چربی‌های موجود در بدن فقط از یك راه آب می‌شوند؛ از طریق فعالیت بدنی و سوخته شدن .

آنچه در جریان سونا گرفتن اتفاق می‌افتد تعریق است كه بخش عمده آن آب است و مقداری هم املاح و مواد معدنی به همراه دارد. اتفاقا عرق كردن وسیله خوبی برای دفع سموم بدن است ولی میزان كالری كه در اثر سونا گرفتن در بدن مصرف می‌شود، آنقدر نیست كه باعث لاغری شود .

طراوت پوست :

این واقعیتی است انكار ناپذیر كه سونا بر روی پوست تأثیر بسیار مثبتی دارد . پوست یك ارگان است كه مملو از غدد عرق و منافذ متعدد است كه پوست از طریق آنها تنفس می‌كند . ترشح عرق و فعالیت غدد عرق باعث دفع مواد زاید پوست می‌شود، پوست را نرم می‌كند و چون گرما باعث گشاد شدن عروق پوست می‌شود مواد غذایی بیشتری به پوست می‌رسد ومواد زاید آن بهتر دفع می‌شوند، از این جهت پوست شاداب تر می‌گردد . این خصوصا برای پوست صورت كه اهمیت بسزایی در جوان جلوه دادن ما دارد، اهمیت زیادی دارد.

سونا

افزایش زمان:

شما ممكن است هنگامی كه برای اولین بار وارد سونا می‌شوید حتی تحمل ماندن یك دقیقه در آن محل را نداشته باشید ولی این نباید باعث نا امیدی شما شود چون به تدریج كه سونا بروید به ماندن در آنجا عادت می‌كنید فقط باید هر بار مدت ماندن خود را افزایش دهید، این كار را تا جایی كه تحمل دارید انجام دهید یادتان باشد زیاد به بدن خودتان فشار نیاورید .

بیماران قلبی:

سونا تقریباً برای تمام افراد از هر سنی كه هستند مناسب است و خطری ندارد فقط كسانی كه به ناراحتی قلبی دچار هستند یا ضعف جسمانی دارند باید با مشورت پزشك و اجازه او این كار را انجام دهند .

پریدن در آب سرد :

شاید دلپذیر ترین بخش سونا گرفتن، قسمت انتهایی آن یعنی پریدن در آب سرد جكوزی است كه بعد از بیرون آمدن حالت بسیار خوشایندی به شخص دست می‌دهد، نوعی احساس خنكی و شادابی كه وصف آن مشكل است باید عملا حس و تجربه كرد .

برای این مورد لازم است آب كاملاً سرد باشد. این آب سرد هیچ ضرری برای بدن ندارد. فقط كسانی كه ناراحتی قلبی دارند باید احتیاط كنند چون این شوك سرمایی ممكن است برای آنها خطرناك باشد ولی این گرم و سرد شدن پوست قابلیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهد . گرمای بدن را می‌گیرد و احساس خوشایندی به شما می‌دهد. اگر بعد از سونا در آب سرد غوطه ور نشوید گرمای موجود در بدن باعث می‌شود كه تا مدت‌ها عمل عرق كردن ادامه پیدا كند كه چیز خوشایندی نیست .

پاكیزگی پوست :

بهترین وسیله برای پاك كردن چرك و گرد و غباری كه باعث بسته شدن منافذ پوست شده‌اند، استفاده از سونا است. بعد از مدتی كه در سونا نشسته اید كافی است دستی روی پوست خود بكشید و ببینید چگونه چرك روی پوست شما جمع شده است. به همین خاطر خیلی خوب است كه بعد از بیرون آمدن از سونا با یك لیف خیلی نرم و با استفاده از شامپوهای بدن یا دیگر مواد پاك كننده بدنتان را شستشو دهید .این همان كاری بوده كه در حمام‌های سنتی ایرانی، نیاكان ما انجام می‌دادند .

سونا

حركات ورزشی ممنوع !

انجام هر گونه حركت ورزشی و نرمشی در سونا مطلقا ممنوع است . علت آن كاملاً واضح است .

وقتی شما در معرض گرمای سونا قرار می‌گیرید به علت باز شدن عروق، میزان خونی كه باید در بدن جریان یابد افزایش می‌یابد. بنابراین قلب مجبور است تند كار كند.

گاهی ضربان قلب به 120 بار در دقیقه و بیشتر هم می‌رسد در چنین شرایط بدترین كار این است كه با حركات ورزشی فشار مضاعفی به قلب وارد كنیم. این كار برای قلب فوق العاده مضر است البته انجام ماساژ در سونا مانعی ندارد اگر به صورت درست انجام شود.

سونای خشك یا سونای بخار ؟

اساسا لفظ سونا به همان سونای بخار گفته می‌شود و چیزی به اسم سونای خشك به آن مفهوم نداریم .

ولی در حال حاضر دو نوع سونا وجود دارد :

1- یك نوع كه در آن با استفاده از اجاق‌های برقی و قرار دادن سنگ‌هایی بر روی آنها هوای گرم تولید می‌كنند و سكوهایی هم از چوب برای نشستن یا خوابیدن افراد درست كرده اند و اصطلاحا سونای خشك نامیده می‌شود .در همین نوع از سونا هم باید با پاشیدن آب بر روی سنگ‌های داغ مقداری بخار تولید كرد تا وضعیت بهتری پدید آید چون هوای گرم و خشك می‌تواند به دستگاه تنفسی آسیب برساند .

2- نوع دوم اتاقی است با كف و دیواره سرامیكی كه چند دریچه برای ورود بخار دارد .

بخار از یك بویلر ( دیگ بخار ) وارد این اتاق می‌شود و یك ترموستات هم میزان حرارت اتاق را با تغییر بخار ورودی تنظیم می‌كند .

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری